Tekst Jack Oosthoek
Foto MARN 1 ALG Menno Tames

Coronavirus speelt NLMARSOF-opleiding parten

x
Foto boven: Een cursist van de NLMARSOF-opleiding op de brug van een zogenaamd geënterd schip.

De staatsveiligheid lijdt er allerminst onder, maar het coronavirus heeft wel consequenties gehad voor de Special Operations Forces van het Commando Zeestrijdkrachten, de Netherlands Maritime Special Operations Force (NLMARSOF). Door de RIVM-maatregelen verbleven de cursisten van de in juni geëindigde operator-opleiding lang in quarantaine, met alle nadelen van dien. 

‘Anderhalve meter bewaren in een militaire opleiding is lastig’

Het was begin april flink wennen aan het nog nooit vertoonde regime. “Maar we konden de stekker écht niet uit de vorig jaar begonnen opleiding trekken, omdat het Korps Mariniers zit te springen om operators voor de Special Operations Forces”, vertelt kapitein der mariniers Mark, commandant van het trainingssquadron (T-squadron) van de NLMARSOF. “Daarom besloten we om de cursisten maximaal te ‘bewaken’. Anderhalve meter bewaren in een militaire opleiding is immers lastig. Als oplossing kwam quarantaine uit de bus, waarmee CZSK de richtlijnen van het RIVM volgde.” 

‘Als leiding stelden we ons niet pokhouterig op’

Voor de cursisten, allemaal mariniers, betekende dat: 7 dagen per week gekluisterd zitten aan de trainingslocaties in Den Helder en Harskamp. Naar huis? Geen sprake van. Vrije tijd werd gedood met sporten, filmpje kijken, drankje doen. Mark: “Soms leidde dat tot irritaties; verklaarbaar als je constant op elkaars lip zit. Door daarover met elkaar te praten, ging de stoom er na verloop van tijd wel af. Iedereen had begrip voor de quarantaine. Er heerste een can do-mentaliteit. Op onze beurt stelden we ons als leiding niet pokhouterig op. We zeiden: ’Vertel het ons als je het niet langer uithoudt’.”

Training in ‘Maritime Counter Terrorism’-vaardigheden op een civiel schip op de Noordzee bij Den Helder.

Pragmatische keuzes

Opvallend genoeg werd geen enkele cursist getest op het COVID-19 virus, omdat iedereen klachtenvrij was. Bovendien stond niemand in contact met de buitenwereld en ontbraken destijds (begin april) de nu wel bestaande testmogelijkheden. “We maakten pragmatische keuzes, best wel een gok. Met de kennis van vandaag zouden we nu wel testen”, zegt Mark. 

‘We maakten pragmatische keuzes, best wel een gok’

De instructeurs bleven gevrijwaard van de quarantaine, omdat ze makkelijk anderhalve meter afstand konden nemen. Signaleerde een van hen in zijn omgeving een geval van corona of iemand met milde klachten? Dan bleef hij uit voorzorg 14 dagen, respectievelijk 48 uur thuis. “Onze eigen arts monitorde het allemaal; een lastige taak”, aldus Mark.

Flink bijstellen

De quarantaine beïnvloedde ook het trainingsprogramma. Zo ging er een streep door 3 vitale oefeningen, waaronder een in de wateren bij Curaçao. Mark: “We moesten onze doelstellingen flink bijstellen, maar zorgden er tegelijkertijd voor dat de cursisten ‘start-bekwaam’ bleven. Ofwel: voldoende opgeleid om ondanks alle beperkingen aan de slag te gaan als volwaardig operator. De instructeurs waren daar heel eager op.” 

Inmiddels 4 maanden later noemt Mark de quarantaine ‘een goede beheersmaatregel’. “Niemand is ziek geworden. Hoewel ze zoals gezegd niet het complete opleidingspakket kregen, leverden we 16 volwaardige operators af. Het hoognodige is gedaan; we staan vierkant achter hun kwaliteiten. Bij een nieuwe corona-epidemie pakken we het mogelijk op dezelfde manier aan. Maar het was wel ‘eens, maar liever nooit weer’.” Ook de volgende operator-opleiding 'onder corona' is nu van start gegaan, vooralsnog quarantaine-vrij.

Omhoog om de brug van een schip te beveiligen. Daar heeft een ‘operator’ overzicht en controle over het schip.

‘We staan vierkant achter hun kwaliteiten’

Uitreiking van het felbegeerde ‘operator’-certificaat op de Van Braam Houckgeestkazerne in Doorn. Om hun rechterschouder dragen de cursisten het eenheidskoord van de NLMARSOF, het teken dat ze ‘erbij’ horen.

'Coronaproof' uitreiking

De certificaat-uitreiking van de jongste NLMARSOF-opleiding was op 10 juni in de Van Braam Houckgeestkazerne in Doorn. Dat gebeurde door de Commandant Korps Mariniers, brigadegeneraal der mariniers Jeff Mac Mootry. Vanzelfsprekend golden de coronamaatregels van het RIVM. Zo waren slechts 30 gasten aanwezig en keek de familie van de nieuwe maritieme operators thuis via een livestreamverbinding mee. 

Wat doet NLMARSOF?

De Netherlands Maritime Special Operations Force komt in het geweer bij risicovolle operaties in het hoogste geweldsspectrum, zoals terreuracties. Dat gebeurt onder supervisie van de Dienst Speciale Interventies van de politie. Ook in het buitenland voert de eenheid bijzondere (maritieme) operaties uit, onder de naam C-Squadron. Zo maakten operators in het licht van de anti-piraterijmissie in Somalië boten van piraten onklaar. In Afghanistan trainde NLMARSOF-personeel politiemensen in speciale opdrachten en in acties tegen de Taliban.

Hoe ziet de opleiding eruit? 

De 1 jaar-durende opleiding tot maritieme operator voor NLMARSOF staat open voor ervaren mariniers met de juiste papieren. Kandidaten moeten onder meer gemiddeld 3 jaar ervaring hebben en over een vaarbewijs beschikken. Een greep uit het opleidingsprogramma: omgaan met explosieven en verbindingsapparatuur, een urban-klimtraining; een verkenningstraining (reconnaissance) in onder meer een bosrijke omgeving. Hoe voer je een gevecht in gebouwen? Hoe werk je samen met ondersteunende eenheden? Uiteraard staat er ook een anti-terreuropleiding op het programma, zowel te land als ter zee. ‘Epicentrum’ daarvoor is meestal een boorplatform of, zoals dit jaar door alle coronabeperkingen, een veerpont. Slotakkoord is de eindoefening, waarin alle lessen samenkomen.