07

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 06

Rotterdam nieuwe stijl

Tekst RITM Djenna Perreijn
Foto Paul Tolenaar

Groot onderhoud voor langer leven

Een leek zal zich afvragen of dit nog wel goed komt. Uit de plafonds hangt een wirwar aan snoeren en leidingen. Dekken liggen open of zijn bedekt met stucloper. De stern ramp(grote klep aan de achterzijde van het schip, red.) en ankerketting liggen los van het schip. “Het komt echt goed, de Rotterdam kan in de loop van volgend jaar weer naar zee”, lacht kapitein-luitenant ter zee (TD) Marcel van der Windt, hoofd Technische Dienst (HTD). “Alles wat problemen veroorzaakte, is eruit gehaald en wordt vervangen of gerepareerd. Zo zijn beide schroefassen ‘getrokken’ om te laten repareren in Denemarken. Ook worden de complete commandocentrale en Amfibische Operatieruimte volledig vernieuwd en geïntegreerd in 1 ruimte. Het schip moet er hierna weer ruim 10 jaar tegenaan kunnen.”

De commandocentrale en Amfibische Operatieruimte waren altijd gescheiden, maar komen nu samen in 1 ruimte.

Monsterklus

Het HTD is uitvoerend senior projectleider van de Directie Materiële Instandhouding (DMI) van CZSK. Eind vorig jaar voer hij voor het laatst mee met de Rotterdam, voor de kust van Somalië tijdens antipiraterijmissie Atalanta. Van der Windt: “Dagelijks waren bemanningsleden tijd kwijt met het repareren van verstopte leidingen. Een monsterklus, omdat ze er niet altijd gemakkelijk bij konden. Nu vervangen we al deze leidingen voor makkelijk te onderhouden kunststof exemplaren. Ontzettend veel werk, maar hopelijk is het nu gedaan met de verstoppingen.”

Van buiten ziet de Rotterdam al gelikt uit: de hele buitenkant is opnieuw geverfd.
KLTZ (TD) Marcel van der Windt en Roy van Kruisbergen houden de vorderingen dagelijks bij.

Amsterdam, Rotterdam

Van der Windt werkt in totaal 6 maanden in onze hoofdstad, waar het schip in het dok ligt van Damen Shiprepair Amsterdam. “Zo’n 85 bemanningsleden, voornamelijk van de Technische Dienst, zijn meegekomen. Leven en werken op het schip kan nu niet, dus verblijven ze in portocabins ernaast.” Een marineschip blijft nooit onbewaakt. 24 uur per dag lopen marinemensen wacht. Alle werklieden van burgerbedrijven gaan door de toegangscontrole voor ze het schip betreden. Dat zijn zo’n 300 werklieden van externe bedrijven en onderaannemers door het schip voor 250 meewerkopdrachten. Dat gaat bijvoorbeeld om extra reparaties aan pompen, afsluiters en elektra. Eind augustus keert het schip terug naar thuishaven Den Helder. “In 6 maanden ronden we daar dan de 2ehelft van het onderhoud af”, licht Van der Windt toe.

“Very big job”, grijnst een werknemer die laswerk aan de buitenkant van het schip verzorgt.

Moderne tijd

Wie denkt dat de Rotterdam hierna als nieuw is, komt bedrogen uit. “Cosmetisch gezien is het nog steeds een groot verschil met bijvoorbeeld de Karel Doorman uit 2012’, vertelt Roy van Kruisbergen, projectleider namens de Defensie Materieel Organisatie (DMO). “De slaaphutten komen uit 1998, dat is te zien. Hierna hebben we met de meest moderne systemen wél elektronische zekerheid. Op de brug en in de commandocentrale werken we voortaan met de nieuwste communicatie- en radarsystemen. De 35 jaar oude luchtwaarschuwingsradar maakt plaats voor een moderne lucht- en zeedoelradar. Nog een leuk feitje voor de bemanning: naast elk bed komt een usb-aansluiting om de mobiele telefoon op te laden. In technisch opzicht is het schip klaar voor de 21eeeuw.”

De Rotterdam beschikt nu ook over een ballastwaterbehandelingsinstallatie. Het installeren van het grote buizenstelsel in de kleine pompkamer bleek een grote uitdaging. Roy van Kruisbergen: “Het was een ingewikkelde coördinatie tussen verschillende bedrijven, maar uiteindelijk is het gelukt.”

Nog meer features zien van de Rotterdam ‘nieuwe stijl’? Bekijk de hotspot!

353 buitenboordafsluiters, kleppen om leidingen af te sluiten, zijn gereviseerd of vervangen.

200 meter aan laswerk voor de vervanging of reparatie van sjorkommen en huidplaten.

1.500 nieuwe bouten om de tanken te sluiten

25.000 liter verf is naar schatting gebruikt om het schip er van binnen en buiten weer als nieuw uit te laten zien.

300 meter leiding is vervangen om problemen met verstopte toiletten te voorkomen. Alle stalen leidingen zijn vervangen voor kunststof exemplaren. Voorheen was de bemanning iedere dag bezig met verstoppingen of lekkage.

1.700 lampen zijn vervangen voor LED-lampen, waaronder 655 bedleeslampjes. De besparing door de gehele vervanging bedraagt ongeveer 100.000 kWh per jaar: het jaarverbruik van wel 30 huishoudens.

Alle aanpassingen samen vroegen om 35 kilometer aan nieuwe kabels.

De luchtwaarschuwingsradar werd al gebruikt op de oude L-fregatten. Na 35 jaar dienst wordt deze vervangen door de NS106: een modern lucht- en zeedoelradar.

Alle 108 toiletpotten zijn vervangen. Daar begon de Technische Dienst vorig jaar al mee, tijdens het varen.

De commandocentrale en Amfibische Operatieruimte worden volledig vernieuwd en geïntegreerd in één ruimte.

Het ventilatiesysteem wordt volledig gereinigd en waar nodig vervangen. Het is een netwerk van honderden meters aan leidingsystemen, horizontaal lopend van achter naar voren en verticaal van dek A tot en met L. De centrale airco-units blazen per uur 96.000 mᵌ aan geconditioneerde lucht de leefruimtes in.