Tekst RITM Djenna Perreijn
Foto Paul Tolenaar
Groot onderhoud voor langer leven
Een leek zal zich afvragen of dit nog wel goed komt. Uit de plafonds hangt een wirwar aan snoeren en leidingen. Dekken liggen open of zijn bedekt met stucloper. De stern ramp(grote klep aan de achterzijde van het schip, red.) en ankerketting liggen los van het schip. “Het komt echt goed, de Rotterdam kan in de loop van volgend jaar weer naar zee”, lacht kapitein-luitenant ter zee (TD) Marcel van der Windt, hoofd Technische Dienst (HTD). “Alles wat problemen veroorzaakte, is eruit gehaald en wordt vervangen of gerepareerd. Zo zijn beide schroefassen ‘getrokken’ om te laten repareren in Denemarken. Ook worden de complete commandocentrale en Amfibische Operatieruimte volledig vernieuwd en geïntegreerd in 1 ruimte. Het schip moet er hierna weer ruim 10 jaar tegenaan kunnen.”
Monsterklus
Het HTD is uitvoerend senior projectleider van de Directie Materiële Instandhouding (DMI) van CZSK. Eind vorig jaar voer hij voor het laatst mee met de Rotterdam, voor de kust van Somalië tijdens antipiraterijmissie Atalanta. Van der Windt: “Dagelijks waren bemanningsleden tijd kwijt met het repareren van verstopte leidingen. Een monsterklus, omdat ze er niet altijd gemakkelijk bij konden. Nu vervangen we al deze leidingen voor makkelijk te onderhouden kunststof exemplaren. Ontzettend veel werk, maar hopelijk is het nu gedaan met de verstoppingen.”
Amsterdam, Rotterdam
Van der Windt werkt in totaal 6 maanden in onze hoofdstad, waar het schip in het dok ligt van Damen Shiprepair Amsterdam. “Zo’n 85 bemanningsleden, voornamelijk van de Technische Dienst, zijn meegekomen. Leven en werken op het schip kan nu niet, dus verblijven ze in portocabins ernaast.” Een marineschip blijft nooit onbewaakt. 24 uur per dag lopen marinemensen wacht. Alle werklieden van burgerbedrijven gaan door de toegangscontrole voor ze het schip betreden. Dat zijn zo’n 300 werklieden van externe bedrijven en onderaannemers door het schip voor 250 meewerkopdrachten. Dat gaat bijvoorbeeld om extra reparaties aan pompen, afsluiters en elektra. Eind augustus keert het schip terug naar thuishaven Den Helder. “In 6 maanden ronden we daar dan de 2ehelft van het onderhoud af”, licht Van der Windt toe.
Moderne tijd
Wie denkt dat de Rotterdam hierna als nieuw is, komt bedrogen uit. “Cosmetisch gezien is het nog steeds een groot verschil met bijvoorbeeld de Karel Doorman uit 2012’, vertelt Roy van Kruisbergen, projectleider namens de Defensie Materieel Organisatie (DMO). “De slaaphutten komen uit 1998, dat is te zien. Hierna hebben we met de meest moderne systemen wél elektronische zekerheid. Op de brug en in de commandocentrale werken we voortaan met de nieuwste communicatie- en radarsystemen. De 35 jaar oude luchtwaarschuwingsradar maakt plaats voor een moderne lucht- en zeedoelradar. Nog een leuk feitje voor de bemanning: naast elk bed komt een usb-aansluiting om de mobiele telefoon op te laden. In technisch opzicht is het schip klaar voor de 21eeeuw.”
Nog meer features zien van de Rotterdam ‘nieuwe stijl’? Bekijk de hotspot!