10

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 05

Mechanisch monteur Leon

Tekst ELNT Johanna van Waardenberg
Foto John van Helvert

Passie voor techniek. Dat heeft de 30-jarige korporaal (TD) Leon al van jongs af aan. Van zijn hobby heeft hij inmiddels zijn beroep gemaakt. Als mechanisch monteur mag hij dagelijkse aan de NH90-helikopter sleutelen. Alle Hens liep een dagje mee met deze bijzondere monteur. ​

‘Of het nou om een oefening of echte inzet gaat, de heli moet altijd veilig vliegen’

Korporaal Leon meet hier de speling tussen 2 onderdelen van de NH90. H et is belangrijk dat ieder moertje, schroefje of rubbertje correct werkt.

Begonnen als infanterist bij het Korps Mariniers, overgestapt naar de verbindelaars, om uiteindelijk zijn roeping te vinden als mechanisch monteur van de maritieme gevechtshelikopter NH90. “Ik ga iedere dag met een brede glimlach naar mijn werk”, zegt Leon. “En dan te bedenken dat ik bijna de dienst uit ben gegaan. Ik had het gevoel dat ik mijn passie voor techniek niet binnen de organisatie kwijt kon, maar toen kwam dit op mijn pad. En nu heb ik het geluk dat ik dagelijks aan een NH90 mag sleutelen.” 

Leon telt zij muntjes en tekent af dat hij de gereedschapskist compleet achterlaat.

Niet zomaar

Een baan als mechanisch monteur van de NH90 komt natuurlijk niet zomaar aanwaaien. Pittige opleidingen, intensieve toetsen en een fase van training ‘on the job’ zijn nodig om uiteindelijk aan de slag te kunnen. “Je hebt veel motivatie nodig om dit traject vol te houden, maar het was allemaal de moeite waard. Daarnaast is het belangrijk dat een helimonteur goed voorbereid is voor het echte werk, want er komt veel verantwoordelijkheid bij deze job kijken.” 

Moertje, rubbertje of schroefje

De monteurs van de NH90 zorgen er namelijk voor dat de NH90 veilig in de lucht hangt en op dezelfde manier weer terug aan de grond of aan dek komt. “Niet alleen de opleidingen vergen veel aandacht, maar ook tijdens het werk zijn we punctueel bezig. Ieder moertje, rubbertje of schroefje is belangrijk. Structuur en orde zijn essentieel. Om die reden werken we met een speciaal muntensysteem. Als een monteur iets uit de gereedschapskist pakt, legt hij er een muntje in met zijn naam. Na bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt van de heli controleren wij of alle stuks gereedschap weer opgeborgen zijn. Zo weten we zeker dat er niet ergens een moersleutel op het dak is achter gebleven. Dat zou natuurlijk gevaarlijke situaties opleveren.”

‘Ik ga iedere dag met een brede glimlach naar mijn werk’

Als mechanisch monteur van de NH90 ben je vooral veel bezig met visuele inspecties.

Taken

Volgens Leon is geen dag hetzelfde voor een monteur van de NH90. “Een aantal taken komt wel vaak terug. Zo zijn er regelmatig inspecties en moeten er vaak onderhoudsbeurten plaatsvinden. In totaal zijn er 19 maritieme NH90’s. Werk zat dus. Na een bepaald aantal vlieguren moeten de kisten weer gecontroleerd worden. Ook bij mankementen komen wij kijken. Er is altijd wel iets te doen. Toch zijn de omstandigheden altijd anders. De ene keer heb je tijd zat, de andere keer moet het zo snel mogelijk. In Nederland, aan boord of in het buitenland. Slechts 1 ding blijft altijd gelijk en dat is de precisie waarmee wij te werk gaan. Of het nou om een oefening of echte inzet gaat, de heli moet altijd veilig vliegen.”

Het onderhoud wordt overigens niet alleen door Leon gedaan. Hij werkt binnen een 6-koppig team van specialisten. Zo is er de mechanisch monteur, zoals Leon, maar ook een monteur voor alle elektrische onderdelen van de maritieme helikopter. “Iedere collega heeft een eigen specialisme. Dat moet ook wel met de NH90, want het is een moderne heli met veel innovatieve onderdelen.” 

De meest bijzondere periode van zijn carrière was de varende missie naar het Caribisch Gebied

Orde en structuur zijn belangrijk voor helikoptermonteurs. De gereedschapskisten zien er dan ook keurig uit.

Gaafste ervaring

Als meest bijzondere periode van zijn carrière noemt Leon mee zijn missie met Zr. Ms. Amsterdam naar het Caribisch Gebied, een aantal jaren geleden. “Ik heb 4 maanden meegevaren; voor mij de gaafste ervaring. De counterdrug-operaties leverden ook door inzet van de NH90-boordhelikopter veel op. Daarnaast is de heli ook ingezet om een zieke vrouw van een cruiseschip te halen. Ze had acuut nierfalen en moest direct per helikopter naar een ziekenhuis. Dit soort acties zorgen ervoor dat je weet waarvoor je het allemaal doet.”

x
Mechanisch monteur korporaal Leon aan het sleutelen bij de motoren van de NH-90.

Ook de collegialiteit tijdens zijn missie aan boord noemt Leon als heel bijzonder. “Als team raak je zo goed ingespeeld op elkaar en met de rest van de scheepsbemanning; dat is mooi om te zien. Door een goede samenwerking en verstandshouding zorg je ervoor dat je snel kunt reageren, als een heli direct ingezet moet worden. Dat geeft voldoening en maakt het werk extra mooi.”