09

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 04

Sophie ten Zeldam

Tekst LTZ 2OC (SD) Joost Margés
Foto John van Helvert

Jonge mensen interesseren voor de maritieme sector, dat is de rol van de Young Maritime Representative (YMR). Afgelopen september koos de netwerkorganisatie Nederland Maritiem Land weer een 3-tal studenten van maritieme opleidingsinstituten als YMR. Luitenant-ter-zee 3 (TD) Sophie ten Zeldam, 5e jaars aan het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM), is 1 van hen. Haar termijn is nu over de helft. Tijd voor een terug- en vooruitblik.

LTZ 3 (TD) Sophie ten Zeldam (23) | Young Maritime Representative

“Ik voel mij meer teamspeler dan individualist.”

Na het VWO zag Sophie het niet zitten om een universitaire opleiding te doen waar ze met 100'en medestudenten in collegezalen terecht zou komen. Tegelijk zocht ze naar de juiste verhouding tussen theorie en praktijk. “Bij de marine bestaat die mooie combinatie. Ook het groepsgebeuren bij de KM sprak mij aan; ik voel mij meer teamspeler dan individualist. Je gaat naar zee en zult het moeten doen met het schip, de mensen en de spullen die je hebt. Mooi toch?”

In 2011 begon Ten Zeldam op het KIM. Zij koos in 1ste instantie voor een opleiding tot zeeofficier, maar uiteindelijk trok de Technische Dienst haar meer. Haar bacheloropleiding Militaire Systemen en Technologie heeft ze vorige maand afgerond.

“Je gaat naar zee en zult het moeten doen met het schip, de mensen en de spullen die je hebt; mooi toch?”

Ideale ambassadeur

Samen met 1 medestudente is Sophie overigens de enige vrouwelijke TD-officier in opleiding van de afgelopen 4 jaar. Een dame in de maritieme sector en dan ook nog met een technisch profiel; dit maakte haar tot een opvallend rolmodel en een ideale ambassadeur, toen ook de KM iemand naar voren kon schuiven als kandidaat-YMR. Ten Zeldam onderstreepte haar belangstelling met een filmpje op Facebook, net als andere kandidaten. Tijdens de Rotterdamse Wereldhavendagen in september 2015 viel het lot op haar, op een student Maritiem Officier van de Rotterdam Mainport University, onderdeel van de STC-Group, en een student Maritieme Techniek van de TU Delft.

‘Jonge mensen hebben vaak geen of een verkeerd beeld van de maritieme sector’

“Bedenk maar eens wat er allemaal gebeurt wanneer een schip in de haven van Rotterdam aanlegt.”

Vooral meemaken

Zeer belangrijke bijvangst voor de KM is dat een YMR in uniform vooral ook werken bij de marine onder de aandacht kan brengen. Dat zoiets ook voor dames binnen bereik is, blijkt nog steeds niet voor iedereen vanzelfsprekend. “Ik krijg daar als YMR ook veel vragen over”, bekent Ten Zeldam lachend. Als promotor voor werken bij de marine kreeg ze een goed advies mee van het Diensten Centrum Werving en Selectie. “Ergens iets over lezen, oké, maar mensen moeten het vooral meemaken. We moeten mensen aansporen om te komen kijken.”

“We moeten mensen aansporen om te komen kijken.”

Deuren makkelijker open

Van dat laatste zijn bedrijven binnen de hele maritieme sector steeds meer overtuigd. Vandaar dat de YMR’s geregeld bedrijfsbezoeken kunnen organiseren. “Als YMR gaan deuren ook makkelijker open”, vertelt Ten Zeldam. “Voor studenten zelf is zoiets moeilijker te regelen. Naast dit soort bezoeken, verloten we via onze Facebookpagina ook een soort VIP-dagen, zoals een vaardag bij de marine of een rondleiding op een cruiseschip.”

Verkeerd beeld

Het Maritime Offshore & Career Event van 20 april vormt de officiële start van de zoektocht naar de nieuwe YMR’s, die in september Ten Zeldam en consorten opvolgen. Voor het eerste hoeven dat niet meer per sé maritieme studenten te zijn. Ook jonge professionals kunnen zich kandidaat stellen om het stokje per september over te nemen. Vanaf dat moment heeft Sophie dan de handen vrij voor de masteropleiding Mechanical Engineering, aan de Universiteit Twente in Enschede.

Meer weten over de YMR’s? Volg ze op Facebook of via maritimebyholland.nl.

x
Als YMR is Sophie ambassadeur voor de hele maritieme sector.

Wat tot dat moment haar belangrijkste missie blijft? “Jonge mensen warm maken voor een baan in de maritieme sector. Zij hebben vaak geen of een verkeerd beeld hiervan. Soms is het lastig uitleggen dat het gaat om méér dan varen. Het draait ook om ontwerpen, bouwen, logistiek en administratie. Bedenk maar eens wat er allemaal gebeurt wanneer een schip in de haven van Rotterdam aanlegt. Niet voor niets werken er 200.000 mensen binnen deze moderne en technisch hoogstaande sector.”