Tekst Henny de Boer
Foto Jasper Verolme

Tech Talent Event richt pijlen op technische hoogvliegers

KLTZ (TD) Dirk Meijer: “In het technische domein werken we volop samen met de industrie. Onze systemen moeten ‘top of the bill’ zijn. In deze sector telt de tweede plaats niet, daarom denken we continu vooruit.”

“De arbeidsmarkt kijkt likkebaardend naar u; werkgevers willen u maar al te graag hebben.” Met deze woorden opende presentator Roderik van Grieken van het Nederlands Debat Instituut onlangs het Tech Talent Event in Den Helder, een wervingsdag van Defensie voor hoogopgeleide technici. Jonge techneuten die net van het HBO of de universiteit komen, zijn schaars en gewild, ook bij de Koninklijke Marine. Maar deze doelgroep denkt niet direct aan Defensie bij het vinden van een baan.

Om te laten zien wat Defensie aan techniek in huis heeft, werd de wervingsdag gehouden op Zr. Ms. Karel Doorman, het grootste schip van de marine. Een bevoorrader met geweldig veel mogelijkheden, stelt commandant kapitein ter zee Sim Schot. Het logistieke ondersteuningsschip is bijvoorbeeld anderhalf jaar geleden naar West-Afrika gevaren, om medisch materiaal te brengen vanwege de ebola-uitbraak. “Het schip is gloednieuw, voorzien van de nieuwste technieken, radarsystemen en netwerken. Het is één brok elektronica.”

‘Ik vulde een bon in uit een tv-gids en had geen flauw idee waar ik aan begon; ik zou het zo weer doen’

117 bezoekers

De marine zoekt voor komend studiejaar 12 HBO- of universitaire studenten voor de functie van Officier Technische Dienst. Ook zijn er technische burgerbanen beschikbaar, net als 10 functies voor VWO-scholieren met een bètaprofiel. Om de 117 bezoekers van het schip te enthousiasmeren voor dit werk, kregen zij een rondleiding over het schip en presentaties van Defensiemedewerkers.

“Ik werk alweer 26 jaar bij deze baas en heb van alles gedaan: varen, bouwen, onderhouden en leidinggeven”, vertelt één van hen, kapitein-luitenant ter zee (TD) Dirk Meijer van de Technische Opleidingen van de KM. “Ik vulde destijds een bon in uit een tv-gids en had geen flauw idee waar ik aan begon. Ik zou het zo weer doen; het werk is fantastisch. Ik heb zowel functies op zee als op de wal gehad.”

LTZ 2OC (TD) Chantal Vonk: “Varen is het allermooiste wat er is. Je komt op allerlei plekken in de wereld en de bemanning wordt een soort tweede familie.”

Zware druk

Luitenant ter zee 2OC (TD) Chantal Vonk herinnert zich nog goed hoe de opleiding was die ze als beginnend officier Technische Dienst kreeg. “Die was praktijkgericht; er werd ook fysiek veel van je verwacht. Ook zaken als leidinggeven, ethiek, discipline en militaire vaardigheden kwamen aan bod. Het was een pittige, maar leerzame tijd. In 2 jaar ben je opgeleid en toen ging ik direct aan de slag. Het was zó gaaf. Ik heb daar vrienden voor het leven gemaakt.” 

Werken als officier in de techniek bij de KM betekent onder zware druk kunnen presteren en verantwoordelijkheid dragen voor belangrijke systemen. “We zoeken slimme en gedreven techneuten die van constant innoveren houden”, zegt Vonk. “Bij reparaties op zee heb je niet altijd al het benodigde materieel bij de hand. Dan moet je ‘out of the box’ denken.” 

De enthousiaste verhalen op het gloednieuwe schip wierpen hun vruchten af: tijdens het evenement solliciteerden direct 14 mensen bij Defensie, van wie de meesten kozen voor de marine. Een succesvolle dag, zegt luchtmachtkapitein Albert van Dam, senior-projectofficier van het Dienstencentrum Werving en Selectie, tevreden. “Het aantal loopt zeker nog op, omdat we belangstellenden ook hierna nog benaderen.”

‘Het lijkt me spannend om te worden uitgezonden; ik hoor dat dit het mooiste deel van het werk is’

Bruno dos Santos (22)

“Ik zit in het 4e jaar van de opleiding Aviation aan de Hogeschool van Amsterdam en loop stage bij de luchtmacht. Daar help ik mee om onderhoudsprocedures te verbeteren. Mijn studie is gericht op de luchtvaart, maar ik vraag me af of er ook mogelijkheden zijn bij de marine. Misschien zoeken ze daar mensen voor het helikopterwerk. Verder vraag ik me af wat de doorgroeimogelijkheden zijn en of je meteen leiding gaat geven. Bij Defensie lijkt het me spannend om te worden uitgezonden. Ik hoor van anderen dat dit het mooiste deel van het werk is.” 

Luuk van der Togt (18)

“Ik zit in het laatste jaar van het atheneum, maar ik was verhinderd op de voorlichtingsdag van Defensie voor middelbare scholieren. Op school heb ik een technisch profiel met Wiskunde B & D. Ik wil meteen na school naar de officiersopleiding. Ik denk dat ik voor de marine ga, maar ik houd alle opties nog open. Bij de marine heb je alles: het Korps Mariniers én je kunt er vliegen en varen. Het militaire bestaan lijkt me avontuurlijk en afwisselend. Ik ben geen kantoorman. Maar ik weet nog niet helemaal zeker of ik voor Defensie ga, want ik heb namelijk ook nog een muziekhobby.”

Techniek kwetsbaar

Kort na de wervingsdag aan boord van Zr. Ms. Karel Doorman bleek 1 van de 2 hoofdelektromotoren op zee defect te zijn geraakt. Deze moet worden vervangen. Dat is een ingrijpende operatie die ongeveer 8 maanden duurt. Defensie doet een beroep op de garantievoorwaarden van de leverancier. Defensie bekijkt ook of de Karel Doorman met slechts 1 hoofdelektromotor toch een deel van het bestaande vaarprogramma kan uitvoeren. (Foto: Hille Hillinga)