07 | 03 Tweede onderschepping in 1 week

Daags nadat het stationsschip in de West, Zr. Ms. De Zeven Provinciën, de smokkel van ruim 400 kilo marihuana wist te stoppen, heeft het marineschip het transport van 600 kilo cocaïne tegengehouden. Bij deze tweede drugsvangst ten noorden van kust van Venezuela, waren 2 Venezolaanse vissersbootjes betrokken. Het patrouillevliegtuig van de Kustwacht Caribisch Gebied spotte de bootjes als eerste. Net voor zonsopkomst verraste het marineschip de bootjes, vooral dankzij de Belgische boordhelikopter. Toen de smokkelaars in de gaten hadden dat ze waren gezien, begonnen ze pakketten over boord te gooien. Deze werden bijna allemaal door de bemanning van De Zeven Provinciën uit het water gehaald. Het Amerikaanse Law Enforcement Detachment aan boord van de ‘7’ dat speciaal voor deze acties meevaart, heeft beide boten doorzocht. In totaal is 600 kilo cocaïne in beslag genomen. Beide bootjes en hun opvarenden zijn overgedragen aan de Venezolaanse kustwacht.

x

01 | 03 2 MCG gereed voor arctisch optreden

Na 10 weken van training in Noorwegen zijn de staf en diverse eenheden van 2 Marine Combat Group (2MCG) gereed voor optreden onder arctische omstandigheden. De training begon op individueel niveau en breidde zich geleidelijk uit tot gecombineerd optreden met alle aanwezige eenheden, zowel in het lagere als het hogere geweldsspectrum. Onder supervisie van Marine Training Command (MTC) kregen staf en eenheden van 2MCG tal van tactische uitdagingen voor de kiezen tijdens de Final Training Exercise, met oefenvijand.

De wintertraining is een jaarlijks terugkerende training boven de poolcirkel om de Raiding Squadrons, die in hun opwerkjaar zitten, te trainen onder arctische omstandigheden. Hierna zijn ze Special Operations Capable. De vaardigheden en ervaringen die de mariniers in de wintertraining opdoen, zijn overal ter wereld toepasbaar. Deze skills & drills worden dan ook beoefend tijdens bijvoorbeeld de berg- en jungletraining. Marinierseenheden zijn daarom overal ter wereld en onder extreme klimatologische omstandigheden inzetbaar. Een eigenschap die uitstekend aansluit op de taak in de NRF. 2MCG vormt dit jaar onderdeel van de NATO Response Force.

x

11 | 02 Alle hens aan dek voor Belgische deklandingen

De kwalificatie van de eerste Belgische NH90-vlieger tot boordvlieger had een opvallend marineblauwe tint. De tientallen landingen en take off’s die de maritieme gevechtshelikopter maakte, gebeurden op het helidek van patrouilleschip Zr. Ms. Zeeland. “Vliegen is normaal vooral iets van de vlieger, maar bij een deklanding is het écht een team effort met de scheepsbemanning”, vertelt commandant Zr. Ms. Zeeland KLTZ Eric Toebast. Vanwege de trainingsmogelijkheid is hij blij met de komst van de Belgische en de Nederlandse NH90. Van de brug tot en met het achterdek zijn er bemanningsleden betrokken bij een deklanding. De officier van de wacht op de brug navigeert zo dat de heli veilig kan landen. Toebast: “De wind moet onder een bepaalde hoek staan ten opzichte van het schip. Dit kan onder operationele omstandigheden betekenen dat we ineens op ‘vliegkoers’ gaan varen, terwijl dat helemaal niet de richting is die we op moeten.”

De air controller in de commandocentrale fungeert als doorgeefluik tussen de helikopter en het schip. Die geeft de vlieger de laatste informatie, zoals de wind over het dek. De commandocentrale-officier is verantwoordelijk voor de definitieve go of no go. Hij houdt de limieten in de gaten. Helt het schip bijvoorbeeld niet teveel over? In de hangaar zitten 4 zogenoemde 'lashingpaais'. Hun bijnaam danken ze aan de banden ('lashings'), waarmee ze de heli vastzetten. Maar belangrijker: ze doen al het helikopteronderhoud aan boord. En dan is er op het helidek nog de vliegdekofficier die de helikopter tijdens het slotakkoord van de landing naar zijn landingsplaats dirigeert.

De Zeeland als kwalificatieplatform kwam de Belgen goed uit. “Onze M-fregatten ondergaan momenteel de laatste aanpassingen. Ze worden voorzien van nieuwe belijning en verlichting voor nachtoperaties”, vertelde de geslaagde luitenant ter zee vlieger Kenneth. Ook werd hij bijgestaan door een ervaren Nederlandse vliegerinstructeur. Nederland vliegt al sinds 2010 met het toestel, België sinds vorig jaar. Kenneth mag de 11 ton wegende NH90 nu op alle Belgische en Nederlandse marineschepen neerzetten, bij nacht en ontij. Het betekent dat hij vanaf nu mee kan met Nederlandse schepen als NH90-boordvlieger, bijvoorbeeld op een antipiraterij- of antidrugsmissie.

De laatste kwalificatiedag was voor de Zeeland ook de laatste vaardag voor het eerste grote onderhoud sinds de ingebruikname in 2013. Dit gaat zeker 30 weken duren.

(Tekst: Jan Malschaert)

x

Wie - wat - waar

01 | 03   

Zestal onderofficieren onderscheiden

Een bijzonder moment bij 1 Marine Combat Group. Onlangs werden 6 onderofficieren onderscheiden met een medaille. De sergeant-majoors van de mariniers Belo en Smits ontvingen de Zilveren Medaille voor 24 jaar eerlijke, langdurige en trouwe dienst. De Bronzen Medaille (12 jaar) werd uitgereikt aan de sergeanten van de mariniers Hartog, Vreeswijk en Haaksma. Korporaal van de mariniers Valk ontving de Marinemedaille voor langdurige dienst bij operationele eenheden.

x

Reünies

02 | 07  Reünie Hr. Ms. Jan van Brakel F825

Op 2 Juli 2016 wordt er een reünie georganiseerd voor alle bemanningsleden die tussen 14 april 1983 en 12 oktober 2001 op Hr. Ms. Jan van Brakel F825 geplaatst zijn geweest. Meer info op de Facebookpagina: Hr. Ms. Jan van Brakel-F825 of op te vragen bij René Plücken en Jacques Buijs, via F825Reunie@gmail.com.

x

21 | 09   Reünie mariniersberoepsklassen 174, 175 en 176

Een reünie voor de mariniersberoepsklassen 174, 175 en 176 (opkomstdatum: 3 augustus 1970) vindt plaats op 21 september 2016. Locatie: Van Ghentkazerne, Toepad 120, 3063 NJ Rotterdam. Info en aanmelding via Rinus Krouwel, mm.krouwel@gmail.com.

x

Sport

Komende evenementen

Evenement

Datum

Locatie

NMK Schermen

15 maart 2016

Stroe

NMK Cross Country

16 maart 2016

Ermelo

OMK Judo

23 maart 2016

Lelystad

NMK Zaalvoetbal

30 maart 2016

Den Helder

Inschrijvingen via intranet site: http://sportevenementen.mindef.nl/#/

Overig evenementen terug te vinden op  de KM Sportkalender in de sportscholen en via:

http://intranet.mindef.nl/km/images/Sportkalender_CZSK_2016_tcm4-1107655.pdf

x

Sport

01 | 03   Geschiedenis van de sportschool

‘De Geschiedenis van de Sportschool en de Opleidingen Fysieke Training en Sport’; het is de titel van het boek waarin de opleidingen tot sportinstructeur, zoals die vanaf 1899 tot 2016 in achtereenvolgens Amsterdam, Utrecht, Den Helder, Doorn en Rotterdam hebben plaatsgevonden, worden beschreven. Bijna 2 jaar heeft kolonel der mariniers b.d. Juus Halsema, oud Hoofd van het Centrum Fysieke Training en Sport in Den Helder en Doorn, aan het boek gewerkt. Het boek beslaat 280 pagina’s en gaat over de sportinstructeurs, hun werk en prestaties, met veel beeldmateriaal. Het bevat onder meer een naamlijst van alle ruim 700 na WO-2 opgeleide instructeurs. Ook zijn de 50 klassenfoto’s van de opleidingen sinds 1977 opgenomen. Met dit boek heeft kolonel Halsema vooral een symbolisch standbeeld willen oprichten voor een grote groep officieren en onderofficieren die met hart en ziel verknocht waren en nog zijn aan hun specialisme, fysieke training en sport. Het boek is te bestellen voor alle oud- en actiefdienende sportinstructeurs voor € 10,- en zal op 13 april 2016 op de Van Ghentkazerne in Rotterdam op de studiedag/reünie voor actiefdienende en oud-sportinstructeurs worden gepresenteerd. De deelnemers aan de reünie kunnen daar het door hen bestelde boek afhalen. Het boek kan ook worden opgestuurd. Voor Curaçao en Aruba zullen de boeken op naam naar de sportbureau ’s  van MSK Suffisant en Savaneta worden verstuurd, waar ze kunnen worden afgehaald. Maak voor elk boek dat u wilt bestellen € 10,- over op bankrekening NL55RABO0306234661, t.n.v. van penningmeester P. Gerrits (LTZ 2OC b.d.) onder vermelding van 'Boek ophalen' (op de reünie) of 'Boek opsturen' (na de reünie). Geef in het laatste geval uw volledige postadres op. De inschrijving sluit per 1 april 2016.

x

Sport

06|03  Bikkelen in de blubber

Bijna 100 deelnemers van CZSK verschenen onlangs aan de start van een enorme hindernisbaan waar menig militair hart sneller van begint te kloppen. De deelnemers aan Mud Masters 2016 begonnen schoon en droog aan het parcours, maar na de eerste hindernissen was daar niets meer van over. Gaandeweg konden de deelnemers kiezen welke route en afstand de voorkeur had: 6, 12 of 18 kilometer. Velen kozen voor de eerste afstand, maar een enkeling waagde zich aan een langere traject met meer hindernissen. Ter illustratie: de 18 kilometer-lange tocht kende 41 hindernissen en kostte ongeveer 3 uur tijd om af te leggen. Lachende gezichten, motiverende kreten en onderlinge samenwerking kenmerkten het modderspektakel. Afgepeigerd kwamen de deelnemers uiteindelijk binnen in het finishvak, waar ze konden genieten van een dikverdiend koud biertje én hun FINISHER-t-shirt in ontvangst mochten nemen. Vanaf dat moment zijn officieel Mud Master. Hulde.

x

Sport

01|02  Stormwind zorgt voor uitdaging KIM-cross

De 224 deelnemers aan de KIM-cross stonden begin februari voor een uitdaging. Ondanks het zachte weer, was er wel sprake van Code Geel, afgegeven door het KNMI. Vlak voor de start van de wedstrijd begon het ook nog flink te regenen. Dit weerhield de hardlopers er echter niet van om er vol enthousiasme tegenaan te gaan over 4,2 km of 8,2 km. De snelste tijden over 4,2 kilometer werden gelopen door KPLADBLD Esther Vermue (Dames Adelborsten, 16:03 min. = nieuw record!) en de heer J. Kauwoh (Heren Open Klasse, 15:43 min.). De snelste tijd over 8,2 kilometer was voor KLTZ Geordie Klein (Heren Veteranen 2, 32:04 min.).