04

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 03

‘Je wordt er wel eens bang van’

Tekst LTZ 2OC (SD) Joost Margés
Foto Paul Tolenaar

Nieuwe sleper is ‘Toyota Prius’ met 62 ton trekkracht

Net opgehaald uit Roemenië, ligt de kustsleper Noordzee te pronken in de haven van Den Helder. Het wachten is nu op de komst van de Waddenzee (later deze maand) en de Zuiderzee (april). De 3 gloednieuwe boten vervangen 4 van de 5 slepers van de Lingeklasse die na 25 jaar trouwe dienst zijn verkocht. Wat de nieuwe tijd met zich meebrengt? Een hybride aandrijving, meer massa en vooral veel meer power, om schepen met een groot windoppervlak moeiteloos te kunnen slepen.

“Met de komst van Zr. Ms. Rotterdam in 1998 en later de Johan de Witt ontstond de behoefte aan sterkere sleepboten”, vertelt kapitein-luitenant ter zee Erik Willemsen, hoofd Havenfaciliteiten van het Commando Zeestrijdkrachten. “De boten van de Linge-klasse hadden onvoldoende vermogen voor veilige assistentie. Incidenteel werden schepen dan ook met 3 boten verhaald. In 2000 is al de initiële behoeftestelling gedaan, maar dat bleek geen gelopen race. Door de grote reorganisatie en geldgebrek bij Defensie is het project meerdere keren naar achteren geschoven. Met de komst van de nog grotere Karel Doorman werd de behoefte aan sterkere slepers echter nog dringender. Na een Europese aanbesteding is uiteindelijk in 2014 het contract getekend voor de bouw van de boten. Damen Shipyards voldeed het beste aan de eisen, dus mocht ze bouwen.”

Met de komst van de nog grotere Karel Doorman werd de behoefte aan sterkere slepers echter nog dringender.

De Noordzee-klasse beschikt over pods met vaste schroeven die 360 graden draaibaar zijn en een zeer bijzondere hybride aandrijving

21,3 miljoen euro

Met het construeren van marineschepen in Roemenië heeft Damen inmiddels veel ervaring; ook de Karel Doorman en Ocean-going Patrol Vessels van de KM zijn hier samengesteld. Van het gewenste type sleepboot (2810) bouwde Damen er overigens al 280, die over de hele wereld opereren. “Voor de bouw van de 3 boten van onze Noordzee-klasse trok de Defensie Materieel Organisatie ruim 21,3 miljoen euro uit”, aldus luitenant ter zee 2OC Herman Schooljan, hoofd Nautische Dienst van Havenfaciliteiten. “De 4 boten die zij vervangen, zijn verkocht aan een Britse sleepbootmaatschappij. Hoewel ze al 30 jaar oud zijn, zijn ze verder nog prima. De sleper Gouwe houden we trouwens. Deze laatste is pas 19 jaar oud en kan in tegenstelling tot de nieuwe boten wel varen op de Waddenzee en het IJsselmeer. De boten van de Linge-klasse steken namelijk maar 2,60 meter diep; bij de Noordzeeklasse is dat 4,70 meter. Voordeel van die diepgang, meer massa en meer breedte (1 meter) is wel dat de boten tot seastate 5 inzetbaar zijn, in plaats van seastate 4 van de Linge-klasse. Overigens is seastate 5 geen ideale situatie om in te werken, want dan begint iedereen langzaam donkergroen te worden.”

LTZ 2OC (TD) Herman Schooljan: “Voordeel van meer diepgang, meer massa en meer breedte is dat de boten tot seastate 5 inzetbaar zijn”.
Voor kapitein Herman de Vries en zijn bemanning is de Noordzee een genot om mee te werken.
De sleepdienst van Havenfaciliteiten van CZSK staat 24/7 klaar voor assistentie in de Helderse haven.

‘Meer voorzichtigheid is geboden, anders trek je zo het dek van een mijnenjager af’

Hybride aandrijving

Opvallender dan de maten, is om te beginnen een andere besturing. Willemsen: “De Linge-klasse werkt met 2 vaste assen, met schroeven met verstelbare bladen. De Noordzee-klasse beschikt over 2 'pods' met vaste schroeven, zogenoemde 'azimuth stern drives', die 360 graden draaibaar zijn. Hiermee valt preciezer te manoeuvreren.”

Aan de voorkant van deze besturing is een zeer bijzondere hybride aandrijving te vinden. “Voor het varen van 0 tot 5 knopen is elektrisch varen ideaal”, aldus de overste. “85 procent van de tijd lig je toch te wachten of ben je onderweg naar de meerpositie. De lithium Ion-batterijen leveren genoeg stroom voor 45 minuten varen. Heb je meer kracht en snelheid nodig, dan schakel je de 2 hoofdmotoren in.” Technisch detail: wanneer de hoofdmotoren draaien, schakelt de Volvo-dieselgenerator – die spanning levert voor verlichting, apparatuur en dergelijke – uit, en werken de elektromotoren juist als generatoren voor de spanning aan boord.

Een van de 2 aandrijflijnen in beeld: helemaal rechts de MTU-diesel, links de 'thruster' van Rolls-Royce die met een Z-verbinding de draaibare 'pod' met schroef aandrijft.

Genot om mee te werken

Herman de Vries, de kapitein van de Noordzee, is apetrots op zijn nieuwe boot. Vanuit zijn voornamelijk glazen brug overziet hij de haven. En zijn voormalige boot Rotte, die er ligt afgemeerd. Sinds 1999 was De Vries kapitein op die sleper. Natuurlijk heeft hij een nostalgisch gevoel bij het afstaan van zijn ‘tweede thuis’, maar op de brug van de Noordzee ebt dat gevoel wel weg.

Alleen al de 62 ton trekkracht. “In tegenstelling tot de 1.600 pk’s van de oude boot, bieden de 2 MTU-dieselmotoren van de Noordzee samen 5.000 pk’s. Je wordt er – bij wijze van spreken – wel eens bang van, van die kracht. Dus moet je goed nadenken wat je doet. Meer voorzichtigheid is vooral geboden, anders trek je zo het een dek van een mijnenjager af, bijvoorbeeld.”

Tel hier het optimale blikveld bij op, net als de hypermoderne apparatuur, met zicht op alle processen en functies, de betere besturing en de bijzondere aandrijving. Dan kunnen De Vries en zijn bemanning ten slotte maar 1 ding toegeven: deze boot is een genot om mee te werken.

Maten & vermogen

  Noordzee-klasse Linge-klasse
Lengte 28,7 meter 28 meter
Breedte 10,5 meter 8,50 meter
Hoogte 14,4 meter 15 meter
Diepgang 4,70 meter 2,80 meter
Aantal pk’s 5.000 1.600
Trekkracht 62 ton 21 ton

Door toepassing van veel glas biedt de brug optimaal zicht rondom.

De hybride voortstuwing, met zowel elektrische als dieselaandrijving, is uniek.

Besturing gebeurt met vaste schroeven in pods, die 360 graden draaibaar zijn.

Via de voor- of achterlier levert de boot 62 ton trekkracht.

De 2 brandblussers zijn vanaf de brug te bedienen en reiken 100 meter ver.