Tekst LTZ 2OC (SD) Nina de Lange
Foto Mediacentrum Defensie
Zr. Ms. Johan de Witt en Zeeland terug van missie
Zr. Ms. Johan de Witt en Zr. Ms. Zeeland zijn weer thuis. Beide
schepen liepen in de afgelopen weken de haven van Den Helder binnen. De Johan de
Witt nam vanaf begin dit jaar deel aan de EU-missie Atalanta voor de kust van
Somalië. Het patrouilleschip Zeeland werd de afgelopen maanden inzet als
stationsschip in het Caribisch Gebied.
Het amfibische transportschip Johan de Witt opereerde 4 maanden in een
internationaal vlootverband en beschermde en controleerde schepen die gebruik
maakten van een speciale vaarroute in de Golf van Aden. Daarnaast patrouilleerde
zij in het Somalisch bassin en zette de bemanning zich in voor de opbouw van
lokale maritieme capaciteiten. Zo gaven bemanningsleden lessen aan de kustwacht
van Somaliland en hielpen ze de Seychellen bij het werken met kleine vaartuigen.
Piraten werden er niet gevangen, maar dat lijkt een goed teken. Juist door de
maritiem-militaire aanwezigheid van ook Nederlandse schepen, zijn de
activiteiten van zeerovers in de afgelopen jaren drastisch teruggeschroefd.
Juist door de maritiem-militaire aanwezigheid, zijn activiteiten van zeerovers drastisch teruggeschroefd.
Hoewel Zr. Ms. Johan de Witt het stafschip was tijdens de 4 maanden durende
missie bij de Hoorn van Afrika, hadden de Nederlanders niet zelf de leiding. De
Zweedse admiraal Jonas Haggren had de touwtjes in handen. “Zweden had geen
vlaggenschip om Operatie Atalanta te leiden en Nederland zou in deze periode
toch een schip leveren aan de antipiraterijmissie”, legt kapitein ter zee René
Luyckx, commandant van de Johan de Witt, uit. Zweden leverde naast de
missieleiding ook 2 Augusta A-109 helikopters en mariniers met 2 Zweedse CB-90
gevechtsboten. Volgens Luyckx was het een win-win situatie, omdat materieel en
eenheden door samenwerking efficiënt inzetbaar waren. “Ik denk dat deze manier
van opereren in de toekomst meer zal voorkomen binnen Europa”, aldus de kolonel.
Uitermate geschikt
Zr. Ms. Zeeland bevond zich de afgelopen maanden in een ander roerig deel van
de wereld, het Caribisch Gebied. Naast maritieme presentie, was de belangrijkste
taak het uitvoeren van counterdrugsoperaties en kustwachttaken, voor zowel de
Koninklijke Marine als de Kustwacht Caribisch Gebied. “Een Oceangoing Patrol
Vessel is een uitermate geschikt platform voor het uitvoeren van operaties
in de Caribische Zee”, vertelt kapitein-luitenant ter zee Eric Toebast, de
commandant van de Zeeland.
Door de ruime en moderne opzet van het schip, in relatie tot de kleine
bemanning, is het comfortniveau hoog. Het relatief kleine team zorgt voor zeer
korte communicatielijnen. Het schip kenmerkt zich verder door een zeer goede
detectiecapaciteit en is in staat om snel onderscheppingen uit te voeren met de
2 snelle boten van het type FRISC of de geëmbarkeerde helikopter.
Mooie uitdaging
De Zeeland werd ingezet voor de kustwacht, met de focus op de territoriale
wateren van de eilanden behorende tot het Koninkrijk. Het leidde tot een
dynamische periode, waarbij samen met een boardingteam van de lokale kustwacht
werd geopereerd. Tijdens patrouilles zijn vele schepen gevisiteerd en
gecontroleerd. “Het blijft een mooie uitdaging om te mogen opereren in de
kustwateren van deze tropische eilanden, om bij te dragen aan de maritieme
veiligheid in het gebied”, aldus Toebast. “Zeker de dankbaarheid na de 2 dagen
durende sleep van het stuurloze motorschip ‘Lady J’ terug naar Antigua, gaven
ons een goed gevoel.”
Voor een grote counterdrugsoperatie werd de bemanning aangevuld met een
US Coastguard-boardingteam en een Hitron-helikopter, eveneens van de
Amerikaanse kustwacht. De Zeeland opereerde in het centrale gedeelte van de
Caribische Zee onder bevel van de Commandant der Zeemacht in het Caribisch
Gebied, maar tegelijkertijd binnen een internationale organisatie, onder
Amerikaans commando: de Joint Inter Agency Task Force South (JIATFS).
Uiteraard is er meer voldoening als je kan terugkijken op een van de grootste drugsvangsten aller tijden.
Zeer gefocust
De Zeeland voerde patrouilles uit voor JIATFS op bekende drugsroutes en in de
laatste week van de operatie was het raak. Een Amerikaans patrouillevliegtuig
rapporteerde een verdacht vissersbootje, de ‘Caribbean Soul’, onderweg van
Jamaica naar Guyana. De Zeeland ging erop af en trof zo'n 6.000 kilo marihuana
aan. Niet eerder werd een vangst van deze omvang gedaan. Het bootje en haar
bemanning werden aangehouden en geëscorteerd naar Puerto Rico, waar ze zijn
overgedragen aan de Amerikaanse Drugs Enforcement Agency.
“De bemanning was zeer gefocust op een eventuele drugsvangst, aangezien de
Zeeland vorig jaar zonder vangst huiswaarts keerde”, besluit Toebast. Hij kijkt
mede door deze klapper terug op een geslaagd deployment. “Uiteraard is
er meer voldoening bij de bemanning als je, naast alle overige acties, kan
terugkijken op een van de grootste drugsvangsten aller tijden.”