07

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 05

Het scheepsjournaal van...

Eerste officier van de Karel Doorman

Kapitein-luitenant ter zee Jos Bloemen vloog het grootste deel van zijn marinecarrière als vlieger op de Lynxhelikopters. Ook stond hij vele uren als boordvlieger en instructeur op het helikopterdek van marineschepen. Tussendoor draaide hij zijn toertjes als wachtsofficier en commandocentrale-officier. Inmiddels is Bloemen eerste officier van Zr. Ms. Karel Doorman. Met dit schip vertrok hij in 2014 tot tweemaal toe naar het door Ebola getroffen West-Afrika. Onlangs volgde de oversteek naar Canada en de West.

Zr. Ms. Karel Doorman maakt een beproevingsreis naar diverse plekken aan de Noord-Atlantische kust en het Caribisch Gebied. Zij vertrok op 8 mei naar Noorwegen. Vervolgens stak zij de oceaan over om Montreal in Canada te bezoeken, op het moment van het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Maxima. Na een tussenstop in Norfolk (VS), volgen nog bezoeken aan St. Maarten, Aruba en Curaçao. Op 10 juli keert de Doorman terug in de haven van Den Helder. Een kleine greep uit de belevenissen van Bloemen tijdens het eerste deel van deze reis.

15 mei 2015 | Bergen

5 dagen lang voeren we in de fjorden bij Bergen (Noorwegen) geluidsmetingen uit op de meetbaan van Hegerness. In diverse configuraties van de voorstuwing en bij diverse snelheden werd gemeten hoeveel geluid het schip maakt én in welke configuratie zij het stilst door het water gleed. Vanwege de metingen mocht de bemanning overdag geen (extra) lawaai maken. Elke 20 minuten klinkt over de scheepsomroep: ‘Nog 600 yards tot CPA…’ (nog 600 meter tot de volgende meting).

Vandaag stappen medewerkers van de Directie Materieel Organisatie en de Directie Maritieme Instandhouding af in de buurt van Bergen. Daar is ook de Van Kinsbergen, die een tocht maakt door de Noorse fjorden. Zij brengt onze afstappers naar Bergen. Wij maken dus alleen met de eigen bemanning de oversteek Canada. Weten de anderen misschien dat er slecht weer aan zit te komen…?

(Bij de foto: Het opleidingsvaartuig Van Kinsbergen meert af langszij de Doorman om afstappers over te nemen. In het rustige water van een fjord een prima manier om mensen veilig over te zetten.)

22 mei 2015 | Atlantische Oceaan

’s Nachts passeren we op 2 mijl de plek waar de Titanic in 1912 zonk, waarbij meer dan 1.500 opvarenden omkwamen. Wij varen langs de rand van het gebied waar dagelijks ijsbergen worden gemeld, dankzij satellietobservaties. Aan boord gaat het gerucht dat één van de jonge collega’s zich afvraagt of die ijsberg van de Titanic nog te zien is… Tijdens de oversteek krijgen we te maken met een stormdepressie. Via de Steel Beach – waar normaal gesproken landingsvaartuigen aanmeren, om personeel en voertuigen mee te nemen – komen golven zelfs tot aan de zware deur van het voertuigendek (zie foto).

De afgelopen dagen zijn het weer en de zee gelukkig rustiger geworden. Aan het begin van de week was dat anders. Toen pakten we de resten van de tropische storm Ana, die nu nog een stevige stormdepressie is, vol mee. De golven zijn soms 9 meter hoog en we krijgen zelfs ‘groen water’ over het helikopterdek heen. Dichter bij Groenland wordt het al gauw aangenamer. Ondertussen voeren we interne oefeningen uit, zoals met de brandbestrijdingsorganisatie.

28 mei 2015 | Montreal

De dag begint vroeg; vanaf 06.00 uur vier live-interviews op Breakfast Television, zeg maar: Wakker Montreal. Aan het begin van de steiger staan vrachtwagens klaar met podiumdelen voor de Luchtmachtkapel. Om 09.00 uur vertrekken 50 sportievelingen voor een run van 7 kilometer langs de Saint Lawrence-rivier. In de hangaar wordt hard gewerkt om het schip klaar te maken voor het Bevrijdingsconcert. Het is logistiek passen en meten om tafels, stoelen, buffet, podium en apparatuur een plek te geven voor een prachtig evenement.

Plaatsvervangend Commandant Zeestrijdkrachten schout-bij-nacht Ben Bekkering opent de avond met een indrukwekkende speech, waarin hij de veteranen namens Nederland bedankt voor hun aandeel in onze bevrijding. Het publiek bestaat uit 600 gasten; jonge en oude veteranen en mensen vanuit de Nederlandse gemeenschap in Canada en het bedrijfsleven. De Luchtmachtkapel speelt nummers van weleer, maar ook modernere muziek die herinnert aan recente oorlogen en operaties. De avond wordt afgesloten met, hoe kan het ook anders, het ontroerende ‘We’ll meet again’ van Vera Lynn. Geroerd, respectvol en trots kijken we terug op een bijzondere avond, als we rond 22.00 uur afscheid nemen van onze gasten.

(Bij de foto: ’s Middags is er een speciale ontvangst voor 27 Canadese WO II-veteranen en hun partners. Hun verhalen zijn legendarisch.)

29 mei | Montreal

Na het prachtige evenement van gisteren, staat vandaag weer een grootse activiteit op het programma. We bouwen de hangaar om tot bedrijvenbeurs, waar de Nederlandse maritieme industrie zich kan presenteren aan Canadese counterparts en potentiële opdrachtgevers. Er valt geld te verdienen en dus worden de beste beentjes voorgezet. Ook minister Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is aan boord om het zakendoen te ondersteunen.

‘s Ochtends vindt overleg plaats tussen beide plaatsvervangende commandanten zeestrijdkrachten van Canada en Nederland, rear admiral Ron Lloyd en schout-bij-nacht Ben Bekkering. ’s Middags geven we in het kader van het Maritime Business Event rondleidingen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat admiraal Lloyd steeds stiller wordt naarmate ik hem meer van ons schip laat zien.

(Bij de foto: Langzaam stroomt de hangaar vol. In een ontspannen sfeer vinden vertegenwoordigers van diverse bedrijven elkaar.)

5 juni | Norfolk

Gisteren binnengelopen in de grootste marinehaven ter wereld, die van Norfolk, Virginia (VS). Tussen Amerikaanse big decks, zoals de vliegdekschepen USS George W. Busch en Harry S. Truman en het amfibische transportschip USS Arlington, voelen we ons niet eens klein. Onze navigatiebrug is op gelijk niveau met die van de Truman, maar haar dek is wel ruim anderhalf keer zo lang. Vanmiddag hebben we dat van dichtbij kunnen aanschouwen tijdens een rondleiding op de Truman. Groot, groter, grootst!

Aankomende week weer een belangrijke beproeving voor ons schip. Daarbij wordt gekeken in hoeverre het schip tijdens de bouw een magnetisch veld heeft ontwikkeld. Door krachtige stroom door grote kabels rond het schip te laten gaan, wordt dit geneutraliseerd. Geruststellend voor de bemanning, mochten we ooit door mijnengevaarlijk gebied varen. Daarna varen we door naar het Caribisch Gebied, voor warm weer-beproevingen en een havenbezoek aan Aruba. Daar zal mijn partner ook zijn; ik kijk er naar uit!

(Bij de foto: Met 40 opvarenden naar de Truman (Carrier Vessel Nuclear 75). Ze komt net uit groot onderhoud en begint aan haar opwerkperiode. Ook zonder vliegtuigen (airwing) nog heel imposant en vol bedrijvigheid.)