.

Tekst: Arno Marchand

Leestijd: 7 minuten

x

Luchtvaartpionier Schröder overleden

Op 2 oktober overleed luchtvaartpionier, vriend van de luchtmacht en oud-vlieger Martin Schröder. Hij was uiteraard het meest bekend als oprichter van zijn eigen luchtvaartmaatschappij MartinAir. De luchtmacht is Martin dankbaar voor alles wat hij heeft betekend, zowel voor de Nederlandse luchtvaart in het algemeen als voor de Koninklijke Luchtmacht in het bijzonder.
De Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht bracht op de herdenkingsdienst Schröder een laatste groet met een formatie bestaande uit een Beech 19 en twee Harvards. Op de foto Schröder in gesprek met luitenant-generaal Dennis Luyt tijdens zijn commando-overdracht aan luitenant-generaal André Steur op 14 april 2023. Foto: sergeant-majoor Cristian Schrik

Vliegbasis Woensdrecht ondersteunt technische talentontwikkeling

Aircraft Maintenance & Training School (AM&TS), gevestigd op Business Park Aviolanda bij Vliegbasis Woensdrecht, opende op 19 september de eerste Newton Room van Nederland. Die heeft als doel jongeren bekend te maken met de praktische toepassingen van exacte vakken. Samen met Boeing en FIRST Scandinavia realiseerde AM&TS deze unieke, praktijkgerichte leeromgeving. Vliegbasis Woensdrecht biedt ondersteuning.

De ruimte is uitgerust met drie vluchtsimulators waarmee jongeren spelenderwijs kennismaken met vliegtuigtechniek. Zo worden ze geïnspireerd om in de toekomst voor een carrière in de (vliegtuig)techniek te kiezen. Met een hoop openstaande vacatures in de technische sector zijn deze jongeren hard nodig zijn.
Vliegbasis Woensdrecht stelt de komende vijf jaar twee militairen van het Dienjaar Defensie beschikbaar. Zij worden twee dagen per week als begeleider ingezet in de Newton Room. Foto: Defensie

F-35 Full Operational Capable

Met ingang van 26 september is de F-35 officieel onder alle omstandigheden volledig operationeel inzetbaar: de Full Operational Capability (FOC). De F-35 is nu inzetbaar voor iedere taak die de F-16 voorheen uitvoerde en meer. In het volgende nummer van de Vliegende Hollander meer over de FOC van de F-35. Foto: sergeant-majoor Maartje Roos

Monument voor gesneuvelde Lancaster-vliegers

Op 23 september 1944 stortte Lancaster ED470/QR-W neer bij boerderij De Gasthuisplaats in Zelhem. De bemanning en het toestel van het RAF No.61 Squadron waren opgestegen van het vliegveld Skellinghthorpe om deel te nemen aan een aanval op het Dortmund-Emskanaal bij Ladbergen.
De Lancaster werd echter neergeschoten door een Duitse nachtjager waarbij zes van de zeven bemanningsleden om het leven kwamen. Alleen de staartschutter kon het vliegtuig tijdig verlaten en werd krijgsgevangen gemaakt. Vanwege de enorme explosie na de crash van de veertien 1000-ponder bommen die het toestel aan boord had, werd van het zestal nagenoeg niets teruggevonden. Nadat de Achterhoekse Vliegtuigwrak Opgravers Groep (AVOG) zich lang had beziggehouden met een onderzoek naar deze crash en de Luchtmachtbergingsdienst in 2013 de restanten van de ED470 had geborgen werd pas echt duidelijk dat het toestel was neergestort op het grondgebied van Zelhem. Hierdoor kwam er uiteindelijk ook duidelijkheid voor de nabestaanden van wie er na de berging nog een aantal naar Zelhem kwam om hun geliefden alsnog te eren.
Drie initiatiefnemers Bert Schieven, Gerrie Evers en Jan Wolsink zetten zich al snel na de berging in voor een monument voor de zes gesneuvelde bemanningsleden. Dat werd uiteindelijk afgelopen 23 september onthuld langs de Hummeloseweg in Zelhem. Na contact van Peter Rhebergen met Commandant Air Combat Command commodore Marcel van Egmond, lukte het om tijdens de onthulling een flyby uit te laten voeren met twee F-35’s. Foto’s: Jan Wolsink

Masterclass vrede en veiligheid

Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal André Steur gaf op 24 september een masterclass in de thema’s vrede en veiligheid. In het Parktheater Eindhoven verzamelden zich meer dan vijfhonderd geïnteresseerden om te luisteren en vooral ook in gesprek te gaan over verschillende onderwerpen.
Het publiek bestond uit studenten van verschillende hoge scholen en mbo-opleidingen. Ook waren omwonenden van Vliegbasis Eindhoven en vertegenwoordigers van Defensie, gemeenten en andere overheden. De generaal was verrast door de opkomt: “Goed om te zien dat ook zo veel jonge mensen meer willen weten over dit onderwerp en zich betrokken voelen.”

Steur nam het publiek eerst mee terug naar zijn jeugd en hoe de drang ontstond om iets te willen bijdragen aan vrede en veiligheid. “Jezelf wegcijferen om je team krachtiger te maken.” Samen met het publiek en presentator Marcel van Herpen werd gekeken naar de huidige situatie in de wereld. Voor het eerst in tachtig jaar lijkt er een reële kans op een grootschalig conflict op Europees grondgebied. Dat maakt niet alleen bij Steur, maar ook bij het publiek wat los. Zo is een van de vragen uit het publiek hoe de samenleving zich kan voorbereiden op een mogelijke oorlogssituatie. Steur haakt daar op in door het belang van dienstbaarheid te benadrukken. “En dienstbaar opstellen hoeft niet altijd door in dienst te gaan bij Defensie. De samenleving kan dienstbaar zijn door af en toe na te denken over wat je voor een ander kunt doen.”

Dat voor vrede en veiligheid een sterk defensie-apparaat nodig is, is duidelijk. Maar wat vraagt dat van de rest van de samenleving? We horen steeds vaker dat Defensie meer ruimte nodig heeft. Dat heeft impact op de leefomgeving van veel mensen. Maar ook op bijvoorbeeld bedrijven in de omgeving van een vliegbasis. De reacties over meer ruimte voor Defensie zijn wisselend, ook in de zaal. Een bezorgde inwoner van een gemeente rondom Vliegbasis Eindhoven spreekt zijn zorgen uit over de continue bewegingen boven zijn woning. Terwijl een boer die zijn bedrijf heeft in het oefengebied van Defensie vertelt hoe hij juist zijn akkers beschikbaar stelt voor oefeningen van Defensie. Steur is daarover duidelijk: ‘’Wederzijds begrip is belangrijk in de discussie om ruimte. Ik hoop dat mensen beseffen dat de jongens en meiden die boven hun huizen of bedrijven vliegen dat doen voor de veiligheid van onze samenleving.” Maar als buur van een van de vliegbases van de luchtmacht is hij zich bewust dat niet iedereen zit te wachten op de ongemakken waarmee omwonenden te maken hebben. Foto: sergeant-majoor Maartje Roos

AWACS start missie Southern Shield

De E-3A Component van de NAVO startte op 30 september hun bijdrage met de AWACS radarobservatievliegtuigen aan de missie Southern Shield. Dat vormt een onderdeel van de enhanced Vigilance Activity waarmee het bondgenootschap aanwezigheid van de alliantie langs de hele Europese oostgrens versterkt.
Het doel van Southern Shield is het monitoren van Russische militaire activiteit in de buurt van Zuidoost-Europa. Verder neemt door de radarobservatievliegtuigen ook het vermogen van Roemenië toe om te reageren op de toegenomen luchtactiviteit in de buurt van haar grens. Foto: E-3A Component

Special Operations Forces Squadron opgericht

Met de omvorming van 300 Squadron tot het 300 Special Operations Squadron beschikken de Special Operations Forces van Defensie over ‘eigen’ helikopters. Nu zijn dat nog de Cougars waarmee 300 Squadron al vloog (foto), in de nabije toekomst wordt dat de vervanger ervan, de H225M Caracal. Standplaats van zowel het oude als het nieuwe 300 Squadron is Vliegbasis Gilze-Rijen.

Het squadron moet onder de moeilijkste omstandigheden kunnen opereren. Voor dat doel krijgt het eigen ‘intelligence’-capaciteit en dus nieuwe helikopters. Ook investeert Defensie in nieuwe infrastructuur, voertuigen en communicatiemiddelen. Alles om de eenheid zo hoogwaardig mogelijk te laten opereren én trainen. De taken van het squadronpersoneel bestaan uit speciale verkenningen, offensieve acties en militaire steunverlening. Dat gebeurt altijd in samenwerking met collega’s van het Korps Commandotroepen en de Maritime Special Operations Forces. In een volgende Vliegende Hollander meer over de nieuwe rol van 300 Special Operations Squadron. Foto: sergeant Gregory Fréni

Internationale astronauten brengen bezoek aan CML

Astronauten van over de hele wereld verzamelden zich begin oktober in Nederland voor het jaarlijkse Planetary Congress van de Association of Space Explorers (ASE). Boegbeeld van het congres was uiteraard de Nederlandse ruimtevaarder André Kuipers. Onderdeel van het programma was een bezoek op 3 oktober aan het Centrum voor Mens en Luchtvaart (CML), hét kennis- en expertisecentrum van de Koninklijke Luchtmacht.
Al jaren heeft de luchtmacht een sterke band met ruimtevaartorganisaties zoals NASA en ESA. Zo draagt het CML bijvoorbeeld bij aan onderzoek naar desoriëntatie bij maanlandingen – kennis die het CML direct kan toepassen binnen de operationele luchtmachtomgeving. Zeker in de huidige tijdsgeest, met een veranderende wereld, is de expertise en innovatie vanuit het CML extra belangrijk.

PC-7 MKX en simulators vervangen PC-7

Defensie schaft naar verwachting acht PC7 MKX lesvliegtuigen en twee vluchtsimulators met bijbehorende leermiddelen aan. Die dienen ter vervanging van de dertien PC-7’s van de Elementaire Militaire Vlieger Opleiding (EMVO) op Vliegbasis Woensdrecht. Van dit type is het einde van de technische levensduur bijna bereikt. Het nieuwe toestel komt net als de oude PC-7 van de Zwitserse fabrikant Pilatus. Staatssecretaris van Defensie Gijs Tuinman maakte dit op 14 oktober bekend.
De nieuwe lesvliegtuigen zijn bedoeld om er 2.150 uur per jaar mee te vliegen en maximaal zestig leerlingen met de opleiding te laten starten. Hiervoor zijn acht vliegtuigen nodig, waarvan zes operationeel inzetbaar, één als logistieke reserve en één in onderhoud. Daarnaast heeft Defensie behoefte aan een mix van grondgebonden trainingsmiddelen om 2.650 uur per jaar te trainen.

Het lesvliegtuig moet relatief makkelijk en voorspelbaar bestuurbaar zijn. Ook moeten leerling en instructeur er veilig in opereren onder omstandigheden waarin het uiterste wordt gevraagd van het lesvliegtuig. De producten van het Zwitserse bedrijf Pilatus sluiten het beste aan bij de eisen van Defensie en worden wereldwijd gebruikt. Pilatus is voorlopig het contract gegund. Defensie verwacht de levering van de nieuwe lesvliegtuigen en het bijbehorende materieel in de eerste helft van 2027. De verliezende partij van de aanbesteding heeft echter een rechtszaak aangespannen tegen de keuze van Defensie. De rechter moet Defensie eerst in het gelijk stellen. Pas dan is het contract te tekenen. Foto’s: Pilatus

Witte anjer op de auto

Als oud-militair en veteraan is Hans van Haalen volop bezig met het verder uitdragen van de voertuig-anjer die sinds mei beschikbaar is. De anjer is door het dragen door prins Bernhard hét Nederlandse symbool geworden voor Erkenning en Waardering aan onze veteranen. Ook het Veteraneninstituut staat achter dit symbool.
‘Door de anjer in het Nederlandse straatbeeld te laten zien creëren we meer erkenning en waardering voor de Nederlandse veteranen’, is Van Haalens instelling. “Wat zou het mooi zijn als de witte anjer net zo populair wordt als haar Engelse zusje, de poppy (klaproos, red.).” Inmiddels hebben al 1800 anjers een weg gevonden naar een burger-, historische voertuig of op de motor of rollator. Meer weten over de voertuig-anjer? Kijk op www.veteranenanjer.nl.