06

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 05 | 2024

NH90 komt tot bloei

Indrukwekkende vlucht over Nederland met acht toestellen

x
Leestijd: 5 minuten

Aan de inzetbaarheid van de Nederlandse NH90’s mag niet meer worden getwijfeld. De NATO Frigate Helicopter (NFH) was onlangs nog acht dagen lang, 22 uur per etmaal in de lucht tijdens een grote oefening voor de kust van Noorwegen en vandaag vlogen acht NH90’s tegelijk over ons land. Drie hoofdrolspelers aan het woord.

Tekst: Evert Brouwer | Foto’s: sergeant-majoor Aaron Zwaal (luchtfoto’s) en Kick Smeets

8 NH90's staan klaar op het platform van De Kooy.
Voorbereidingen op De Kooy. De NH90's staan opgelijnd om over een uur te vertrekken.
Een bemanningslid loopt naar een NH90.
De eerste vliegers gaan naar hun toestel voor de bijzondere vlucht.

‘We doen het ook voor onszelf, na alle inspanningen’

Commandant 860 Squadron kapitein-luitenant ter zee Maurice van Mourik krijgt net voor vertrek de melding dat alle seinen voor de actie boven Nederland op groen staan. Hij bekijkt de fly past overigens vanaf Vliegbasis Woensdrecht waar de formatie ook over komt. “Een afspraak die al langer stond, anders had ik zelf kunnen meevliegen. Dat komt nog wel een andere keer.” De toestellen hebben op hun route meer belangrijke punten voor de NH90 aangedaan: de Luchtmachttoren in Breda, Vliegbasis Gilze-Rijen, het Commando Materieel en IT op de Kromhoutkazerne in Utrecht en tot slot de Nieuwe Haven in Den Helder.

“Dit is om de buitenwacht te laten zien wat we nu op de mat kunnen leggen. Dat we klaar zijn voor onze eerste hoofdtaak: de bescherming van Nederland en het NAVO-grondgebied. Maar we ondernemen deze actie ook voor onszelf, want we mogen best trots zijn op de inspanningen die we hebben geleverd om dit voor elkaar te krijgen.”

Een bemanningslid klimt in een NH90-cockpit.
Een laatste inspectie voor de motoren gaan draaien.
Een bemanningslid klimt in een NH90.
De bemanning neemt de posities in op de NH90.

‘De vliegers moeten echt even schakelen om met zo’n aantal in formatie te vliegen’

Grote oefenwaarde

Het heeft even geduurd voor het toestel zoals nu tot z’n recht is gekomen, vindt overste Van Mourik. “Onze hele keten bij 860 en het DHC heeft er samen met de industrie voor gezorgd dat er een krachtig wapen staat. We laten vandaag zien dat we grootschalig kunnen plannen én gereedstellen. Het is dus ook wel degelijk een vlucht met grote oefenwaarde voor bijvoorbeeld de luchtverkeersleiding, de planners en vooral de vliegers. Zij moesten echt even schakelen om met zo’n aantal in formatie te vliegen.”

8 NH90's staan klaar op het platform van De Kooy.
De acht NH90’s staan klaar om naar de startbaan te rijden.
4 NH90's taxien naar de startbaan.
Een fraaie file van acht NH90's op De Kooy.

‘Deze actie betekent een grote inspanning’

Show of presence

“Het begint nu te stromen; er is een steeds grotere beschikbaarheid van de NH90 bij 860 Squadron”, constateert ook majoor der mariniers Jan Parlevliet, Hoofd Operaties bij het squadron.Dat mag je best vieren in deze tijden van een onrustige wereld. Noem het maar een show of presence. Neem van mij aan, de TD heeft het er heel druk mee gehad.”

Er staat op dit moment al een groot deel van de bestelde NH90’s op De Kooy. Een klein aantal moet nog (terug)geleverd worden door NH Industries in Italië, één staat er op Zr.Ms. Tromp en er zijn een paar in groot onderhoud op het Logistiek Centrum Woensdrecht. “Ja, deze actie betekent een grote inspanning, maar het is duidelijk dat we operationeel inzetbaar zijn voor onze taken”, aldus majoor Parlevliet.

8 NH90's vliegen boven de startbaan van De Kooy.
De NH90's gaan tegelijk de lucht in.
8 NH90's in formatie in de lucht.
Een korte fly by bij het vertrek van Maritiem Vliegkamp De Kooy.

‘We zijn er nog niet, maar we gaan de goede kant op’

Partnerlanden

De hele keten, 860 Squadron, 980 Squadron op Logistiek Centrum Woensdrecht, het Program Management, het Defensie Helikopter Commando en de industrie is ingezet om het onderhoud gestructureerd te krijgen. “Een paar jaar geleden waren we de kisten soms maanden kwijt”, geeft Parlevliet aan. “Samen met de industrie en door data-analyses hebben we dat beter kunnen stroomlijnen. We zijn er nog niet, maar we gaan de goede kant op. Vergeet niet dat we een van de eerste landen waren met de NH90 aan boord. Dan stuit je met een nieuwe helikopter bijna per definitie op kinderziektes. Dat lossen we samen met de industrie op en daarvan profiteren nu onze partnerlanden als België en Frankrijk.”

8 NH90's vliegen boven de Noorzee.
De NH90's vliegen enige tijd langs de kustlijn.
8 NH90's vliegen in formatie over de Luchtmachttoren in Breda.
Diverse markante, voor de NH90 belangrijke, punten passeerden onder de acht NH90's, zoals de Luchtmachttoren in Breda.

‘Ja, ook 860 heeft soms twee stappen vooruit gezet en drie terug’

Formidabel wapen

Het valt niet te ontkennen dat de NH90 wereldwijd meer dan alleen kinderziektes heeft vertoond, geeft ook majoor Parlevliet aan. Een aantal landen heeft zelfs om diverse reden besloten de helikopters weg te doen. “Ja, ook 860 heeft soms twee stappen vooruit gezet en drie terug. Tijdens de anti-onderzeebootoefening Riptide (zie elders dit blad) heeft de NH90 laten zien dat het een formidabel wapen is. We hebben nu tussen de 90 en 100% beschikbaarheid. Die slechte naam (de vliegende Fyra, vernoemd naar een falende trein van Italiaanse makelij, red.) kan nu definitief de prullenbak in.”

5 NH90's vliegen boven een van de Nederlandse rivieren.
Een deel van de formatie boven een van de grote Nederlandse rivieren.
8 NH90's vliegen boven een Hollands waterland.
Hollandse NH90's boven een Hollands waterland.

‘Het staat er goed voor bij 860 Squadron en dat laten we vandaag graag zien’

Veel vertrouwen

Hoofd Gereedstelling en Onderhoud (G&O) luitenant ter zee 1 Siegmar Isidora noemt de operatie ‘een cadeautje voor ons allemaal’. “In de hangars ging het de afgelopen weken bijna nergens anders over. We werken al jaren met 130 man kneiterhard om zoveel mogelijk NH90 ‘s voor oefeningen en missies in de lucht te hebben. Het staat er goed voor bij 860 Squadron en dat laten we de wereld vandaag graag zien.”

Er zijn veel problemen geweest met de NH90, zoals de corrosie. Isidora: “De mankementen zijn in kaart gebracht en bij het NLR is alles uit en te na getest. Daarop is een nieuw onderhoudsprogramma geschreven. De problemen zijn verholpen en nu weten we ze ook te voorkomen. Neem daarin mee dat onze monteurs ondertussen veel ervaring hebben opgedaan met het toestel, wat er mede voor zorgt dat de inzetbaarheid is toegenomen.”

Isidora wijst daarbij op een aantal oefeningen dat de afgelopen tijd is gedraaid. “De NH90 heeft zich daarbij heel goed gehouden. Er is een heel groot vertrouwen in deze kisten.”

8 NH90's landen op De Kooy.