.
Samen sterk in Port Defender
De oefening Port Defender die eind vorige maand plaatsvond, is vooral bedoeld om de samenwerking tussen verschillende veiligheidsdiensten te trainen. Defensie, Politie Landelijke Eenheid, het Havenbedrijf Rotterdam, de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en de Kustwacht traden gezamenlijk op tegen grootschalige terroristische acties.
Een van de scenario’s was een gekaapt Noors schip op de Noordzee. Na interventie van operators van de NL MARSOF blijkt ook de Rotterdamse haven een mogelijk doelwit; er driegt een aanslag op een gas-terminal op de Tweede Maasvlakte. Eenheden van de landmacht moeten dit object helpen beveiligen. Vervolgens kapen terroristen ook nog eens een ferry op de Noordzee tussen IJmuiden en het Verenigd Koninkrijk en vliegt een gestolen Cessna richting kritieke infrastructuur aan de Zuid-Hollandse kust. Geen partij voor het gealarmeerde luchtverdedigings- en commandofregat Zr.Ms. De Zeven Provinciën het toestel uitschakelt na meerdere waarschuwing.
Na lang onderhandelen met de terroristen, maar zonder effect, grijpen de mariniers op de ferry in, zowel via de lucht als over het water. Enkele kapers proberen nog te ontsnappen met een snelle boot, maar een boordschutter van een helikopter weet dat te voorkomen. Op de foto’s personeel en Cougars van 300 Squadron in actie. Foto’s: sergeant-majoor Cristian Schrik
Helikopters vervoeren ambassadeurs van de vrijheid
Ambassadeurs van de vrijheid, zangeressen Froukje, Meau en Tabitha, werden op 5 mei door twee Cougars en een NH90 kriskras door Nederland gevlogen. Zo konden ze op zoveel mogelijk bevrijdingsfestivals optreden. De zangeressen en hun bandleden vertrokken vanaf Vliegbasis Gilze-Rijen en vlogen naar Amsterdam, Almere, Assen, Den Haag, Groningen, Haarlem, Leeuwarden, Roermond, Utrecht en Zwolle.
De luchtmacht die dit al sinds 1991 doet, benadrukt met deze bijdrage hoe belangrijk het is de bevrijding van Nederland te vieren. Wat Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal André Steur betreft, is inmiddels gebleken hoe kwetsbaar leven in vrijheid is. “Dus moeten we dat koesteren, er zuinig op zijn en zorgen dat we in staat zijn die vrijheid te verdedigen. Oorlog is niet uit te sluiten, ook niet in Europa. De Russische inval in Oekraïne toont dat aan. In dat land is van de ene op de andere dag geen sprake meer van vrijheid. Die is dus niet vanzelfsprekend, ook niet in Nederland, al leek dat lange tijd zo.” Foto’s: sergeant-majoor Jan Dijkstra
Leiding F-35-programma bezoekt Nederland
Programmadirecteur van het F-35-programma luitenant-generaal Michael Schmidt en zijn team bracht op 10 en 11 mei een bezoek aan Nederland. Daarbij bezocht het gezelschap Vliegbasis Volkel, GKN-Fokker in Hoogeveen en Vliegbasis Woensdrecht. De Amerikanen kregen zo een totaalbeeld hoe in Nederland overheidsinstanties en commerciële partners zich inzetten voor het F-35-programma.
Met het bezoek aan Nederland ligt de focus op het aspect van de samenwerking. Het F-35-programma is een samenwerkingsverband tussen landen en diverse industriële partners wereldwijd. Nederland is daarbinnen een vooruitstrevende partner om de kosten van het programma zo laag mogelijk te houden. Dit gebeurt op een manier die die niet onopgemerkt blijft.
Het team is door de verschillende partijen die op Woensdrecht aan de F-35 werken geïnformeerd. Woensdrecht is een van de Europese logistieke hubs, waar vandaan de Europese partners uit het F-35 programma worden bevoorraad. Naast een bezoek aan de commerciële bedrijven Aeronamic, Standard Aero en Onelogistics was de generaal misschien nog wel het meest onder de indruk van de toekomst van de onderhoudshangaar van het 980 Squadron. Op dit moment wordt deze gereed gemaakt voor onderhoud aan en modificaties van de Nederlandse vloot F-35’s vanaf begin 2024.
Het bezoek op Woensdrecht werd afgesloten met de ondertekening van een zogeheten Status of Forces Agreement waarmee de positie van Woensdrecht in het internationale F-35-programma nog prominenter wordt. Foto’s: Phil Nijhuis
Vliegende haaien boven Middellandse Zeee
Het 860 squadron nam begin mei met twee NH90’s deel Exercise Squale (haai) vanaf Base d’Aéronautique Navale Hyères in Zuid-Frankrijk. Om de operationele gereedheid verder te versterken werkten het detachement vanaf dit marinevliegkamp aan de Middellandse Zee samen met Franse NH90’s, maritieme patrouillevliegtuigen, fregatten en een onderzeeboot.
In de tweeweekse oefening bewees de NH90 zich als uitstekende maritieme gevechtshelikopter, zowel boven als onder water. Met name dat laatste was interessant voor de Nederlandse bemanningen, want de Middellandse Zee is een stuk dieper dan de Noordzee waarboven normaliter wordt geoefend. De helikopters en haar bemanningen stonden 24/7 paraat om op zoek te gaan naar ‘vijandige’ onderzeeboten. Volgend jaar staat het vervolg gepland. Foto: Defensie
Foto’s ontdekt van vliegtuigwrak Dambuster Raid
Tachtig jaar na operatie Chastise kreeg zoon Lewis Burpee unieke foto’s te zien van het vliegtuigwrak waarin zijn vader sneuvelde. Burpee jr. bekeek de beelden op 17 mei op Vliegbasis Gilze-Rijen. De foto’s kwamen onlangs in het bezit van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH).
In de nacht van 16 op 17 mei 1943 stijgen negentien Avro Lancasters bommenwerpers op vanaf het Britse vliegveld Scampton. Onder de codenaam operatie Chastise moeten ze drie Duitse stuwdammen bombarderen, waar de veel bekendere naam Dambuster Raid vandaan komt. Voor het grootste deel slaagt de operatie. Een van de Lancasters, bestuurd door de Canadese pilot officer Lewis Burpee krijgt op de heenweg de volle laag van de Duitse luchtafweer. Dat gebeurt als de Lancaster op lage hoogte over de zwaar verdedigde Fliegerhorst Gilze-Rijen vliegt. Het toestel stort brandend neer en alle zeven bemanningsleden sneuvelen. Burpee laat zijn vrouw achter, die op dat moment in verwachting is van hun zoon.
Beeldmateriaal van deze bijzondere missie is zeldzaam. In een onlangs door het NIMH verworven fotoalbum staan vier foto’s van het wrak van de betreffende Lancaster. Op de foto’s zijn wrakstukken te zien, waaronder het afgebroken staartgedeelte van de bommenwerper met daarop de registratie van de Lancaster. Foto’s: Defensie en NIMH
Bewapening voor MQ-9
Defensie schaft bewapening voor de MQ-9 Reaper aan. De behoefte hiervoor was in al de Defensienota 2022 kenbaar gemaakt. Dat schreef staatssecretaris Christophe van der Maat op 23 mei aan de Tweede Kamer.
Toen Defensie in 2011 begon met het project voor een onbemand vliegtuig, was er nog geen behoefte aan bewapening van het toestel. Het dreigingsbeeld is sindsdien echter sterk veranderd. De MQ-9 Reaper moet nu in staat zijn om de veiligheid van de eigen troepen te beschermen. Bewapening van de toestellen zorgt dat de snelheid en flexibiliteit van een inzet wordt vergroot. Data uit de MQ-9 hoeft niet overgedragen te worden aan andere wapensystemen. Dit zorgt voor een kortere reactietijd en daarmee een verlaagd operationeel risico. Doel is om de eerste bewapening in 2025 binnen en beperkt inzetgereed te hebben. In 2028 kan deze volledig ingezet worden.
De nieuwe vier toestellen die in 2026 binnenkomen, hoeven niet aangepast te worden voor de bewapening. De huidige vier MQ-9’s moeten wel worden aangepast. Verder is de bewapening niet nieuw qua gebruik. Het gaat om lasergeleide bommen die de F-35 ook gebruikt en nieuwe versie van de Hellfire gronddoelraketten voor de Apache. Met het project is tussen de € 100 en 250 miljoen gemoeid. Foto: sergeant-majoor Jan Dijkstra
European Air Group vergadert in Nederland
De jaarlijkse meeting van de European Air Group (EAG) vond op 23 en 24 mei plaats. Niet op een vliegbasis, maar op de Van Ghentkazerne in Rotterdam. Dit jaar bestaat het de EAG 25 jaar.
De EAG is een samenwerkingsverband tussen zeven Europese luchtmachten, dat focust op internationale samenwerking, standaardisatie, interoperabiliteit en gezamenlijke training. Het voorzitterschap van de EAG rouleert onder de deelnemende landen. Dit jaar is Nederland voorzitter, in de persoon van de kersverse Commandant Luchtstrijkdrachten luitenant-generaal André Steur. Foto’s: Defensie