.
Defensie neemt eerste vernieuwde Apache in ontvangst
De eerste volledig vernieuwde Apache van Defensie is eind oktober overgedragen aan Nederland. Dat gebeurde bij fabrikant Boeing in het Amerikaanse Mesa.
De andere 27 Apaches Echo (AH-64E) volgen de komende periode in fases. De laatste is medio 2025 gereed. Tijdens de zogeheten remanufacture haalt Boeing alle Apache Delta’s volledig uit elkaar. Componenten worden getest, hergebruikt of vervangen. Samen met vele nieuwe systemen worden deze op een nieuw geproduceerde romp geïnstalleerd.
Verder krijgen de motoren meer vermogen en is de helikopter sneller en wendbaarder. Daarnaast krijgt de Apache de beschikking over nieuwe radarsystemen om zo doelen nog eerder te ontdekken. Ten slotte worden er nieuwe radio’s en missiesystemen geïnstalleerd, waardoor de vlieger efficiënter te werk kan gaan.
De eerste zes, van uiteindelijk acht helikopters, gaan naar 302 Squadron in het Texaanse Fort Hood. Begin 2023 starten daar de trainingen van de Nederlandse vliegers en het onderhoudspersoneel. Volgens de huidige planning komen de eerste twee Echo’s volgend jaar oktober naar Nederland. Foto: Defensie
Luchtmacht traint met Amerikanen vanaf Leeuwarden
Vanaf Vliegbasis Leeuwarden trainde 322 Squadron midden oktober een aantal weken met de Amerikaanse luchtmacht. Eerder deze maand kwamen de Amerikaanse toestellen aan op Vliegbasis Leeuwarden. Het ging om F-15’s en F-35’s van RAF Lakenheath in Groot-Brittannië en F-22’s van Eielson Air Force Base in Alaska.
Het laatstgenoemde type was voor het eerst in Nederland. Hun aankomst op zondag 16 oktober trok duizenden belangstellenden naar de Friese basis. Vier exemplaren kwamen naar Leeuwarden vanuit Polen. Daar is het squadron waartoe de F-22A Raptors horen, op deployment. De Raptors bleven maar kort vanwege een hogere inzetprioriteit in Polen. De F-15E’s waren er nog een paar dagen korter. Het langste bleven de F-35A’s, ongeveer anderhalve week.
De Nederlandse en Amerikaanse gevechtstoestellen vlogen diverse gezamenlijke oefenmissies. Doel daarvan was het integreren van wapensystemen en het bevorderen van de onderlinge samenwerking en inzetbaarheid tussen NAVO-partners. Foto: sergeant-majoor Jan Dijkstra
Pathfinders maken unieke sprong vanuit C-130
De pathfinders van 11 Luchtmobiele Brigade maakten een unieke parachutesprong. Zij stapten op Vliegbasis Eindhoven in een C-130 om er zo’n vier uur later op grote hoogte uit te springen, ieder met negentig kilo bepakking. Per parachute landden ze bij het voormalig militaire vliegveld Chesnegirovo in Bulgarije. Nog niet eerder sprongen de militairen met zoveel bepakking.
De sprong maakte deel uit van de internationale oefening Spartan Falcon, samen met militairen uit Bulgarije, Italië, Litouwen en Roemenië. Na de landing konden de landmachtmilitairen direct aan de slag. Hun taak was namelijk om een landing- en dropzone uit te zetten. Zo kon de C-130 de pathfinders drie uur later veilig van extra personeel en materieel voorzien.
Er kwam volgens oefenleider adjudant Frank veel bij kijken. “Missievoorbereiding, coördinatie en het beladen van de C-130 in Eindhoven zoals gebruikelijk, maar de echte uitdaging kwam tijdens de vlucht.” Daar maakten de pathfinders zich namelijk gereed voor de sprong vanaf grote hoogte. Normaal gebeurt dit van tevoren. “Deze twee aspecten maakten de sprong dan ook uniek”, aldus Frank. Foto: Defensie
Heel wat bommen en granaten geruimd op Vliegbasis Deelen
34 vliegtuigbommen, 570 granaten van diverse kalibers, een handgranaat en vele hulzen en scherven. Dat is het resultaat van bijna twee maanden zoeken op Vliegbasis Deelen door de Explosieven Opruimingsdienst en de Explosive Clearance Group (ECG).
Sinds augustus dit jaar worden op Vliegbasis Deelen vliegtuigbommen en explosieven uit de Tweede Wereldoorlog geruimd. Eerder dit jaar werden een aantal niet-gesprongen explosieven gevonden, omdat er onderzoek werd gedaan naar de aanleg van een nieuwe dropzone.
Het ruimen van de explosieven gaat tot ongeveer 15 maart 2023 door. Dat is twee weken langer dan bij de aanvang van de werkzaamheden gedacht werd. Wat er precies in de grond ligt en hoeveel, is niet op voorhand te zeggen. Trainingen gaan op aangepaste wijze door. Als er gevlogen wordt, gebeurt dat alleen boven de verharde delen van de basis zoals taxibanen en startbanen. Foto: Defensie
Defensie bergt Brits gevechtsvliegtuig in Enschede
Een Brits vliegtuigwrak uit de Tweede Wereldoorlog, dat in de buurt van Enschede lag, is door Defensie geborgen. De werkzaamheden werden eind oktober afgerond.
Het ging om een Hawker Typhoon van de Royal Air Force. Het toestel stortte op 31 maart 1945 neer in een weiland in de buurt van het Aamsveen. Dat gebeurde nadat het was beschoten door Duits afweergeschut. De Typhoon boorde zich twee tot drie meter in de grond. Vermoedelijk sprong de vlieger uit de kist, maar ging zijn parachute niet open. Bij de bergingswerkzaamheden zijn geen menselijke resten gevonden.
Vliegtuigwrakken uit de Tweede Wereldoorlog worden geborgen door een special team van Defensie, geleid door de Koninklijke Luchtmacht. De Bergings- en Identificatiedienst Koninklijke Landmacht verzorgt de berging en identificatie van eventuele stoffelijke resten. De Explosieven Opruimingsdienst stelt wapens, munitie en bommen veilig. Tijdens de Tweede Wereldoorlog gingen meer dan 5.500 vliegtuigen boven Nederland verloren. De komende tien jaar worden naar schatting dertig tot vijftig bergingen uitgevoerd. Foto: Defensie
F-35 kan straks beter oefenen dankzij nieuwe indeling luchtruim
Het militaire oefengebied boven het noorden van ons land wordt uitgebreid. Hierdoor kan de F-35 in die regio beter oefenen. Het aantal militaire oefenvluchten neemt niet toe.
Eerder deze maand nam het kabinet de zogenoemde Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening. Daarmee is een nieuwe indeling van het Nederlandse luchtruim globaal vastgelegd.
Naast de vergroting van het militaire oefengebied in het noorden, wordt het militaire oefengebied in het zuidoosten van Nederland opgeheven. Het voordeel is dat civiele vliegtuigen vanuit het zuiden niet meer om het oefengebied heen hoeven te vliegen. Hierdoor kunnen ze via een directere route naar Schiphol en andere vliegvelden.
De komende jaren, tot aan 2025, wordt de indeling van het luchtruim verder uitgewerkt. Dat gebeurt samen met provincies, gemeenten, de luchtvaartsector en bewoners- en natuurorganisaties. Vanaf 2025 begint de daadwerkelijke uitvoering, waarbij de herindeling stap voor stap wordt ingevoerd. Foto: sergeant-majoor Jan Dijkstra
Koning vliegt mee in tankvliegtuig
Koning Willem Alexander vloog deze maand mee met een A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) voor een oefening boven de Waddenzee. Het toestel tankte verschillende typen jachtvliegtuigen in de lucht bij. De vlucht was onderdeel van een koninklijk werkbezoek aan Vliegbasis Eindhoven.
De basis huisvest onder andere de Multinational MRTT Unit. Dit is een samenwerkingsverband van België, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Noorwegen en Tsjechië. De zes landen zorgen met elkaar voor het verwerven, beheren, exploiteren en ondersteunen van de MRTT-vloot. De toestellen fungeren als vliegend pompstation. Ook vervoeren ze passagiers en vracht en zijn inzetbaar voor medische evacuaties. De NAVO is eigenaar van de vliegtuigen. Foto: sergeant Sjoerd Hilckmann
F-35 boven De Peel voor geluidservaring
Een F-35 vloog eerder deze maand in de omgeving van het Brabantse Vredepeel, zodat mensen die in de buurt wonen of werken het geluid van het jachtvliegtuig konden ervaren. Zo kregen ze een indruk van wat het betekent als de voormalige Vliegbasis De Peel heropent.
Rond de voormalige vliegbasis, nu de Luitenant-generaal Bestkazerne van de landmacht, werden meetpunten geplaatst om de hoeveelheid geluid te meten. Dat deed het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Omwonenden konden na de vluchten een vragenlijst invullen van onderzoeksbureau Invior.
Het aantal F-35’s in Nederland groeit. Op de bestaande vliegbases is er weinig ruimte om meer geluid te produceren en het aantal vluchten uit te breiden. Heropening van Vliegbasis De Peel helpt dat ruimtegebrek op te lossen. Foto: sergeant Sjoerd Hilckmann
Tekst: kapitein Bianca Brasser