08

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 09 | 2022

7 dingen die je wil weten

.

336 Squadron ondersteunt Falcon Leap en Market Garden

Zo’n duizend militairen uit dertien landen namen deze maand deel aan de internationale oefening Falcon Leap. Vanaf Vliegbasis Eindhoven vlogen bijna twee weken lang Nederlandse C-130’s en vliegtuigen en helikopters van internationale partners naar oefengebieden boven Nederland en België. Daar dropten ze de eerste week ladingen en in de tweede week parachutisten.

De oefening wordt jaarlijks georganiseerd door 11 Luchtmobiele Brigade waarbij 336 Squadron een ondersteunende rol heeft. Airborne operaties zijn de snelste manier om grotere aantallen militairen over lange afstanden te verplaatsen. Door internationaal te oefenen en elkaars uitrusting en vliegtuigen te gebruiken, verbeteren de procedures en de onderlinge samenwerking. Op Vliegbasis Eindhoven stonden dit jaar naast de Nederlandse C-130’s ook Herculessen uit Groot-Brittannië, Italië en de Verenigde Staten, een C-27J uit Roemenië en een C295M uit Polen. Tsjechië stuurde een Mi-17 helikopter.

Na de oefening vond op 17 september de jaarlijkse herdenking van operatie Market Garden boven de Ginkelse Heide in Ede plaats. Het is 78 jaar geleden dat deze operatie plaatsvond. Militairen van 11 Luchtmobiele Brigade en internationale collega’s sprongen ook bij deze herdenking onder meer uit een civiele C-47. Met deze ‘Dakota’s’ vond een groot deel van de luchtlandingen in 1944 plaats. Het Defensie Helikopter Commando gaf op Ginkel ook nog een demonstratie. Foto’s: korporaal 1 Barend Westerveld en korporaal Hilbert Buter, 11 Luchtmobiele Brigade

Veteranendag KLu dit jaar ook voor postactieven

Na twee jaar afwezigheid door corona vond op 26 september weer de Veteranendag Koninklijke Luchtmacht plaats. Voor het eerst werd deze gehouden in het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. Ook werden voor het eerst niet alleen veteranen uitgenodigd, maar ook oud-luchtmachtmedewerkers die lid zijn van een contactgroep postactieven KLu.

Na het welkomstwoord van onder meer de Plaatsvervangend Commandant Luchtstrijdkrachten generaal-majoor Dick van Ingen, volgde traditiegetrouw de officiële vlaggenceremonie en kranslegging. Hiermee werden de gevallen luchtmachters herdacht. ‘s Middags was er ruimte om op een meer informele manier met elkaar te praten en de informatiemarkt en het museum te bezoeken.

Onderscheidingen
Henk Kauffman en adjudant b.d. Wim Boonstra ontvingen uit handen van de PC-LSK beiden het Ereteken van Verdienste in brons. Kauffman kreeg het ereteken voor ruim dertig jaar onafgebroken inzet, betrokkenheid en empathie voor de veteranen van de militaire luchtvaart. Hij heeft zich in grote mate ingezet voor de eerste generatie veteranen van de Nederlandse en Nederlands-Indische militaire luchtvaart en hun naasten. Zijn vrouw Corry kreeg de waarderingsspeld van de luchtmacht uitgereikt voor net zo lang bijstaan en steunen van haar man. Die inzet was veelomvattend. Het begon met het bemannen van een stand waarna het organiseren van vele reünies volgde. Daarnaast was Corry er ook voor hulpbehoevende veteranen en weduwen van veteranen en was zij betrokken bij de totstandkoming van de Stuurkolom, het blad van de veteranen van de Nederlands-Indische militaire luchtvaart.

Voormalig én eerste Luchtmachtadjudant Boonstra ontving het ereteken voor ruim twintig jaar niet-aflatende inzet op vele vlakken voor veteranen van de militaire luchtvaart. Onder meer in de rol van bestuurslid, maar ook op ceremonieel gebied. Hij regelde en leidde de erewachten bij uitvaarten van veteranen, maar was en is daarnaast ook persoonlijk betrokken bij het ondersteunen van individuele veteranen.

Naast dit alles was er op de 28e veteranendag vooral ook ruimte om gezellig samen te zijn, verhalen op te halen, het museum te bezoeken en te genieten van de welbekende rijstmaaltijd. Al met al een geslaagde dag met ruim 1.350 aanwezigen. Foto’s: sergeant-majoor Maartje Roos

Net als papa of mama op bivak

Slapen in boogtenten, marsen, zhkh-les en schieten in de simulator. Ruim zestig kinderen dompelden zich een weekend lang onder in de wereld van militairen. Op Vliegbasis Woensdrecht vond ‘Bivak Just 4 Kids’ plaats. Een bivak bestemd voor 8- tot 15-jarige relaties van militairen en politiecollega’s die op uitzending zijn of gaan.

Het jeugdbivak begon als een initiatief van de landmacht. In 2018 werd besloten om deze defensiebreed op te tuigen. Aan de luchtmacht de eer het eerste in 2018 te organiseren, toen nog op de landmachtkazerne in Schaarsbergen. Ook het tweede jeugdbivak nam de luchtmacht voor haar rekening. Door corona konden de twee jaar daarop niet doorgaan, maar het derde is nu een feit. Voor het eerst op een luchtmachtlocatie: Vliegbasis Woensdrecht. Volgend jaar is een ander krijgsmachtdeel aan de beurt om het bivak te organiseren.

Eerste nieuwe kustwachtvliegtuig aangekomen

Het eerste van twee nieuwe vliegtuigen van Kustwacht Nederland is deze maand aangekomen. De Dash-8 volgt op korte termijn de Dornier Do-228 op. De komende periode wordt het nieuwe vliegtuig getest en het personeel opgeleid. Het nieuwe toestel kan langer vliegen en bevat moderne apparatuur om de kustwachttaken beter uit te voeren.

De Kustwachteenheid valt nu nog onder 334 Squadron, vliegers zijn van de luchtmacht en marine en de toestellen vliegen vanaf Schiphol-Oost. Maar het squadron draagt de kustwachttaken op korte termijn over aan het civiele luchtvaartbedrijf ISR Support Europe. Dit bedrijf levert dan ook zelf de vliegers. Defensie, in de persoon van de Defensie Materieel Organisatie (DMO), leaset de nieuwe Dash-8’en van dit bedrijf.

De Koninklijke Luchtmacht voert onder wakend oog van de DMO op dit moment de zogenoemde acceptatietestfase van de Dash-8 uit. Deze bestaat uit testvluchten waarin alles gecontroleerd wordt. Pas als deze testfase succesvol is afgerond en alle vereiste documenten, vergunningen en certificeringen zijn overlegd, wordt ISR Support Europe volledig operationeel inzetbaar verklaard. Daarna houdt de Kustwachteenheid van 334 Squadron op te bestaan.

Dat betekent ook dat de twee Dorniers die nu nog in dienst zijn van de Kustwacht en worden beheerd door Defensie, straks worden afgestoten. De luchtmachtvliegers krijgen een andere functie. Vrijwel allemaal blijven ze bij de luchtmacht, twee vliegers stappen over naar ISR Support Europe. Foto: Kustwacht

Luchtmacht maakt in Eindhoven kennis met beoogde opvolger C-130

Het duurt nog even voor de luchtmacht er gebruik van gaat maken, maar de beoogde opvolger van de C-130H Hercules was midden september even in Nederland te zien. Een C-390M van de Braziliaanse fabrikant Embraer stond een paar dagen op Vliegbasis Eindhoven.

Defensie maakte eerder dit jaar de keuze voor de Embraer C-390M. De bedoeling is dat het eerste toestel in 2026 instroomt. Het plan is om in totaal vijf toestellen af te nemen. De C-390M is een relatief nieuw toestel en daardoor voor velen onbekend. De stop in Eindhoven bood betrokkenen de kans om fysiek kennis te maken. Foto: Embraer

736.000 liter water gedropt op natuurbrand in De Peel

Een Cougar en Chinook werden eind vorige maand ingezet voor een natuurbrand in De Peel. Samen dropten ze in een dag ongeveer 736.000 liter water op de vuurzee. Daarmee leverden beide toestellen een forse bijdrage aan de bestrijding van de brand.

De helikopters van respectievelijk 300 en 298 Squadron vlogen gezamenlijk maar liefst 156 keer af en aan om water te droppen. De Bambi Buckets werden gevuld met water uit een plas bij het nabijgelegen Liessel. Foto: sergeant 1 Mike de Graaf

Nederland neemt QRA-taken weer over van België

Jachtvliegers van Vliegbasis Volkel namen begin deze maand de quick reaction alert (QRA) weer over van hun Belgische collega’s. De Nederlandse F-16’s hebben de QRA-taak tot en met 12 januari 2023.

Nederland en België nemen deze taak afwisselend voor een aantal maanden op zich. Hiervoor staan permanent twee jachtvliegtuigen klaar. De Nederlandse vliegers worden aangestuurd door het Air Operations Control Station Nieuw Milligen. Dat alarmeert de QRA als een vliegtuig het Nederlandse luchtruim binnenvliegt zonder radiocontact te maken.

De afgelopen periode stonden de straaljagers paraat op twee Belgische vliegbases: Kleine Brogel in het noorden van het land en Florennes in het zuiden. Aansturing gebeurde via het Control and Reporting Centre in Beauvechain. Foto: sergeant-majoor Hille Hillinga

Tekst: kapitein Bianca Brasser