C-130 detachement op missie naar Mali
Volgend jaar zal een C-130 detachement de VN-missie Minusma in Mali gaan ondersteunen. Dat besloot de ministerraad op 20 november. De inzet gebeurt in rotatieverband met Noorwegen, Denemarken en Portugal. Naar verwachting levert Nederland het toestel vanaf november 2021 voor een periode van 6 maanden. Bemanning en ondersteunend personeel bestaat naar schatting uit 70 tot 130 militairen. Ze worden gestationeerd op een Noors kamp in de hoofdstad Bamako.
Nederland komt met de inzet tegemoet aan de behoefte aan transportcapaciteit door de lucht, waar momenteel een groot tekort aan is binnen de missie. De nieuwe bijdrage in Mali sluit aan op de bestaande Nederlandse inzet in het West-Afrikaanse land en in de Sahel. Daar verslechtert de veiligheids- en humanitaire situatie. Foto: adjudant Eva Klijn
F-35 motoronderhoud van Europese gebruikers op LCW
Op Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) wordt binnenkort het onderhoud uitgevoerd aan motoren van alle F-35 gebruikers uit de Europese regio. Dat zijn op dit moment – naast Nederland – België, Denemarken, Groot-Brittannië, Italië, en Noorwegen. Dit werd op 10 november vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen Defensie, het Rijksvastgoedbedrijf en StandardAero uit de Verenigde Staten.
“Deze stap geeft concreet invulling aan een ambitie om dit werk naar Nederland te halen”, zegt LCW-commandant commodore Richard Laurijssen, die de overeenkomsten namens de Staat ondertekende. “Dit is ruim 15 jaar geleden al geformuleerd in het kader van de vervanging van de F-16. Het werk kan nu echt starten. ”Sinds 2015 werken Defensie en StandardAero op Vliegbasis Woensdrecht al intensief samen aan het onderhoud van de motoren van de F-16 vloot.
Onder de medegebruiksovereenkomst met het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) wordt de benodigde infrastructuur ter beschikking gesteld. Dit betreft een nieuwe onderhoudswerkplaats van 7.500 m2 en een specifieke proefdraaiopstelling om de motoren na onderhoud te kunnen testen. Daarnaast is er een dienstverleningsovereenkomst met Defensie, waarin de benodigde werkplaatsinrichting, verbruiksartikelen en ondersteunende diensten worden verstrekt. Ook maakt de inzet van technisch en ondersteunend personeel onderdeel uit van deze overeenkomst.
De onderhoudswerkzaamheden aan de F135-motoren worden uitgevoerd onder operationeel management van StandardAero. De aanvoer van deze motoren vindt plaats over de weg, dus dit leidt niet tot extra vliegverkeer. In de komende jaren zal het werkaanbod voor motoronderhoud gestaag toenemen, naarmate meer F-35's in de genoemdelanden worden gestationeerd. Foto: sergeant Jan Dijkstra
Eerste elektrische brandweerwagens op Woensdrecht
Vliegbasis Woensdrecht gaat als 1 van de eerste defensieonderdelen ter wereld werken met 2 elektrische brandweervoertuigen. De Koninklijke Luchtmacht gaat samen met het Materieellogistiek Commando Land en de Oostenrijkse firma Rosenbauer de innovatieve voertuigen ontwikkelen. Daarvoor ondertekenden ze op 5 november een overeenkomst. Naar verwachting duurt het zeker nog een jaar voordat de emissievrije bluswagens klaar zijn.
De voertuigen gaan eerst naar het Brandweer Opleiding en Training Centrum in Woensdrecht. Daarna zal 1 exemplaar rouleren tussen de luchtmachtonderdelen. Later wordt besloten of er meer voertuigen worden aangeschaft. Met de nieuwe wagens voorziet Defensie in de behoefte die is gebaseerd op nieuwe benaderingen en technologieën binnen de brandweer. De brandweer in Amsterdam, Berlijn en Dubai Civil Defence gaan eveneens mee in deze ontwikkeling van Rosenbauer.
De elektrische brandweervoertuigen komen er ongeveer zo uit te zien als op de foto hieronder.
Aankomst 3 gloednieuwe kisten
Afgelopen maand arriveerden weer 3 nieuwe kisten op Nederlandse bodem. F-35's F-013 en F-014 landden respectievelijk op 27 oktober en 17 november op Vliegbasis Leeuwarden. Het zijn het 5e en 6e jachtvliegtuig voor Vliegbasis Leeuwarden en nummer 13 en 14 van de in totaal 46 bestelde F-35’s. Naar verwachting volgt er dit jaar nog 1 toestel.
Op Vliegbasis Eindhoven landde op 19 november de 3e Multi Role Tanker Transport (MRTT). De T-056 was eigenlijk bestemd voor de Forward Operating Base in het Duitse Keulen. Maar vanwege infrastructurele beperkingen daar, werd gekozen om het toestel voorlopig op de Main Operating Base te stationeren. De volgende MRTT wordt naar verwachting in maart 2021 geleverd op Keulen. Het 5e toestel zou vervolgens in juli van hetzelfde jaar moeten landen op Eindhoven. De daarop volgende 4 kisten worden in de jaren tot en met 2024 afgeleverd. Foto’s F-35: sergeant Jan Dijkstra; foto MRTT: Defensie
Eerste Apaches op transport naar VS
De eerste 3 AH-64D Apaches zijn vorige week vanuit Logistiek Centrum Woensdrecht op transport gezet voor modernisering in de Verenigde Staten. Op 17 november werden ze via wegtransport vervoert naar de haven in Antwerpen, om vanuit daar 2 dagen later per boot naar de VS te reizen. Naar verwachting arriveren de toestellen op 4 december in de haven van Baltimore aan de oostkust. De heli’s gaan vervolgens over de weg naar Huntsville in Alabama, waar ze zo’n 3 weken na vertrek uit Nederland aankomen.
De kisten worden dan volledig ontmanteld en alle losse onderdelen worden naar diverse leveranciers gestuurd. Vervolgens sturen zij ze nagekeken en wel naar Boeing in Mesa (Arizona), waar de assemblage plaatsvindt.
De modificatie, maar ook de oversteek naar de VS en weer terug is jarenlang voorbereid. Omdat de Amerikanen het transport van de heli’s na aankomst overnemen, zijn in een complex draaiboek alle taken, middelen en verantwoordelijkheden tot in detail beschreven.
Een enorme operatie, benadrukt projectleider luitenant-kolonel John de Groot van de Defensie Materieel Organisatie: “Niet alleen moeten de helikopters vanuit Nederland en Fort Hood naar Boeing worden getransporteerd, maar ook dient per los onderdeel van iedere helikopter te worden vastgesteld of het moet worden hergebruikt, geupgrade, onderhouden of kan worden afgestoten voordat de Apache in de nieuwe configuratie vanaf niets weer kan worden opgebouwd. Ook die modificatie en alles eromheen, inclusief nieuwe vliegsimulatoren, maakt onderdeel uit van dit complexe project.”
Stapsgewijs zullen alle 28 Apaches worden gemoderniseerd naar AH-64E. Deze eerste Apache Echo's zijn in het 4e kwartaal van 2022 gereed. Vanuit de fabriek in Mesa vliegen ze naar 302 Squadron op Fort Hood in Texas. Daar worden de kisten eerst voor vliegertrainingen en oefeningen ingezet. De 20 helikopters die voor het Defensie Helikopter Commando en operationele inzet bestemd zijn, komen vanaf medio 2023 tot begin 2025 terug naar Nederland. Dat gebeurt in drietallen via luchttransport met Amerikaanse C-17 transportvliegtuigen. Foto’s: sergeant Cinthia Nijssen
Wervingscampagne voor vliegers wint zilver
De online wervingscampagne ‘Vliegen, ik ga het je leren’ won op 17 november een zilveren ‘Effie’. De Effie Awards zijn wereldwijd de meest prestigieuze vakprijzen voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Totaal werd er 1x goud, 3 x zilver en 7 x brons uitgereikt.
De campagne bestaat uit een serie van 5 korte online video’s waarin de kijker wordt meegenomen in het proces van hoe je vlieger wordt bij de luchtmacht. Wat moet je doen en kunnen, maar ook hoe wordt je getraind om vlieger te worden. “Hierdoor kregen mensen een veel beter beeld van wat het hele proces inhoudt”, vertelt Mariska van de Belt van reclamebureau Steam die de succesvolle campagne samen met de afdeling arbeidscommunicatie van Defensie ontwikkelde.
“In het verleden was het lastig om de benodigde 50 nieuwe mensen binnen te krijgen. Na alle selectierondes bleven er vaak zo’n 42 over. Aan ons de taak om er met een campagne voor te zorgen dat die 50 binnen kwamen. Daarvoor deden we onderzoek naar waaraan het zou kunnen liggen dat het eerder niet lukte. We hebben daaruit geconcludeerd dat we een beetje last hadden van het Tom Cruise-gevoel, het gevoel van: dit is alleen maar voor de lucky few. Daardoor diskwalificeerden mensen zich al bij voorbaat, waardoor ze niet meededen aan het selectietraject. We wilden die mensen overhalen om dat toch te doen.”
En dat lukte! De campagne zorgde er uiteindelijk voor dat alle opleidingsplekken in 2019 en een deel van de plekken in 2020 gevuld werden.
Apache inspecteert botsend sportvliegtuig
Een sportvliegtuig in de lucht inspecteren op schade, dat was de hulpvraag die op 6 november aan een Apache crew werd gesteld. De Cessna was in de omgeving van Eindhoven in aanvaring gekomen met een onbekend voorwerp, mogelijk een drone. De gevechtshelikopter vloog op dat moment voor een trainingsvlucht in dezelfde omgeving en aarzelde geen moment.
Na een harde klap voelde de piloot een trilling op de pedalen, maar kon gewoon doorvliegen. Om – uit voorzorg – veilig te kunnen landen, wilde de bemanning weten of het landingsgestel nog in orde was en vroeg de verkeerstoren van de Vliegbasis Eindhoven om hulp.
Majoor-vlieger Bart: “We vroegen de bemanning waar de Cessna vloog en met welke snelheid. Vervolgens deden we een onderschepping waarbij we de ‘forward looking infrared-sensor’ op het sportvliegtuig richtten. Met de dagzichtcamera zoomden we in op de linkerkant. Er was niets vreemds te zien, ook niet aan de wielen. We herhaalden het proces door via de achterkant van de Cessna naar de rechterkant te vliegen. Ook daar ontdekten we niets. We rapporteerden dat alles er normaal uitzag. De bemanning van de Cessna bedankte voor onze hulp en maakte een voorzorgslanding op Eindhoven Airport. Het was geen moeilijke klus om het toestel te inspecteren. Een interceptie doen we echter niet elke dag, maar trainen dit wel.”
Naderhand gaat Bart zelf bij het sportvliegtuig kijken. Hij ziet een scherpe deuk aan de onderzijde van het motorcompartiment. Dat die het gevolg is van een vogel-aanvaring, sluit hij uit. Mogelijk was het een drone, bestuurd door iemand die zich niet aan de regels hield. “Had die de Cessna ter hoogte van de ramen, motorinlaat of neuswiel geraakt, dan had het slechter kunnen aflopen.” Archieffoto’s: sergeant Cristian Schrik
Alouette III's keren terug op Nederlandse bodem
Na 23 jaar opslag in het Zweedse Aeroseum kwamen op 14 november 5 Alouette III’s terug naar Nederland. Het Alouette Museum Barneveld (AMB) nam de helikopters over. Het gaat om de A-208, A-350, A-494, A-495 en A-500. Geen van de toestellen heeft nog een hoofd- en staartrotor; 2 ervan (de A-350 en A-494) missen ook de staartboom.
Met 3 vrachtwagens vervoerden medewerker van het Barneveldse museum de toestellen naar ‘huis’. In ruil voor de helikopters helpt het AMB met de restauratie van de A-218 die in het Aeroseum is gebleven. De eigenaren van het Barneveldse museum willen ook de ‘nieuwe’ Nederlandse helikopters graag restaureren, te beginnen met de A-208. Dat was op 26 juni 1963 de eerst afgeleverde Alouette in Nederland. Na 7.072,2 vlieguren ging het toestel op 31 oktober 1996 uit dienst. Voor restauratie is het AMB mede afhankelijk van donateurs en vrijwilligers. Wie interesse heeft in een donateurschap of op technisch gebied kan helpen bij de restauratie, kan contact opnemen met het Alouette Museum Barneveld via mail op info@alomb.nl of door te bellen naar 06-23010954. Foto’s: Rob Hoogboom
Eindhoven deelnemer ’s werelds grootste lichtkunstwerk
Vliegbasis Eindhoven deed van 12 tot en met 14 november mee aan ’s werelds grootste lichtkunstwerk ‘Connecting the Dots’ dat onderdeel uitmaakte van het lichtfestival GLOW. Vele panden en objecten in de stad werden blauw verlicht en voorzien van rode lichtballonnen (dots), waaronder de luchtverkeerstoren en de F27 poortwachter van de vliegbasis. Een aantal medewerkers van de basis hielp als vrijwilliger bij de opbouw van het festival dat 80 vierkante kilometer groot was.
In de magisch blauwe hemel die ontstond, zweefden 1.000 volledig recyclebare rode lichtballonnen en meer dan 20.000 zelfgemaakte kleine rode dots van Eindhovenaren. Mensenverbinden, was het doel van de Eindhovense kunstenaar Ivo Schoofs (lichtballonen) en de Finse kunstenaar Kari Kola (blauwe – hemel – verlichting). Zeker nu, tijdens de coronapandemie, realiseerde de organisatie van het 15-jarige festival dat persoonlijke relaties en contacten heel belangrijk zijn voor de mens. Ze vertaalden het als licht dat iedereen nodig heeft; licht is leven. Foto’s: sergeant Cristian Schrik