Tekst ritmeester Arthur van Beveren
Foto sergeant-majoor Sjoerd Hilckmann

Verhoogde paraatheid op Vliegbasis Volkel

x
Leestijd: 3 minuten

De hoofdwacht van Vliegbasis Volkel kreeg een aantal weken geleden van de afdeling inlichtingen een verontrustend bericht binnen. Een persoon in burgerkleding met een militair pasje zou ergens de komende dagen in een bestelbusje proberen de basis op te komen. Zijn lading: explosieven en wapentuig.

Het bewakingsdetachement van 640 Squadron staat meteen op scherp. Er wordt een plan gemaakt en de mannen en vrouwen van de Force Protection nemen in verhoogde paraatheid hun posities in. De volgende ochtend, op 5 november, na de grootste drukte, houden ze de chauffeur van een wit bestelbusje staande. Hij voldoet aan het signalement en mag direct uitstappen.

De poort van Vliegbasis Volkel gaat dicht na het vinden van een bestelbus vol explosieven.

Adrenalinepeil

Het busje blijkt vol te liggen met antitankwapens, een jerrycan vol vloeistof, handgranaten en een Kalashnikov. Het adrenalinepeil schiet omhoog en meteen wordt de verdachte geboeid afgevoerd. De bewakers sluiten de hoofdpoort, zetten het gebied af en seinen de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) in. En dan blijkt de hele situatie een oefening te zijn. “Je wilt weten hoe ze in een daadwerkelijke situatie reageren”, legt hoofd bewaking kapitein Wouter uit. “Onze militairen trainen allerlei competenties, maar meestal gebeurt dat los van elkaar. Vandaag kwam alles samen in dit scenario. Dat is heel goed voor ze.”

De chauffeur is direct geboeid afgevoerd.

Bedreigende situatie

Kapitein Wouter komt van de EOD, door de contacten met zijn oude eenheid kon hij een oefening organiseren die voor beide clubs iets opleverde. “Ik ben tevreden hoe ze reageerden. De aanhouding ging volgens protocol, communicatie ging goed, er was overzicht en er werd op de veiligheid gelet. Natuurlijk kunnen er altijd dingen beter. Maar ik wil ze laten proeven van zo’n bedreigende situatie. En dat moet vaker gebeuren”, aldus de luchtmachter.

Kapitein Wouter in gesprek met de Officier van Dienst van de luchtmachtbrandweer.

Scherp

Ook sergeant Tim kijkt met een goed gevoel terug op de oefening. “Wij wisten echt van niks”, vertelt hij. “En dat maakt je heel scherp. We waren gebrieft, en hadden daarop onze maatregelen genomen. De toegangswegen waren versmald en we hadden een visitatiesluis ingericht waarin we verdachte wagens konden onderzoeken.” Toen Tim de achterdeur van het busje opende, wist hij genoeg. “Ik heb die vent meteen laten vastzetten. Daarna gecommuniceerd naar de commandant wat er gaande was en mensen weggezet. De poort hebben we gesloten en we creëerden een alternatieve ingang zodat het verkeer nog steeds de basis op kon. Ondertussen lieten we de EOD via een tijdelijke toegangspoort binnen. Ook de collega’s van de brandweer op de basis waren snel aanwezig.”

Sergeant Tim vertelt de EOD-militairen wat hij aan explosieven heeft gezien in de laadruimte van het busje.

Risicoanalyse

Voor de EOD is de informatievoorziening door de aanwezige luchtmachters van groot belang. Op basis daarvan maken zij een risicoanalyse. De robot neemt als eerste polshoogte. Ondertussen krijgt de brandweer een instructie over het 40 kilo zware bompak. Als het misgaat, moeten zij de EOD’er uit zijn outfit bevrijden. Knippen door het robuuste pak zal niet lukken, dus moet hij weten hoe het pak wel los gaat.

Een brandweerman krijgt uitleg hoe hij bij calamiteiten het bompak van de EOD’er uit kan krijgen.

Leerzaam

Tim: “Je komt weinig in situaties als deze terecht, dus het is heel leerzaam om te merken hoe je erop reageert. Dat ging eigenlijk heel goed. Ik merk dat we goed zijn opgeleid.” Even later is er elders op de basis nog een melding van een explosief. En ook hier gaan de Force Protection van de vliegbasis en EOD gezamenlijk aan de slag. Uiteindelijk is de lange dag vol trainingen en indrukken een goede herinnering om aan de poort waakzaam te blijven.

Bushmaster van de EOD naast twee YPR’en die de Force Protection op de vliegbasis gebruikt.