Luchtmacht- en defensienieuws
Vanaf volgende maand gaat deze nieuwsrubriek verder onder de naam ‘7 dingen die je wil weten’.
Luchtgevecht tussen F-16 en F-15 trekt meer dan 1 miljoen kijkers
Een luchtgevecht tussen een F-16 en F-15 ervaren vanuit de cockpit? Meer dan een miljoen mensen gingen u voor. De YouTube-clip die sinds 2 juni 2015 online staat, is de populairste video op het YouTube-kanaal van Defensie.
Nieuwsgierig? Bekijk hem hier.
Luchtmacht gecertificeerd als Top Employer in Nederland
Uitstekende arbeidsomstandigheden, talent koesteren en ontwikkelen op alle niveaus van de organisatie en het voortdurend blijven ontwikkelen en optimaliseren van het personeelsbeleid; het is een greep uit de pluspunten van de Koninklijke Luchtmacht als werkgever, volgens het Top Employers Institute. Daarom certificeerde het instituut de luchtmacht dit jaar voor de 5e keer als Top Employer in Nederland.
Het instituut deed uitgebreid onderzoek naar de thema’s talentstrategie, strategische personeelsplanning, talent acquisitie (aantrekken, selecteren en aannemen van de juiste medewerkers), onboarding (begeleiding van nieuw personeel), leren en ontwikkelen, prestatiemanagement, leiderschapsontwikkeling, loopbaanmanagement, successiemanagement, beloningen en cultuur.
Dat de luchtmacht continu in zijn personeel investeert, blijkt onder meer uit het aanbieden van steeds meer verschillende contractvormen. Maar ook een opleidingsbudget voor zowel burgers als militairen om te gebruiken voor duurzame en persoonlijke ontwikkeling. Van beiden ging onlangs ook structureel het salaris omhoog en de eindejaarsuitkering werd opgeschroefd tot een volledige 13e maand. Verder is de pensioenregeling voor militairen verbeterd en worden er stappen gezet in het aanpassen van het loongebouw voor militairen.
Na 40 jaar nieuwe radar voor AOCS NM
Een historisch moment voor de Koninklijke Luchtmacht in het Friese Wier. Daar is op 14 januari de Medium Power Radar (MPR ), na meer dan 40 jaar luchtruimbewaking uitgezet. De radar in Wier is 1 van de 2 systemen die luchtgevechtsleiders op het het Air Operations Control Station Nieuw Milligen (AOCS NM) 24/7 van radarbeeld voorziet. De radar werd – vanwege de weersomstandigheden – 2 dagen later vervangen door de Signaal Multibeam Acquisition Radar for Targeting, Longrange (SMART-L).
Deze nieuwe radar wordt na de installatie en testperiode naar verwachting medio 2020 overgedragen aan de luchtmacht. De 2e MPR, die in Nieuw Milligen, blijft in dienst totdat de 2e SMART-L wordt opgeleverd.
De MPR was destijds haar tijd ver vooruit en gaf de luchtmacht de beschikking over extra ogen ter beveiliging en verdediging van Nederland. “In de periode dat de radar in Wier dienst heeft gedaan, is er veel veranderd”, volgens commandant AOCS NM kolonel Marco Zeemeijer. “Er zijn niet alleen nieuwe spelers in het luchtruim zoals drones en onbemande vliegtuigen, maar ook moderne gevechtsvliegtuigen. Nieuw Milligen klaar is voor haar rol in de luchtmacht van de toekomst.”
Iedere luchtmachter ambassadeur van de vrijheid
Medio januari ontvingen alle luchtmachtmedewerkers bijzondere post van de Commandant Luchtstrijdkrachten op hun huisadres: de speciale ‘75 jaar vrijheid’-patch. In zijn begeleidend schrijven nodigt luitenant-generaal Dennis Luyt iedere luchtmachter uit om de patch met trots te dragen als ambassadeur van de vrijheid.
Uiteraard is het ontwerp niet zomaar een mooie beeltenis. De Spitfire en de F-35 zijn iconen van luchtmachtinzet. De Spitfire wijst naar het verleden, de F-35 vliegt richting de toekomst en garandeert ook daar de toewijding van de luchtmacht. De wapperende vlaggen die zij voorttrekken staan voor viering en vrijheid, maar wikkelen tegelijkertijd ook een beschermlaag om een periode van 75 jaar.
‘Brasserskade’ vernoemd naar voormalig oorlogsvlieger Linzel
Locatie Brasserskade, het voormalige Instituut Defensie leergangen in Rijswijk, is op 23 januari omgedoopt tot het Majoor Jan Linzel Complex. De oud-oorlogsvlieger is vorig jaar overleden. Zijn kleindochter Emma, woonachtig in Ierland, onthulde de naam tijdens een bescheiden ceremonie. Hierbij was onder andere Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Dennis Luyt aanwezig.
Het complex huisvest onder meer de Militaire Luchtvaart Autoriteit en de Inspectie Veiligheid Defensie. Ook worden er diverse cursussen gegeven.
De vlieger uit Stadskanaal vocht in de meidagen van 1940 met de Fokker D.XXI tegen de Duitsers. In de loop van WO II maakte hij met de Spitfire en de Hawker Tempest meer dan 150 gevechtsvluchten tegen nazi-Duitsland. Daarvoor is hij meermaals onderscheiden. Naast 4 Britse onderscheidingen ontving hij ook het Nederlandse Oorlogsherinneringskruis met 2 gespen en 2 dapperheidsonderscheidingen voor zijn moedige optreden: het Kruis van Verdienste en het Vliegerkruis.
Meer weten over majoor Jan Linzel? Vorig jaar plaatste de Vliegende Hollander een speciaal artikel over hem.
Vrij baan voor lancering defensiesatelliet
De weg is vrij voor de BRIK-II. De lancering staat gepland voor halverwege dit jaar. Defensie heeft daarmee de primeur van de Nederlandse overheid. Een zogenoemde bestuursafspraak beschrijft het proces waarbinnen Defensie Space activiteiten kan ontplooien. Defensie en het Agentschap Telecom tekenden daarvoor een document op 4 februari in Den Haag.
Elke Nederlandse partij die een satelliet wil lanceren, kan dat alleen met toestemming van het Agentschap Telecom (AT). Anders is het operationeel krijgen van een satelliet niet mogelijk, laat staan te lanceren. Het agentschap is namens het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat ook verantwoordelijk voor ruimtevaartactiviteiten van andere departementen. Daarnaast faciliteert Telecom in de registratie en benodigde frequenties. Hoewel de Nederlandse overheid strikt genomen niet onder hetzelfde regime valt als commerciële partijen, is het van groot belang dat ook overheidsinitiatieven gecontroleerd gebeuren. De bestuursafspraak voorziet hierin en biedt ook ruimte voor nieuwe initiatieven.
Namens Defensie tekende Directeur Plannen generaal-majoor André Steur het document. Hoofdinspecteur Agentschap Telecom Angeline van Dijk deed dat namens haar organisatie. Alle opvolgende satellietprojecten kunnen straks gebruikmaken van de afspraak.
F-16’s onderscheppen burgervliegtuig boven Flevoland
Toen vrijdag 7 februari rond 12.30 uur een Cessna Citation zonder radiocontact met de luchtverkeersleiding Flevoland overvloog, werd direct de Quick Reaction Alert (QRA) geactiveerd. 2 F-16’s stegen op vanaf Vliegbasis Leeuwarden om poolshoogte te nemen. Enkele minuten na de actie herstelde het burgertoestel de communicatie met de verkeersleiding, waarna het ongehinderd door kon vliegen richting Schotland. De jachtvliegtuigen gingen vervolgens verder met een trainingsvlucht.
Tijdens de QRA staan dag en nacht 2 F-16’s paraat voor noodinzet. Bij activering gaan de kisten zo snel mogelijk de lucht in en bekijken van een afstand of er iets vreemds aan de hand is met het toestel. Vervolgens vliegen ze naast de cockpit en kijken nogmaals. Met handgebaren geven de vliegers signalen aan de bemanning dat ze het radiocontact moeten herstellen. In Nederland leidt het Air Operations Control Station in Nieuw-Milligen de toestellen tijdens de operatie.
Sinds 2017 zorgen Nederland en België samen voor de QRA van de Benelux. Afwisselend staat de QRA in Nederland op de vliegbases Volkel en Leeuwarden of de Belgische vliegbases Florennes en Kleine-Brogel.