Het was net even anders binnenkomen op de Luchtmachtdagen die voor het eerst weer plaatsvonden na 2016. Via de belevingstunnel zijn het niet de vliegtuigen en helikopters, maar de mens daarachter die de aandacht trekt. Niet verwonderlijk met het thema ‘Wij zijn de luchtmacht’. Op weg naar de vliegtuigen en alles wat daarbij hoort, want die zijn natuurlijk ook in ruime mate op Volkel aanwezig, ging het deze dagen om het verhaal van de luchtmachter.
“Elektronica is wel wat voor mij, alleen was er destijds niet zoveel werk te vinden. Bij de luchtmacht als avionicaspecialist wel en dat leek me leuk. Dat bleek ook zo: afwisselend, uitdagend, en je ziet wat van de wereld en elk veld heeft zo zijn eigen dingen. Dat merkte ik bij de overgang van Twenthe naar Volkel. Als je een leuke baan wilt met uitdagingen, moet je hier zijn.”
“Ik heb altijd bij de luchtmacht willen vliegen. Van mijn opa en oma leerde ik al jong dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. Defensie is een gereedschap om daaraan een bijdrage te leveren. Nu vieren we in Nederland 75 jaar vrijheid en ons squadron bestaat ook zo lang. Ontstaan in Engeland in WO II dus daarmee hebben we een directe link. Een bijdrage aan vrijheid leveren, daarom wilde ik graag bij de luchtmacht.”
“Ik ben bij de luchtmacht gekomen om met veel mensen te werken, de wereld te zien en te sporten. Dat kan ik allemaal met mijn werk. Ik begon als techneut op de KDC-10 en zag wat anderen zoals loadmasters deden. Dat leek me wel wat. Je bent dan eindverantwoordelijk voor wat jij doet, maar wel onderdeel van een groter geheel: de KDC-10 bemanning. Dat maakt mijn werk heel speciaal. Wil je graag in een team werken veel uitdagingen hebben, dan moet je hier zijn.”
Reservist eerste luitenant Dave Dirks, vluchtcommandant 5, 519 Squadron, Vliegbasis Volkel
“Als docent sprak ik een collega die reservist bij de luchtmacht was. Hij had het over de geweldige leermogelijkheden en had gelijk. Tijdens de Algemene Militaire Opleiding leer je bovendien een kameraadschap kennen die je in de burgermaatschappij niet tegenkomt. In mijn werk doe ik van alles. Nu help ik bij een infostand bezoekers, de basis op, maar ook af. Je bent gastheer en als militair kijk ik bewust nét even verder. Wil je af en toe ook in een compleet andere omgeving werken, moet je reservist worden. Ik vind de combinatie geweldig.”
Kijk in deze video mee terug naar de afgelopen Luchtmachtdagen.
Sportinstructeur sergeant 1 Haroen Salwegter, Bureau Militaire Sport, vliegbasis Eindhoven
“Voor mijn CIOS-stage kwam ik terecht op Luchtmachtbasis De Peel. Dat beviel van beide kanten goed. Na mijn diploma begon ik als sportinstructeur. Eerst als burger, maar al snel als militair. We werken in een klein team, zowel lokaal op Eindhoven, maar ook in de sportorganisatie die niet zo heel groot is. Op de Luchtmachtdagen sta ik weer naast mijn stagebegeleider uit 2008, superleuk. Wat is er mooier dan dit? Ons werk is veelzijdig, ik kan alles doen wat met sport te maken heeft en kom overal. Ik ben al 3 keer op uitzending geweest.”
Mijn broer werkte bij het 314 Squadron en daar kwam ik wel eens kijken. Daar ontwikkelde ik mijn passie voor de luchtmacht. In 1992 ging ik voor het eerst naar een Open Dag. Toen wist ik dat later ook bij de luchtmacht wilde werken. Een soort lange termijn werving. Ik heb van alles meegemaakt. Als ondersteuning van het PC-7 Solo Display Team kwam ik overal en nergens en heb 4 jaar in Hongarije gewerkt. Kameraadschap kom je nergens anders tegen dan bij Defensie; een mooi dynamisch bedrijf.”
Mission planner sergeant Elwin van Beijnhem, 301 Squadron Vliegbasis Gilze-Rijen
“Omdat vliegen niet meer voor onderofficieren is weggelegd, komt mission planning voor mij het dichtst daarbij. Via kennissen kwam ik in aanraking met de luchtmacht. Het werk is heel divers en je bent altijd mee op oefening en later ook uitzending. Het is precies zoals ik verwachtte. Je zit dicht op de actie in een vriendelijke en open sfeer. Je doet als onderofficier niet onder voor officieren. Je bent collega. Op de Luchtmachtdagen is het geweldig om met kinderen om te gaan en ze enthousiast te maken. Met een sticker glunderen ze al.”
NH90-gezagvoerder luitenant ter zee 2OC Christine, 860 Squadron, Maritiem Vliegkamp De Kooy
“Vanaf ongeveer 13 jaar wilde ik al vliegen. Ik begon met zweefvliegen vanaf 15 en heb daarna van mijn wens mijn werk gemaakt. Eerst vloog ik op de AB.412 van heet 303 SAR Squadron en sinds 2016 op de NH90. Heel gevarieerd, inzetbaar voor allerlei taken en aan boord werk je met een eigen boordvliegploeg. Je werkt in de helikopter op kleine schaal mee aan het verbeteren van de wereld, met het Search and Rescue of met drugsbestrijding. Qua vliegen is er niets leuker dan voor het Defensiebedrijf.”