Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 04 | 2019

Snappen

Met al de op stapel staande veranderingen, want vanaf 2020 is ook de MQ-9 Reaper operationeel vanaf Leeuwarden, moet je goed nadenken over je bedrijfsvoering. Van der Jagt: “Alles wat we gewend waren te doen, verandert: dagelijkse operaties, Frisian Flag, maar ook de FWIT die dit jaar gewoon doorgaat. En de First Aircraft Arrival dit najaar is maar 1 ding. Daarna moet je met de F-35 kunnen vliegen. Nu kan dat nog niet, maar dán wel. Er moet daarvoor nog veel gebeuren. Belangrijk is daarbij dat iedereen het snapt: de F-35 is géén F-16 die er anders uitziet.”

De nieuwe Thales Multi Mission Radar van de Koninklijke Landmacht werd getest op Leeuwarden. “We kijken of we, gekoppeld aan de radar van het AOCS Nieuw Milligen, hiermee een betere dekking op lage hoogte krijgen”, vertellen eerste luitenant Jasper (710 Squadron) en majoor Paul (Staf CLSK).

Zijn 2 van deze oefeningen achter elkaar dan wat veel? “Nee zeker niet”, zegt Van der Jagt. “Frisian Flag staat al een jaar of 5 vooruit met potlood ingetekend. Red Flag voor Nederland niet. Als er - financiële - mogelijkheden zijn, is het een optie en dat was het dit jaar. Dan moet je die kans zéker te baat nemen. Voor Frisian Flag zijn daarna alleen de meest kritische zaken, zoals de Litening targeting pod en de AIM-9X met de KDC-10 vanuit Nellis mee terug naar Nederland gegaan. De rest kon later.”

Frisian Flag blijft een oefening van vliegers voor vliegers. Voor Polen…

…Nederlanders…

…Duitsers…

…Amerikanen...

...en Zwitsers.