Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 05 | 2017
In-Formatie
Oproep: Wat is jouw verhaal?
In de komende maanden werkt het CLSK aan de corporate story van de Koninklijke Luchtmacht. En daarvoor hebben we jouw verhaal nodig!
De corporate story is hét verhaal van onze organisatie waarin we vertellen wat, hoe en waarom we bepaalde dingen doen. Daarmee willen we ons verhaal binnen Defensie en de buitenwereld krachtig op de kaart zetten.
Graag nodigen we je uit om aan te schuiven bij een corporate story sessie, van maximaal 2 uur. Aanmelden kan nog steeds via lucoinfo@mindef.nl, onder vermelding van naam, functie, rang/schaal, werklocatie en de locatie en datum waarop je wilt deelnemen. 2 zijn er al geweest. De volgende zijn op:
6 juni ochtend: Staf CLSK Breda
6 juni middag: Vliegbasis Gilze-Rijen
7 juni ochtend: Vliegbasis Woensdrecht
13 juni ochtend: Vliegbasis Eindhoven
13 juni middag: Vliegbasis Volkel
14 juni ochtend: Vliegbasis Leeuwarden
Einde Baltic Air Policing na 10 onderscheppingen
Na 4 maanden en 10 onderscheppingen van Russische vliegtuigen boven de Baltische Staten, zat de Nederlandse bijdrage aan de Baltic Air Policing (BAP) erop. 4 F-16’s en een 80 man en vrouw personeel zorgden voor de bewaking van het luchtruim van Estland, Letland en Litouwen. Op 2 mei nam Polen de NAVO-taak over, eveneens met F-16’s.
Op vliegbasis Siauliai in Litouwen stonden 2 F-16’s continu paraat. Die stegen meteen op zodra een civiel of militair toestel zonder toestemming, vliegplan of radiocontact het Baltische luchtruim invloog. Dat gebeurde dus in totaal 10 keer. Over de beweegredenen van de Russen om het luchtruim te schenden terwijl ze weten dat het wordt bewaakt, zei C-LSK luitenant-generaal Dennis Luyt: “Dat moet u maar aan de Russen vragen. Het enige wat wij doen, is alert reageren op de acties van Rusland. En de acties waarbij ze keer op keer het luchtruim schenden, spreken wat mij betreft voor zich.” Ook in 2005 deed Nederland een tour in de BAP vanaf Siauliai, en in 2014 vanuit Malbork in Polen. Sinds maart zijn er ook 270 Nederlandse landmachtmilitairen in Litouwen gelegerd.
Wing-ceremonie Corpus Christi
Al even geleden, op 10 februari, haalde tweede luitenant Christian op Naval Air Station (NAS) Corpus Christi in de Verenigde Staten zijn US Navy en de Nederlandse wing. Hij is de derde vlieger in het meermotorig-opleidingstraject, nadat de eerste 2 op 2 september 2016 hun wings haalden.
De Afdeling Luchttransport en Tankeroperaties (ALTO) van de Staf CLSK startte vorig jaar het opleidingstraject voor transportvliegers. Leerlingvliegers beginnen allemaal op Sheppard Air Force Base met de opleiding op de T-6 Texan II. Na die fase wordt bepaald of de leerling doorgaat als jacht- of transportvlieger. In dat laatste geval vervolgt de leerling zijn opleiding op NAS Corpus Christi op de T-44, een tweemotorige trainer. Deze opleiding duurt ongeveer even lang als het T-6 deel op Sheppard AFB, namelijk 7 maanden. De Nederlandse wing werd opgespeld door de Nederlandse Defensie Attaché in Washington, Commodore Theo ten Haaf. Foto’s: US Navy
Eerste space-cursus
Van 8 tot en met 10 mei vond voor de eerste keer de cursus ‘Fundamentals of Space Operations’ plaats op de School of Air Control van het Air Operations Control Station Nieuw Milligen. Deze cursus is nieuw opgezet om binnen Defensie te voorzien in een paarse basiscursus over (Nederlandse) ruimteoperaties.
Kapitein Michel Bulte, de Nederlandse liaison op het German Space Situational Awareness Center, ontwierp deze cursus met medewerking van de School of Air Control. Samen met kapitein Petra Wijnja van het Space Security Center gaf hij ook de lessen. Bulte ontving de Commander’s Coin voor zijn inzet om kennis van het space-domein laagdrempelig toegankelijk te maken en zo meer mensen te kunnen voorbereiden voor een 5th Generation Air Force. De verwachting is dat in de tweede helft van 2017 deze cursus opnieuw plaatsvindt. Inschrijven hiervoor kan dan via Peoplesoft.
België en Nederland willen gezamenlijke helikoptereenheid
Op termijn een Europese helikoptereenheid oprichten: de European Expeditionary Helicopter Wing (EEHW). Zo luidt de wens van België en Nederland en dat legden C-LSK luitenant-generaal Dennis Luyt en de Belgische Commandant Luchtcomponent generaal-majoor Frederik Vansina op 10 mei vast in een intentieverklaring.
De ondertekening gebeurde in Berlijn, waar de commandanten van de Europese luchtstrijdkrachten vergaderden. Met de gezamenlijke eenheid wordt het mogelijk nog intensiever samen te werken en elkaars belangen te behartigen. Voor elkaar gemaakte vlieguren worden in de toekomst verrekend volgens het ATARES-systeem (zie het MCCE-artikel elders in deze Vliegende Hollander). Een gemeenschappelijk EEHW-detachement kan niet alleen bij trainingen worden ingezet, maar ook bij operaties of missies. Foto: Defensie
Wees waakzaam, voorkom besmetting
Criminelen weten via trucs computers binnen te dringen. Daarover wordt geregeld gesproken. Veel minder bekend is de dreiging vanuit andere landen waarbij wordt geprobeerd gevoelige informatie van bedrijven en overheidsinstellingen te ontvreemden. De economische schade is vaak groot.
Ook al had Defensie geen last van de recente wereldwijde cyberaanval met WannaCry-ransomware, toch blijft waakzaamheid geboden. Dit om besmettingen met virussen en andere vormen van malware te voorkomen. Er wordt namelijk nog steeds geklikt op onbekende links of bijlagen in e-mails, zo blijkt.
In e-mails die via MULAN binnen komen, zijn internetlinks bewust geblokkeerd. Dat is misschien onhandig, maar op deze manier kan besmetting van het netwerk worden voorkomen. Ook het bezoek aan bepaalde websites kan voor een besmetting zorgen. Een website is moeilijker te blokkeren, omdat die altijd wel via een omweg valt te bereiken. Daarom heeft Defensie regelgeving opgesteld voor het gebruik van internet en e-mail. Die verbiedt het gebruik van de defensienetwerken voor handelingen die schadelijk zijn voor het ministerie.
Controle mogelijk
Gebruik MULAN en ‘Internet op de Werkplek 2’ daarom niet voor dergelijke handelingen en ook niet voor het bezoeken van dergelijke websites. De regelgeving staat in de ‘Regeling gedragsregels gebruik email en internetvoorzieningen Defensie’ op intranet. Daarin staat dat controles op de naleving van de gedragsregels plaatsvinden. Stuur spam en valse e-mails op MULAN door naar %Beheer Integrated Access, DMO/OPS/I&S/CONN en/of verwijder de e-mail. Kijk op intranet naar de 10 vuistregels om je tegen malware te beschermen. Daarnaast is er een brochure van de AIVD en de MIVD. Die is aan te vragen via de website van de AIVD: aivd.nl/publicaties.
Koninklijke onderscheiding voor Australische CDS
Nederland heeft de Australische Commandant der Strijdkrachten Air Chief Marshal Mark Binskin onderscheiden voor zijn inzet na het neerstorten van vlucht MH-17. Commandant der Strijdkrachten generaal Tom Middendorp reikte op 18 mei de versierselen uit van de Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau, met de zwaarden. Deze onderscheiding wordt slechts 1 keer per 4 tot 5 jaar uitgereikt.
MH17 werd op 17 juli 2014 neergehaald waarbij alle 298 inzittenden van de Boeing 777 om het leven kwamen. Onder hen 196 Nederlanders en 38 afkomstig uit Australië. De Australische krijgsmacht werkte daarna intensief samen met de Nederlandse om de stoffelijke resten naar Nederland te krijgen, vaak onder zware omstandigheden. Foto: Defensie
Reunie
Wat: reünie 25 jaar Joint Meteorologische Groep en 71 jaar Militaire Meteorologie
Wie: alle defensiemedewerkers en oud-medewerkers bij deze diensten
Wanneer: 30 september 2017
Aanmelden en meer informatie: per e-mail naar kmsl.stafbureau.JMG@mindef.nl