Schiphol in de ban van de F-16

Aanpassen is de kunst

Het personeel van de nationale luchthaven kijkt al lang niet meer op van vreemde vliegtuigen die er landen. Eind januari stonden veel mensen wél met hun neus tegen de ramen gedrukt, toen 2 F-16’s tussen de startende en landende luchtreuzen op de Buitenveldertbaan neerstreken. Schiphol in de ban van de Fighting Falcon.

Na aankomst op Schiphol taxiën de F 16’s naar hun parkeerplaats.

F 16’s hebben nog nooit op Schiphol geoefend

Hoewel spectaculair was de landing van de 2 F-16’s van vliegbasis Leeuwarden niet meer dan een simpele oefening. Dat zit zo: het kan voorkomen dat vliegers na een vlucht door slecht weer niet op hun moederbasis terecht kunnen en een uitwijkhaven nodig hebben. Voor de F-16’s van de KLu is dit sinds kort Schiphol. Is het weer op hun thuisbasis weer oké, dan verlaten de F-16’s de nationale luchthaven. Het is dus niet de bedoeling om ze permanent of tijdelijk in Amsterdam te stationeren.

Tussen luchtreuzen als Airbussen en Boeings is de F-16 een even vreemde als opvallende eend in de bijt.

Landen op één van de grotere en drukkere luchthavens ter wereld is andere koek

Parkeerplaatsen

In de oefening werden onder meer de algemene landingsprocedures doorgenomen. Want landen op één van de grotere en drukkere luchthavens ter wereld, is andere koek dan aankomen op de meestal kalme vliegbases Volkel of Leeuwarden. De vliegers leerden waar parkeerplaatsen liggen, waar en met wie ze hun vlucht moeten afhandelen, hoe brandstof te tanken en welke functionarissen ze moeten informeren. Maar ook dat de Marechaussee samen met de brandweer de eerste opvang verzorgt en de bewaking regelt; dat de vliegers de veiligheidspennen in onder meer de wapens zélf moeten plaatsen en ook inspecties aan het vliegtuig zelf moeten uitvoeren.

Kolonel Denny Traas, Commandant vliegbasis Leeuwarden. “Aanpassen is de kunst en daarnaast moet het personeel van Schiphol op hun beurt weten bij wie van Defensie ze terecht kunnen om de landing van een F-16 af te handelen.”

Na aankomst gingen de vliegers na welke procedures ze op Schiphol moeten doorlopen.
Het was voor zover bekend de 1ste keer dat F 16’s op Schiphol oefenden.

Het kan voorkomen dat vliegers na een vlucht een uitwijkhaven nodig hebben

Brandstof besparen

Schiphol als uitwijkhaven voor F 16’s van de KLu heeft nog een voordeel. De toestellen hoeven dan bij slecht weer niet langer hun toevlucht te zoeken op bases in bijvoorbeeld België of Duitsland. Dat bespaart weer brandstof die hard nodig is om alle operaties uit te voeren. Bijvoorbeeld van de Quick Reaction Alert (QRA), de ‘vliegende brandwacht’ die 7 dagen per week en 24 uur per dag paraat staat om bij een dreiging in het Nederlandse luchtruim in actie te komen. De F-16’s die op Schiphol oefenden, behoorden tot de QRA.

Behalve dat de oefening op Schiphol opzien baarde, schreef de luchtmacht er een stukje geschiedenis mee. Voor zover bekend hebben F-16’s daar nog nooit geoefend sinds ze in 1979 in dienst van de KLu kwamen.

Bekijk de clip over de landing op Schiphol.

Vooral het grondpersoneel van Schiphol was in de ban van de Fighting Falcon, het toestel dat ze wel kennen maar nog nooit van dichtbij hadden gezien.
'Zwaanzinnige' actie: een tankwagen van de KLM voorzag de 2 F-16’s van brandstof.
De landing en take off van de F-16’s trok een enorme horde spotters die de lokale Mc Donalds als basis gebruikten.
Op weg voor take off. Adieu Schiphol.

Tekst: Jack Oosthoek
Foto’s: sergeant-majoor Gerben van Es