Tijd als reddingsfactor

x
Foto boven: Een brandweerslang geeft veel tegendruk. Om die reden ondersteunen brandweermannen elkaar tijdens het blussen.

KLu-brandweermannen in Mali stand-by voor calamiteiten     

Blussen, knippen, nat maken en stand-by staan. De brandweermannen van de Koninklijke Luchtmacht in Mali zijn van veel markten thuis. Ondersteunend, levensreddend en schadebeperkend. Deze militairen in Mali zijn ervan. “Het weer, de omgeving en omstandigheden verschillen met Nederland”, schetst Airport Fire Officier sergeant-majoor Fred de situatie. “Maar onze hoofdtaak hier in Mali is niet anders dan thuis, namelijk brand bestrijden.”

Het brandweerdetachement heeft een eigen kampje aan de rand van de vliegstrip. Zo kunnen de militairen snel ter plekke zijn bij ongelukken tijdens vliegacties. De imposante Mercedes Actros bluswagen is speciaal ontwikkeld voor uitzendingen. Het is de eerste keer dat dit voertuig een missie draait.

Tijd is 'reddingsfactor'

Knus ziet het eruit, de brandweerhoek op Camp Castor in het Malinese Gao. Houten bankjes, tafeltjes, een dak versierd met camouflagenetten, rustruimtes en een zonhoekje. “Je moet het toch sfeervol maken, zo lang en ver van huis”, zegt Fred. “Het eerste detachement is ermee begonnen en iedere rotatie bouwt mee. Tussen het stand by-staan en de overige werkzaamheden is dit een mooie manier om even te ontspannen.” Alleen als het werk het toelaat natuurlijk, want het brandweerdetachement van 7 militairen staat uiteraard 24 uur per dag klaar voor de bestrijding van branden. Bij vliegacties staan er 3 man klaar voor de eerste uitruk. De anderen volgen zo snel mogelijk. Ook ondersteunt de KLu-brandweer op verzoek de Fransen bij grote branden. Handig aangezien de kampen van beide landen aan elkaar grenzen. Maar de focus ligt voornamelijk op het stand by-staan bij Nederlandse vliegacties. De mannen blijven dan op hun brandweerlocatie aan de rand van de vliegstrip.     

x
Zien hoe de brandweer in Mali te werk gaat? Kijk dan deze clip.
Door de verplichte aanrijtijd lopen de militairen die stand by staan al rond gekleed in brandweerbroek en -schoenen.

Goed eten, drinken en rusten om inzetbaar te blijven

2 minuten

En dat stand by-staan voor de eerste uitruk betekent dat de KLu-brandweer snel in actie komt. “Binnen 2 minuten moeten we bij de brand zijn, want tijd is de 'reddingsfactor'”, vertelt Fred. “Bij een melding is het een kwestie van in de bluswagen stappen, jas aantrekken, masker en helm op en gaan”, gaat de Airport Fire Officier verder. Dit betekent wel dat de brandweermannen (extra) last hebben van de warmte. “De weersomstandigheden zijn hier extreem. Brandwerende kleding maakt het leven niet comfortabeler”, zegt Fred. Volgens de sergeant-majoor zijn rustmomenten daarom erg belangrijk. “Je gaat enorm veel transpireren en dat kost veel energie. Goed drinken, eten en rusten, zijn dus essentieel om inzetbaar te blijven.”

Brandweerman sergeant 1 Piet de Vries houdt de blusbediening vast. Hiermee kunnen de militairen veilig vanuit de wagen gericht blussen. Naast een blussysteem aan de voorkant van de brandweerwagen heeft de Mercedes Actros ook een blusslang.

Binnen 2 minuten op de locatie

5000 liter

Niet alleen de mens is belangrijk bij de inzetbaarheid. Het materieel dat de brandweermannen gebruiken, is net zo essentieel. Voor het eerst is de imposante Mercedes Actros mee op uitzending. Deze nieuwe bluswagen is speciaal ontwikkeld voor uitzendingen. “In missiegebieden moeten we zuinig omgaan met water”, verduidelijkt Fred. “De Actros heeft een inhoud van 5000 liter water en 300 liter schuim. Een luchtcompressiesysteem verdubbelt de bluscapaciteit. Ideaal voor de omstandigheden waarin we nu zitten.” Het voertuig is aangepast op militaire acties. Zo is er plek voor uitrusting, scherfvesten en beschermende hulpmiddelen. Fred: “De Actros is compleet self supporting en om die reden perfect voor uitzendingen.”

De mannen zijn compleet gekleed in brandwerende kleding. Bij heftige branden gaat ook het masker nog op.
De brandweermannen moeten bij het blussen rekening houden met de stand van de wind. Een draaiende wind kan het blussen bemoeilijken.

Losknippen

De taken van de KLu-brandweer in Mali houden niet op bij het blussen van branden. Op Camp Castor heeft het detachement ook veel neventaken. Doorspuiten van leidingen, besproeien van het wegennet om stof te minimaliseren, schoonspuiten van zonnepanelen en brandveiligheid op het kamp controleren. Daarnaast gaan de brandweerlieden ook mee met de Chinook als ondersteuning bij medevacteams. “Bij grote ongelukken moet wij ook weleens mensen losknippen uit voertuigen. We beschikken over specialistisch gereedschap en zijn opgeleid om gewonden die bekneld zijn los te krijgen”, zegt Fred. “Onze trainingen zijn specifiek gericht op de Chinook-inzet. Zo lopen wij niet in de weg bij gevaarlijke situaties. Want wij zijn niet alleen brandweerman, maar ook militair.”

Op Camp Castor heeft het brandweerdetachement ook veel neventaken. Zo ondersteunt het regelmatig de genie bij het besproeien van wegen en bouwlocaties. Het krachtige blussysteem van de Mercedes Actros brandweerwagen kan zowel sproeien als spuiten.

Met elkaar

Het brandweerdetachement bestaat deze rotatie uit militairen van Volkel, Leeuwarden, Gilze-Rijen en Woensdrecht. Pas tijdens het opwerktraject komen de specialisten met elkaar in contact. “We kunnen het goed met elkaar vinden. Dat is belangrijk, want je woont, werkt en leeft continue met elkaar”, zegt brandweerman sergeant 1 Piet de Vries. “Het werk in Mali verschilt niet van andere uitzendingen. Net als onze andere klussen dragen wij hier bij aan de veiligheid van de mensen. En dit keer zijn dat de mensen die meedoen aan de missie Minusma. Dat maakt het werk hier toch stiekem extra mooi.”

Tekst: eerste luitenant Johanna van Waardenberg

Foto’s: sergeant-majoor Maartje Roos

Video en montage: sergeant-majoor Dave de Vaal