12

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 04 | 2014

Journaal

Cougar verplaatst kanon op Curaçao

De op Curaçao gestationeerde Cougar van het 300 Squadron speelde op 4 april een belangrijke rol in een bijzonder project. Voor het vervallen Fort Beekenburg staat een loodzwaar kanon dat alleen door de lucht verplaatst kon worden. De handeling was het startschot voor de opknapwerkzaamheden van het fort. Dat wordt gedaan door een bedrijf dat ‘drop-outs’ in dienst heeft. Deze jongeren in de leeftijd van 18 tot 23 jaar hebben wegens omstandigheden een grote achterstand opgebouwd tot de arbeidsmarkt. ‘Binnen tien minuten hing het kanon in de lucht en stond het weer op zijn plaats’, vertelt vlieger kapitein Mark Kuijpers. ‘Het is voor ons een kleine moeite en voor dit project een belangrijk moment. We zijn blij dat we hieraan hebben kunnen bijdragen.’ Foto: Bea Moedt

x
x

Hoofdmacht Mali-missie vertrokken

In april vertrokken in twee groepen een paar honderd militairen van de hoofdmacht van de stabilisatiemissie van de Verenigde Naties (VN) naar Mali. Het 1ste deel vloog vanaf Schiphol, deel 2 vanaf Eindhoven. De militairen gaan in Mali inlichtingen verzamelen, verwerken en interpreteren. Dat doen ze voor de militaire partners binnen de Multidimensional Integrated Stabilisation Mission in Mali (Minusma). Onder de Nederlanders leden van het Apache-detachement, commando’s en inlichtingenpersoneel. De meeste Nederlandse militairen worden ingezet in de omgeving van de Malinese stad Gao. Ook stuurt Nederland militairen naar het VN-hoofdkwartier in Bamako. Nederland levert voorlopig tot eind 2015 een militaire bijdrage aan de VN-missie. Foto’s: sergeant 1 Dave de Vaal

x

Ondersteuning Apaches en Chinooks over op SAP

Nadat onlangs de luchttransportvloot overstapte op SAP, was in april de beurt aan de Apache en Chinook. De materieellogistieke en financiële ondersteuning van beide types verloop nu ook via SAP. Dat levert de Koninklijke Luchtmacht een meer transparante, goedkopere en snellere bedrijfsvoering op.

De overgang naar de SAP bedrijfsvoeringssoftware maakt een einde aan een wirwar aan financiële en materieellogistieke programma’s. Een medewerker van het Defensie Helikopter Commando en collega’s bij het Logistiek Centrum Woensdrecht werken voortaan volgens hetzelfde systeem. SAP is voortaan de standaard.

x

Defensiehelikopter brengt thema vrijheid in bioscopen

In 19 Nederlandse bioscopen is voorafgaand aan elke film sinds midden april een bijzondere trailer te zien. Het thema is Bevrijdingsdag. De hoofdrol in de commercial is weggelegd voor een van de Cougar. Want ook dit jaar vliegen toestellen van Defensie op 5 mei weer artiesten naar bevrijdingsfestivals in het hele land.

De bioscopen die de trailer vertonen liggen in Almere, Amsterdam, Assen, Den Haag, Drachten, Groningen, Haarlem, Roermond, Rotterdam, Utrecht, Vlissingen, Wageningen en Zwolle. De trailer is te bekijken op bevrijdingsfestivals.nl.

x

Farman uit 1913 terug naar Soesterberg

Bij ATN Aircraft Division in Hoogeveen rolde op 15 april een replica van een Farman HF20 uit de hangaar. Dit type was vanaf 1913 enkele jaren in dienst bij de Luchtvaartafdeeling (LVA), voorloper van de Koninklijke Luchtmacht. Het toestel is op basis van originele tekeningen gebouwd, maar niet in vliegwaardige staat. Dat laatste was een optie zijn geweest, maar vroeg in het productieproces werd besloten dit niet te doen. Zo hoefden de bouwers in veel gevallen niet de dure vliegwaardige componenten te gebruiken. Verder werden wel zoveel mogelijk wel originele materialen gebruikt. Een originele motor en propeller completeren het zeer levensechte toestel. De bouw duurde anderhalf jaar.

Op zeer korte termijn verhuist de Farman naar Soesterberg, waar het een prominente plaats krijgt in het Nationaal Militair Museum dat in oktober opengaat. Tekst en foto: Ben Ullings/Aviation Photos International

x

Vaarwel DC-10

‘Bedankt voor de goeie tijd en samenwerking.’ Met die woorden nam de bemanning van de DC-10 op 11 mei afscheid van de vliegbasis Eindhoven. De laatste vlucht van de T-255 leidde naar het Engelse Newquay Cornwall om daar te worden ontmanteld. Sloop van het militaire toestel is de enige overgebleven optie. Pogingen van Domeinen om het toestel aan een andere luchtmacht te verkopen, liepen op niets uit.

Defensie kocht de DC-10 in 2004 met als doel  strategische luchttransportcapaciteit uit te breiden. De luchtmacht beschikte al over 2 KDC-10 tanker/transportvliegtuigen, maar de vraag was en is internationaal veel groter dan het aanbod. Het voormalige United Airlines toestel onderging tussen 2004 en 2011 ingrijpende verbouwingen. Uiteindelijk zou de geheel gereviseerde en gemoderniseerde DC-10 nog maar weinig vliegen. Kort na het laatste modificatieprogramma viel het besluit om het toestel af te stoten vanwege de grootschalige bezuinigen. De uitbreiding van de luchttransportcapaciteit wordt dus niet voltooid. De DC-10 maakte na take off nog en afscheidsrondje met een ‘gear up low approach’, oftewel, met de wielen in laag over het veld. Foto: Maurice Hendriks

x
x

Dutch Air Defender of the Year

Op de 65ste verjaardag van de NAVO, 4 april, vond in het Duitse Kaiserslauteren een bijzondere bijeenkomst plaats. Die avond werden de ‘prijzen’ uitgereikt voor de Air & Missile Defender of the Year. De Amerikaanse Missile Defense Advocacy Alliance (MDAA) geeft elk jaar een award aan personen die zich op bijzondere wijze onderscheiden bij hun Missile Defense-eenheid. De 2014 European Missile Defender of the Year was het eerste internationale MDAA-evenement, waarin 4 landen vertegenwoordigd waren: Duitsland, Nederland, Turkije en de Verenigde Staten. Vanuit ons land viel luitenant-kolonel Edwin de Boer de eer te beurt. Het is een erkenning voor wat hij heeft gedaan en de professionele standaard van de Nederlandse manier van werken. Daarbij is het een mooie opsteker voor Nederland en voor het gehele vakgebied Missile Defense. De Boer is momenteel Hoofd Operaties van het NAVO Ballistic Missile Defense Operations Center Headquarters op Ramstein Air Base in Duitsland. Als gast bij het evenement was commodore Tom de Bok (beide op de foto) aanwezig.

De MDAA is een non-profit organisatie met als doel missile defense verder te ontwikkelen en verspreiden, niet alleen in de Verenigde Staten maar ook bij de (NAVO-)bondgenoten. Foto: MDDA

x
x

Ereteken voor Verdienste voor generaal-majoor b.d. Schulte

Generaal-majoor bd Frans Peter Schulte, ontving op 17 april het Ereteken voor Verdienste in goud uit handen van Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Sander Schnitger. Schulte is voorzitter van de Stichting Federatie van Organisaties van Veteranen en Oudgedienden van de Militaire Luchtvaart (MiLu). Hij zet zich al vele jaren met veel energie en tijd geheel belangeloos en op zeer tactvolle en deskundige manier, in voor het verbeteren van de erkenning en waardering van veteranen. In het bijzonder voor wat betreft veteranen gerelateerd aan de militaire luchtvaart. Zijn inzet en optreden zijn te allen tijde door zijn gesprekspartners en achterban bijzonder op prijs gesteld en hij wordt hierdoor door alle betrokkenen ten zeerste gewaardeerd.

x

Koninklijke Onderscheiding voor adjudant Marcel Voorneman

Adjudant Marcel Voorneman ontving op 25 april uit handen van minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert, een Koninklijke Onderscheiding. Hij kreeg het ereteken vanwege zijn ‘enorme sociale betrokkenheid en belangeloze inzet voor de gemeenschap gedurende meerdere decennia. Zijn betrokkenheid bij Defensie en bij de samenleving siert hem. Mensen als Marcel zijn een onmisbare schakel in onze Defensie organisatie en daarbuiten. Daar mag hij trots op zijn, wij zijn dat namelijk ook!’ Voorneman is op dit moment werkzaam bij het 312 Squadron op de vliegbasis Volkel, mede organisator van bouwdorp Veghel en vrijwillig molenaar in Nistelrode en in Heeswijk-Dinther.  Door de onderscheiding is hij benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau met de Zwaarden.

x
x

Na oefenen komt echte blusinzet

Het Defensie Helikopter Commando (DHC) zette op eerste paasdag 1 Chinook en 1 Cougar in voor brandbestrijding op de Hoge Veluwe. Het zogeheten Mobile Air Operations Team van de Koninklijke Luchtmacht coördineerde samen met de brandweer de inzet van de blushelikopters. De transporthelikopters voerden 11 drops uit en stortten samen bijna 60.000 liter water op de brandhaarden. Kort daarop kon het sein ‘brand meester’ worden gegeven, maar 354 hectare bos en heide gingen verloren.

Deze zogeheten bambi-buckets onder de romp van een helikopter, kunnen grote hoeveelheden water lozen op de brandhaard. Voor de Cougar is dat zo’n 2.500 liter, voor de Chinook zo’n 7.000 liter.  Op aanwijzing van de brandweer op de grond legt de helikopterbemanning een gordijn van water of stort water op 1 plek.  De vliegoperaties zijn aangestuurd vanaf Militair Luchtvaart Terrein Deelen. De helikopters konden daar tussentijds onder meer van brandstof worden voorzien.

In totaal zijn zo’n 30 militairen ingezet bij de blusacties. Behalve de 2 helikopters zette Defensie ook blusvoertuigen van het Infanterie Schietkamp Harskamp en het Artillerie Schietkamp in ‘t Harde in. Foto’s: sergeant 1 Dave de Vaal

Klik voor een clip op deze link: http://www.defensie.nl/organisatie/luchtmacht/nieuws/2014/04/21/inzet-defensie-bij-blussen-veluwebrand-beeindigd