De op Curaçao gestationeerde Cougar van het 300 Squadron speelde op 4 april
een belangrijke rol in een bijzonder project. Voor het vervallen Fort Beekenburg
staat een loodzwaar kanon dat alleen door de lucht verplaatst kon worden. De
handeling was het startschot voor de opknapwerkzaamheden van het fort. Dat wordt
gedaan door een bedrijf dat ‘drop-outs’ in dienst heeft. Deze jongeren in de
leeftijd van 18 tot 23 jaar hebben wegens omstandigheden een grote achterstand
opgebouwd tot de arbeidsmarkt. ‘Binnen tien minuten hing het kanon in de lucht
en stond het weer op zijn plaats’, vertelt vlieger kapitein Mark Kuijpers. ‘Het
is voor ons een kleine moeite en voor dit project een belangrijk moment. We zijn
blij dat we hieraan hebben kunnen bijdragen.’ Foto: Bea Moedt
Hoofdmacht Mali-missie vertrokken
In april vertrokken in twee groepen een paar honderd militairen van de
hoofdmacht van de stabilisatiemissie van de Verenigde Naties (VN) naar Mali. Het
1ste deel vloog vanaf Schiphol, deel 2 vanaf Eindhoven. De militairen gaan in
Mali inlichtingen verzamelen, verwerken en interpreteren. Dat doen ze voor de
militaire partners binnen de Multidimensional Integrated Stabilisation Mission
in Mali (Minusma). Onder de Nederlanders leden van het Apache-detachement,
commando’s en inlichtingenpersoneel. De meeste Nederlandse militairen worden
ingezet in de omgeving van de Malinese stad Gao. Ook stuurt Nederland militairen
naar het VN-hoofdkwartier in Bamako. Nederland levert voorlopig tot eind 2015
een militaire bijdrage aan de VN-missie. Foto’s: sergeant 1 Dave de Vaal
Ondersteuning Apaches en Chinooks over op SAP
Nadat onlangs de luchttransportvloot overstapte op SAP, was in april de beurt
aan de Apache en Chinook. De materieellogistieke en financiële ondersteuning van
beide types verloop nu ook via SAP. Dat levert de Koninklijke Luchtmacht een
meer transparante, goedkopere en snellere bedrijfsvoering op.
De overgang naar de SAP bedrijfsvoeringssoftware maakt een einde aan een
wirwar aan financiële en materieellogistieke programma’s. Een medewerker van het
Defensie Helikopter Commando en collega’s bij het Logistiek Centrum Woensdrecht
werken voortaan volgens hetzelfde systeem. SAP is voortaan de standaard.
Defensiehelikopter brengt thema vrijheid in bioscopen
In 19 Nederlandse bioscopen is voorafgaand aan elke film sinds midden april
een bijzondere trailer te zien. Het thema is Bevrijdingsdag. De hoofdrol in de
commercial is weggelegd voor een van de Cougar. Want ook dit jaar vliegen
toestellen van Defensie op 5 mei weer artiesten naar bevrijdingsfestivals in het
hele land.
De bioscopen die de trailer vertonen liggen in Almere, Amsterdam, Assen, Den
Haag, Drachten, Groningen, Haarlem, Roermond, Rotterdam, Utrecht, Vlissingen,
Wageningen en Zwolle. De trailer is te bekijken op bevrijdingsfestivals.nl.
Farman uit 1913 terug naar Soesterberg
Bij ATN Aircraft Division in Hoogeveen rolde op 15 april een replica van een
Farman HF20 uit de hangaar. Dit type was vanaf 1913 enkele jaren in dienst bij
de Luchtvaartafdeeling (LVA), voorloper van de Koninklijke Luchtmacht. Het
toestel is op basis van originele tekeningen gebouwd, maar niet in vliegwaardige
staat. Dat laatste was een optie zijn geweest, maar vroeg in het productieproces
werd besloten dit niet te doen. Zo hoefden de bouwers in veel gevallen niet de
dure vliegwaardige componenten te gebruiken. Verder werden wel zoveel mogelijk
wel originele materialen gebruikt. Een originele motor en propeller completeren
het zeer levensechte toestel. De bouw duurde anderhalf jaar.
Op zeer korte termijn verhuist de Farman naar Soesterberg, waar het een
prominente plaats krijgt in het Nationaal Militair Museum dat in oktober
opengaat. Tekst en foto: Ben Ullings/Aviation Photos International
Vaarwel DC-10
‘Bedankt voor de goeie tijd en samenwerking.’ Met die woorden nam de
bemanning van de DC-10 op 11 mei afscheid van de vliegbasis Eindhoven. De
laatste vlucht van de T-255 leidde naar het Engelse Newquay Cornwall om daar te
worden ontmanteld. Sloop van het militaire toestel is de enige overgebleven
optie. Pogingen van Domeinen om het toestel aan een andere luchtmacht te
verkopen, liepen op niets uit.
Defensie kocht de DC-10 in 2004 met als doel strategische
luchttransportcapaciteit uit te breiden. De luchtmacht beschikte al over 2
KDC-10 tanker/transportvliegtuigen, maar de vraag was en is internationaal veel
groter dan het aanbod. Het voormalige United Airlines toestel onderging tussen
2004 en 2011 ingrijpende verbouwingen. Uiteindelijk zou de geheel gereviseerde
en gemoderniseerde DC-10 nog maar weinig vliegen. Kort na het laatste
modificatieprogramma viel het besluit om het toestel af te stoten vanwege de
grootschalige bezuinigen. De uitbreiding van de luchttransportcapaciteit wordt
dus niet voltooid. De DC-10 maakte na take off nog en afscheidsrondje met een
‘gear up low approach’, oftewel, met de wielen in laag over het veld. Foto:
Maurice Hendriks
Dutch Air Defender of the Year
Op de 65ste verjaardag van de NAVO, 4 april, vond in het Duitse
Kaiserslauteren een bijzondere bijeenkomst plaats. Die avond werden de ‘prijzen’
uitgereikt voor de Air & Missile Defender of the Year. De Amerikaanse
Missile Defense Advocacy Alliance (MDAA) geeft elk jaar een award aan personen
die zich op bijzondere wijze onderscheiden bij hun Missile Defense-eenheid. De
2014 European Missile Defender of the Year was het eerste internationale
MDAA-evenement, waarin 4 landen vertegenwoordigd waren: Duitsland, Nederland,
Turkije en de Verenigde Staten. Vanuit ons land viel luitenant-kolonel Edwin de
Boer de eer te beurt. Het is een erkenning voor wat hij heeft gedaan en de
professionele standaard van de Nederlandse manier van werken. Daarbij is het een
mooie opsteker voor Nederland en voor het gehele vakgebied Missile Defense. De
Boer is momenteel Hoofd Operaties van het NAVO Ballistic Missile Defense
Operations Center Headquarters op Ramstein Air Base in Duitsland. Als gast bij
het evenement was commodore Tom de Bok (beide op de foto) aanwezig.
De MDAA is een non-profit organisatie met als doel missile defense verder te
ontwikkelen en verspreiden, niet alleen in de Verenigde Staten maar ook bij de
(NAVO-)bondgenoten. Foto: MDDA
Ereteken voor Verdienste voor generaal-majoor b.d. Schulte
Generaal-majoor bd Frans Peter Schulte, ontving op 17 april het Ereteken voor
Verdienste in goud uit handen van Commandant Luchtstrijdkrachten
luitenant-generaal Sander Schnitger. Schulte is voorzitter van de Stichting
Federatie van Organisaties van Veteranen en Oudgedienden van de Militaire
Luchtvaart (MiLu). Hij zet zich al vele jaren met veel energie en tijd geheel
belangeloos en op zeer tactvolle en deskundige manier, in voor het verbeteren
van de erkenning en waardering van veteranen. In het bijzonder voor wat betreft
veteranen gerelateerd aan de militaire luchtvaart. Zijn inzet en optreden zijn
te allen tijde door zijn gesprekspartners en achterban bijzonder op prijs
gesteld en hij wordt hierdoor door alle betrokkenen ten zeerste gewaardeerd.
Koninklijke Onderscheiding voor adjudant Marcel Voorneman
Adjudant Marcel Voorneman ontving op 25 april uit handen van minister van
Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert, een Koninklijke Onderscheiding. Hij kreeg
het ereteken vanwege zijn ‘enorme sociale betrokkenheid en belangeloze inzet
voor de gemeenschap gedurende meerdere decennia. Zijn betrokkenheid bij Defensie
en bij de samenleving siert hem. Mensen als Marcel zijn een onmisbare schakel in
onze Defensie organisatie en daarbuiten. Daar mag hij trots op zijn, wij zijn
dat namelijk ook!’ Voorneman is op dit moment werkzaam bij het 312 Squadron op
de vliegbasis Volkel, mede organisator van bouwdorp Veghel en vrijwillig
molenaar in Nistelrode en in Heeswijk-Dinther. Door de onderscheiding is hij
benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau met de Zwaarden.
Na oefenen komt echte blusinzet
Het Defensie Helikopter Commando (DHC) zette op eerste paasdag 1 Chinook en 1
Cougar in voor brandbestrijding op de Hoge Veluwe. Het zogeheten Mobile Air
Operations Team van de Koninklijke Luchtmacht coördineerde samen met de
brandweer de inzet van de blushelikopters. De transporthelikopters voerden 11
drops uit en stortten samen bijna 60.000 liter water op de brandhaarden. Kort
daarop kon het sein ‘brand meester’ worden gegeven, maar 354 hectare bos en
heide gingen verloren.
Deze zogeheten bambi-buckets onder de romp van een helikopter, kunnen grote
hoeveelheden water lozen op de brandhaard. Voor de Cougar is dat zo’n 2.500
liter, voor de Chinook zo’n 7.000 liter. Op aanwijzing van de brandweer op de
grond legt de helikopterbemanning een gordijn van water of stort water op 1
plek. De vliegoperaties zijn aangestuurd vanaf Militair Luchtvaart Terrein
Deelen. De helikopters konden daar tussentijds onder meer van brandstof worden
voorzien.
In totaal zijn zo’n 30 militairen ingezet bij de blusacties. Behalve de 2
helikopters zette Defensie ook blusvoertuigen van het Infanterie Schietkamp
Harskamp en het Artillerie Schietkamp in ‘t Harde in. Foto’s: sergeant 1 Dave de
Vaal