03

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 04 | 2014

Air Power Symposium

Tekst Arno Marchand
Foto Phil Nijhuis

Zonder samenwerking geen toekomst

Air Force Reinvented. De luchtmacht opnieuw uitvinden. De rode draad tijdens het Air Power Symposium (APS) dat op 11 april plaatsvond. ‘Pure noodzaak,’ zo gaf Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Sander Schnitger aan, ‘want zoals we het als luchtmacht deden, redden we het niet meer. Het gaat om de juiste kennis en spullen, maar vooral om de juiste mensen. Maar we hebben het niet meer allemaal zelf in huis. Als dus blijkt dat een samenwerking met wie of wat dan ook nodig is, dan doen we dat.’

Als gevolg van de nota ‘In het belang van Nederland’ en de invoering van de F-35 en de Reaper ziet de luchtmacht er over 10 jaar heel anders uit. Maar de luchtmacht op weg naar 2024, samengevat in ‘CLSK 3.0’, gaat verder dan alleen maar nieuw materieel. Volgens de C-LSK moeten we revolutionair anders gaan denken, durven en doen. Het jaarlijkse Air Power Symposium gaat juist over die ontwikkelingen die de luchtmacht de komende jaren te wachten staat. Centraal daarbij staat de mens. ‘Zet of houdt iets in beweging,’ zegt Schnitger tegen hen, ‘want we hebben het nodig om de luchtmacht in en van de toekomst vorm te geven.’

Toepasbaar

Ruim 300 aanwezigen vanuit de luchtmacht en het bedrijfsleven discussiëren hierover een hele dag. Verdeeld in de onderwerpen innoveren, transformeren, technologie en samenwerking geven diverse sprekers uit de luchtmacht en het bedrijfsleven hun visie. Daarbij maken ze duidelijk dat innoveren niet hetzelfde is als vernieuwen. Jawel, een innovatie is vernieuwend, maar het moet ook een toepasbare verbetering zijn. Die kan liggen op diverse vlakken, bijvoorbeeld efficiëntie, effectiviteit, kostenbesparing, duurzaamheid of milieu.

Samenwerking

Deze transformatie kan de luchtmacht niet meer alleen uitvoeren. In samenwerking ligt volgens de C-LSK de sleutel. ‘Dat is bij de luchtmacht eigenlijk al een vanzelfsprekendheid geworden. Binnen Defensie, met andere luchtmachten. Maar vooral ook met de industrie en kenniscentra. Die noemen we de gouden driehoek.’

Tijdens de minibeurs is die gouden driehoek dan ook ruim vertegenwoordigd. Daar vindt dan ook de zo gewenste discussie plaats tussen de vertegenwoordigers. Schnitger: ‘Innoveren begint hier al, door met elkaar van gedachten te wisselen.’

België

De Belgische Commandant van de Luchtcomponent generaal-majoor Claude van de Voorde had al vanaf de eerste zin de lachers op zijn hand. Zijn boodschap die bloedserieus was, kwam daardoor alleen maar beter over. ‘Als militair ben ik zelf het product van samenwerking. Maar samenwerking moet geen doel op zich zijn, maar een middel. Dat is niet eenvoudig. Zeker met Defensiefinanciën die in beide landen ver onder de NAVO-norm liggen. Maar het kan ook wat opleveren en opbrengen, zoals met de samenwerking bij de F-16. Zoek daarom voor samenwerking naar natuurlijke partners.’

Aerospace Cluster

1 van de samenwerkingsmogelijkheden waarnaar de luchtmacht kijkt, is de zeer belangrijke met het bedrijfsleven. Alle vertegenwoordigers tekenden een overeenkomst tijdens het APS. Onder het ‘Aerospace Cluster’ staan nu de handtekeningen van het Nationaal Lucht- en ruimtevaartlaboratorium, Fokker Technologies, Dutch Space en de Koninklijke Luchtmacht
Het cluster moet innovaties op het gebied van militaire lucht- en ruimtevaart voorblijven en daarin meesturen.

Tekortkomingen

Laatste spreker van de dag is minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert. Naast het goede nieuws over vervanging van de F-16 door de F-35 geeft ze wel aan dat Nederland nog niet helemaal tevreden kan zijn. ‘Europa heeft nog te kampen met aanzienlijke militaire tekortkomingen. Er is te weinig geïnvesteerd op diverse gebieden. Europese landen zullen dus nog nauwer moeten samenwerken, niet alleen op gebied van de te nemen risico’s maar ook qua financiën. En laat ik helder zijn: samenwerking is geen alternatief voor verdergaande bezuinigingen. Carpoolen is tenslotte ook niet mogelijk als je zelf je auto hebt verkocht. In ieder geval kan er geen twijfel bestaan over het luchtwapen, en in handen van de onze Koninklijke Luchtmacht blijft het een ijzersterk wapen.’

x