08

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 04 | 2014

In veilige haven

Tekst eerste luitenant Wouter Helders
Foto sergeant-majoor Gerben van Es

Luchtmachtvoertuigen van boord in Afrika

Na twee weken stampen en rollen op de golven van de Atlantische oceaan ligt de ‘HC Lara’ veilig aangemeerd in de haven van Abidjan. Het door de Verenigde Naties (VN) gecharterde schip is vanuit Nederland naar Ivoorkust gevaren met materiaal voor de ‘Multidimensional Integrated Stablisation Mission’ (MINUSMA). Nederland doet daar sinds begin dit jaar aan mee. Aan boord ook luchtmachtvracht en -personeel. 

Zodra hij weer aan wal staat geeft specialist voertuigonderhoud sergeant 1 Bart Strik van voertuigonderhoud aan dat het was best een lange trip was. ‘Vooral de twee dagen storm in de Golf van Biskaije met 8 meter hoge golven waren spannend.’ Samen met een andere luchtmachter en twee landmachtcollega’s maakte hij met VN-schip ‘HC Lara’ de twee weken durende zeereis vanaf Eemshaven naar Ivoorkust. ‘Ik ben één dag zeeziek geweest, maar een pilletje deed wonderen.’ 

x
De HC Lara lost containers die bovendeks staan aan in de krappe haven van Abidjan.
x
Deze Mercedes-Benz Actros out-of-area blusvoertuigen stonden benedendeks opgesteld.

Haaien en walvissen

Onderweg controleerden de mannen dagelijks de lading – materiaal voor de MINUSMA – en hielpen mee met scheepsonderhoud. Strik: ‘We hebben geschilderd en gelast. ’s Avonds was er genoeg tijd om te TRX’en, een soort fitnessoefeningen met een elastiek, een spelletje te spelen of tv te kijken. Best gezellig.’ ‘Het was gaaf om mee te maken ‘, valt luchtmachtchauffeur korporaal 1 Ahmed Metwalli hem bij. ‘De Russisch-Filipijnse bemanning was erg gastvrij, en onderweg hebben we haaien, walvissen en dolfijnen gezien.’

x
Het uitladen van materieel, bijvoorbeeld deze luchtmachtaanhanger, gaat dag en nacht door.
x
Strik (r.) overlegt met collega’s bij het opladen van een Scania Wissel Laad Systeem-truck.

Nu staan beide mannen van het 930 Squadron van de vliegbasis Gilze-Rijen aan wal. Ze zijn, naast de taken aan boord, speciaal meegekomen om de verscheepte luchtmachtvoertuigen te verplaatsen. Maar dat is niet het enige materiaal dat per schip naar Afrika is gebracht. ‘In het ruim staan jeeps en pantserwagens’, vertelt majoor der mariniers Mark Baart. ‘Op het dek nog eens 240 containers met onder meer gevechtsrantsoenen, uitrustingsstukken en reserveonderdelen.’

2000 kilometer over slechte wegen

Achter hem draaien de twee grote witte kranen van het schip overuren om alles op tijd van boord te krijgen. Baart is als commandant havendetachement voor enkele dagen ingevlogen om samen met een klein team het ‘lossen’ in goede banen te leiden. Vanuit hier gaat al het materiaal met vrachtwagens richting Gao, het basiskamp voor de Nederlandse militairen in Mali. Een tocht van 2000 kilometer over slechte wegen die een week zal duren.

x
1 van de konvooien uit de haven van Abidjan staat klaar voor vertrek naar Mali.
x
Strik stuurt 1 van de Service Lijn Voertuigen voor het Apache-onderhoud door de haven.

Zover is het echter nog niet. Het laden en het lossen van het schip is door de gebrekkige infrastructuur in de haven een flinke klus. ‘Het grootste probleem hier is het gebrek aan opslagruimte en de technische staat van de lokale vrachtwagens’, licht Baart toe. Om alle spullen naar Gao te krijgen, heeft de aannemer er zo’n 180 nodig. Of die meteen beschikbaar zijn, is nog maar de vraag. Bovendien moeten alle voertuigen en containers als ze van boord zijn nog door de douane geklaard worden. ‘Met de hulp van onze Deense agent hier moet dat lukken. Ik vertrouw erop dat alle vracht voor midden april in Gao staat.’

x

Apaches en Chinooks

In de Nederlandse bijdrage aan MINUSMA is vooral is gericht op het verzamelen van inlichtingen. Behalve 4 Apaches is eind maart besloten ook 3 Chinooks van de luchtmacht naar Mali te sturen. De transporthelikopters staan beschikbar voor medische evacuatie en transporttaken van mens en materieel. De CH-47’s gaan medio dit jaar, wellicht per An-124, naar Mali. Foto: sergeant 1 Joyce Rutjes