Tekst Arno Marchand
Foto sergeant 1 Joyce Rutjes
Grote vraag naar tankvliegtuigen vraagt creatief gebruik van Europese aanbieders
‘Tanken in de lucht is voor gevechtsvliegtuigen simpelweg noodzaak. Na een uur of 3 is de brandstof gewoon op.’ Zo kort en krachtig stelde de commandant van de Vliegbasis Eindhoven kolonel Johan van Soest de onmisbaarheid van air-to-air refueling (AAR). Maar een oefening voor tankvliegtuigen bestond nog niet. Tot de European Air Refueling Training (EART) dit jaar op Eindhoven dan.
Tankvliegtuigen zijn een schaars goed, zéker in Europa. Om ze zo efficiënt mogelijk in te zetten, hebben Nederland, Duitsland en Frankrijk hun tankvliegtuigen ondergebracht bij het European Air Transport Command (EATC). Hierin zijn ook diverse transportvliegtuigen – bovendien ook van België – ingedeeld. Sinds de oprichting in 2010 heeft deze internationale eenheid op Eindhoven meer dan 750 AAR-vluchten gepland en uitgevoerd.
Timing
Maar tankvliegtuigen hebben zogenoemde receivers – andere vliegtuigen dus – nodig om te kunnen tanken. Zie daar de goede timing, namelijk tegelijk met Frisian Flag (zie andere artikel). Op Leeuwarden gaan twee keer per dag 45 jachtvliegtuigen de lucht in voor een grote oefening. ‘De perfecte kans om twee takken van sport te verenigen’, geeft Directeur Operatien commodore Dennis Luyt aan. ‘Een geweldig plan om zo te werken, net als in echte operaties.’
Lessen
‘Tijdens Operation Unified Protector boven Libië kwamen bemanningen en planners van tankvliegtuigen in heel andere situaties terecht dan tijdens vredesoperaties’, vertelt gezagvoerder op de KDC-10 majoor Fred. ‘Daaruit waren 2 duidelijke lessen te trekken. Er is onvoldoende kennis van de verschillende gebruikte types in Europa en er is een tekort aan oefeningen voor tankvliegtuigen.’
Eindhoven Europees voorbeeld
Deze eerste training voor tankvliegtuigen is een initiatief van het European Defence Agency (EDA), geeft Giampaolo Lillo aan. De EDA Directeur Samewerking Planning en Support prijst de inzet van Nederland. ‘Als er 1 basis is waarop je Europese samenwerking ziet, dan is het Eindhoven. Daarnaast heeft Nederland de leiding genomen in het ambitieuze project van de multinationale aanschaf van een tank- en transportvliegtuig in 2020.’
Vertienvoudigd
Het EATC heeft standaard de beschikking over Duitse Franse en Nederlandse tankvliegtuigen. ‘In de toekomst komen daar waarschijnlijk Spanje en Italië bij’, zegt kolonel Niels Lokman, Hoofd Functionele Divisie van het EATC. ‘Alle toestellen zitten in 1 pot en wij zorgen voor doelmatige inzet. Sinds de oprichting van het EATC is het uitwisselen van vlieguren met deze landen vertienvoudigd.’