Tekst Evert Brouwer
Foto Diversen

Patria in Japan

De Japanse landmacht heeft het eerste Patria AMV XP 8×8-voertuig in ontvangst genomen.

De aanwinst maakt deel uit van het Wheeled Armoured Personnel Carrier (WAPC)-project. Er zijn 82 van deze pantserwagens besteld. De officiële overdrachtsceremonie had plaats op de locatie van Japan Steel Works (JSW) in Muroran, Hokkaido. JSW kreeg in augustus 2023 de opdracht om het voertuig in eigen land te produceren. Sindsdien werken de twee bedrijven nauw samen.

Japan is de negende gebruiker van de APC. Afhankelijk van het model weegt het voertuig tussen de zestien en 35 ton, biedt bescherming tegen 30mm granaten en is het bestand tegen mijnen tot tien kilogram. De Nederlandse krijgsmacht heeft in het verleden ook Patria’s gehad: de speciaal voor Nederland gebouwde 6x6 Patria XA 188 (foto: Patria)

Bron: European Defense Daily

Grote groen pantservoertuig met acht zwarte wielen, antennes, lichten, en een gepantserde, hoekige buitenkant in open lucht.
Scheidingslijn

Nieuwe wingman

Lockheed Martin gaat een nieuw onbemand gevechtsvliegtuig ontwikkelen: de Vectis.

Het staartloze systeem is bedoeld om te fungeren als een autonome wingman die bemande gevechtsvliegtuigen van de vijfde en zesde generatie begeleidt tijdens operaties. Lockheed Martin maakt gebruik van de ervaring in stealth-technologie.

De ontwikkeling wordt uitgevoerd door de innovatieafdeling van het bedrijf, Skunk Works. Tot de bekendste projecten van dit Advanced Development Programs (ADP) behoren het spionagevliegtuig U-2, de SR-71 Blackbird, de eerste stealth-bommenwerper F-117 Nighthawk en de moderne gevechtsvliegtuigen F-22 Raptor en F-35 Lightning II. Binnen twee jaar moet een prototype van de Vectis de eerste vlucht maken. (foto: Lockheed Martin)

Bron: Esut.de

Donker, futuristisch straalvliegtuig zonder ramen, vliegend hoog boven besneeuwde bergen en wolken op grote hoogte.

Noord-Afrikaanse buren versterken luchtmacht

Niet alleen de Westerse landen investeren flink in defensie: ook de Noord-Afrikaanse aartsrivalen Marokko en Algerije zijn bezig hun luchtmacht te versterken.

De regering in Rabat maakte begin dit jaar bekend te mikken op 32 F-35’s om de vloot verouderde F-16’s en Mirages-2000 te vervangen. De opleiding van de vliegers zou al zijn begonnen, maar er zijn ook signalen dat de keuze (ook) valt op de Franse Dassault Rafale.

Deze week maakte Algerije bekend als reactie een bestelling te hebben geplaatst in Rusland voor twaalf hypermoderne Sukhoi SU-57E’s (foto). Al eerder heeft president Abdelmadjid Tebboune laten weten dat de luchtmacht versterking krijgt van SU-35 multi-role gevechtsvliegtuigen. Die laatste toestellen zijn volgens spotters al gezien in het luchtruim van het land.

De Russische toestellen zijn trouwens flink in trek. Iran heeft 48 Su-35 straaljagers besteld en Ethiopië zestien, zo blijkt uit informatie van staatsdefensieconcern Rostec.

Bron: marokko.nl/defencemirror.com

Een blauw-wit gevlekte SU-57 met puntige neus en dubbele staartvinnen, vliegt schuin omhoog tegen lichte lucht.

Mission Master 2.0 landt op het strand

Het mag met recht een bijzonder experiment heten: Rheinmetall Canada dat zijn volledig elektrische UGV Mission Master SP in de Atlantische Oceaan dropt en vervolgens laat opduiken op het strand van Portugal.

De Canadese dochteronderneming van de Duitse defensiereus meldt dat het met succes de amfibische inzet van zijn onbemande grondvoertuig (UGV) Mission Master heeft getest . Dat gebeurde tijdens het NAVO-evenement REPMUS (Robotic Experimentation and Prototyping using Maritime Uncrewed Systems), dat vorige maand voor de vijfde keer in Portugal plaatsvond. De robot is met een kraan vanaf een oorlogsschip op volle zee gezet en van daaruit naar land genavigeerd. In totaal werden 276 onbemande systemen uit 24 landen getest tijdens de oefening, onder leiding van de Portugese marine.

De Mission Master-familie van Rheinmetall bestaat uit de SP-, XT- en CXT-versies. Ze zijn ontworpen voor het autonoom uitvoeren van missies, zoals bevoorrading aan het front, verkenningen met lage signatuur of het transport van lichte ladingen. De UGV kan ook met wapens overweg en voorzien van rupsbanden ook in zwaar terrein opereren.

Bron: Rheinmetall

Zwaar, groen militair rupsvoertuig met zes wielen, rijdend door ondiep water, uitgerust met camera’s en bewapening bovenop.

Hürjet olé

De Spaanse regering trekt €3,68 miljard uit voor de aanschaf van nieuwe (Europese) vliegtuigen en helikopters.

Het pakket omvat de al eerder aangekondigde koop van Hürjet-straaljagers, C295-transportvliegtuigen en NH-90-, H135- en H175-helikopters. De financiering verspreidt de regering-Sanchez over vijf jaar.

Het leeuwendeel, €1,04 miljard, betreft de aanschaf van (maximaal) 45 Hürjet-trainers van Turkish Aerospace Industries (TUSAŞ).

Airbus Defense and Space Spain gaat de toestellen aanpassen om te voldoen aan de eisen van de Spaanse luchtmacht. Ze vervangen vanaf 2028 de verouderde Northrop F-5 Tiger II-vloot op luchtmachtbasis Talavera La Real in West-Spanje.

Bron: Air Data News

Twee mannen tekenen het contract onder de afbeelding van een straaljager, met Spaanse en Turkse vlaggen op een podium.

MRTT naar Thailand

Airbus in Spanje krijgt het er maar druk mee, want Thailand heeft één A330 Multi-Role Tanker Transport Plus (MRTT+) besteld.

Hiervoor gaat een A330neo-lijnvliegtuig in transformatie, die naar verwachting in 2029 bij de Koninklijke Thaise Luchtmacht (RTAF) in dienst komt. Voor zo’n €350 miljoen dollar heeft de Airbus A340-500 daarmee een opvolger. De tanker krijgt een slang- en sleepsysteem (hose-and-drogue system) en een tank (refueling) boom (foto). Bijzonder is ook de VIP-ruimte in deze A-330, mochten hoogwaardigheidsbekleders instappen. (Foto: Defensie)

Bron: Airbus

Grijs militair transportvliegtuig met registratie T-055 vliegt laag boven een groen, landelijk gebied met akkers en bossen.

Raamovereenkomst voor voertuigen

De Duitse Bondsdag is akkoord met de aanschaf van veertig lichte voertuigen voor de luchtmobiele eenheden (Luftlande-Einsatz- und Gefechtsfahrzeuge, EGF) en veertien ondersteunende voertuigen (Unterstützungsfahrzeuge, UGF).

Hiervoor is een bedrag van totaal €32 miljoen beschikbaar. De investering stelt BAAINBw, het Duitse COMMIT, in staat een raamovereenkomst te sluiten voor maximaal honderdvijftig EGF’s, 50 UGF’s en 45 ondersteuningssets. Daarbij komen nog de reserveonderdelen, training en documentatie.

Producent Flensburg Technology System (FTS), een joint venture tussen FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft en het Israëlische ELTA Systems, is geselecteerd als aannemer.

Groen militair terreinvoertuig met 4 grote wielen, camera en bewapening, geparkeerd in woestijn bij zonsondergang. Op de zijkant staan een logo en de letters AIA ELTA.

Tata opent fabriek in Marokko

De Indiase staalgigant Tata heeft een fabriek in Marokko geopend voor de productie van pantservoertuigen.

De eerste buitenlandse vestiging van Tata Advanced Systems Limited (TASL) ligt in Berrechid, net buiten Casablanca. Hier moeten jaarlijks honderd 8×8 Wheeled Armoured Platforms (WhAP’s), de in India ontwikkelde pantserwagen, de fabriek uit rollen. Marokko heeft honderdvijftig van die pantserwagens besteld.

Met de komst van Tata Advanced Systems Maroc (TASM) hoopt Tata een nieuwe markt te hebben aangeboord in Afrika. (Foto: T8.ASL)

Bron: The New Indian Express

Groot, groen militair pantservoertuig met acht dikke wielen rijdt snel door zandwoestijn, stofwolken achterlatend.

Black Hawk zonder vlieger

Sikorsky heeft de volledig autonome variant van de UH-60 Black Hawk onthuld: de S-70UAS U-Hawk.

Vorig jaar was al te lezen in Materieel Mondiaal dat de Amerikaanse helikopterbouwer $6 miljoen van de Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) had ontvangen om een prototype te bouwen. Die proefversie is in slechts tien maanden ontwikkeld.

De cockpit van het toestel is vervangen door bedienbare deuren en een laadklep. De heli is uitgerust met MATRIX-software en een nieuw fly-by-wire-systeem. Daarmee kan het vliegtuig volledig autonoom opstijgen, vliegen en landen.

De U-Hawk is ontworpen voor een breed scala aan missies: het transport van munitie, het afleveren van voorraden of het inzetten van dronezwermen vanuit de laadruimte. Het toestel kan een afstand van meer dan 1600 zeemijl (2960 kilometer) overbruggen of tot veertien uur in de lucht blijven zonder bij te tanken.

Bron: Lockheed Martin

Militaire helikopter op betonnen platform, met draaiende rotorbladen en open laadklep aan de achterzijde.

Franse marine kiest PC-24

De Franse marine moderniseert de vloot opleidingsvliegtuigen met de in Zwitserland geproduceerde Pilatus PC-24.

De Aéronautique Navale heeft daarmee de vervanger binnen voor de Dassault Falcon. Het Zwitserse toestel kreeg de voorkeur boven de Embraer Phenom-300.

De Pilatus PC-24 is een tweemotorige zakenvliegtuig, dat op korte, onverharde landingsbanen als gras en gravel kan landen. Het vliegtuig combineert de veelzijdigheid van een turboprop met de cabinegrootte van een medium jet en de prestaties van een lichte jet

De PC-24 is ontworpen door Pilatus Aircraft. Het 57S Squadron in Landivisiau zet de drie nieuwe toestellen in ter vervanging van een deel van de huidige vloot van zes Falcons.

Bron: Aviation week

Blauw-wit privévliegtuig met de letters HB-VSA op de staart vliegt hoog boven besneeuwde bergen en een wolkendek.