Tekst Coen Heil
Foto COMMIT en DMI
Commit en DMI bundelen krachten voor aankoop Alunaut
De Alunaut maakte al ruim 500 succesvolle proefuren
De opvolger van de oude RHIB, de Alunaut, pronkte al enige tijd in de marinehaven. Maar op 23 september werd in de Marineclub de aanschaf van twintig van deze snelle motorboten officieel bezegeld. Afgevaardigden van het Commando Materieel en IT (COMMIT), Directie Materiële Instandhouding (DMI), collega’s van de Koninklijke Marine, de Belgische Marine en de Koninklijke Marechaussee waren present in Den Helder. Ook CEO en oprichter van de Estse scheepbouwer Alunaut Mark gaf acte de présence.
De Alunaut is een nieuwe versie van de Rigid Hull Inflatable Boat, formeel de RHIB 2000 Alu. Het vaartuig heeft inmiddels meer dan vijfhonderd uur succesvol proefgevaren. Met de officiële overdracht zijn de vaartuigen nu operationeel beschikbaar. De kleine, snelle motorboten worden door de marine primair als Man OverBoord (MoB) en transferboot gebruikt. De Koninklijke Marechaussee gebruikt de Alunaut als inzet-/patrouilleboot.
Bekijk hieronder beelden van de Alunaut!
Uitgebreide navigatieapparatuur
De boten beschikken over uitgebreide navigatie- en extra communicatieapparatuur. Ook zijn ze voorzien van extra inventaris om in noodgevallen te kunnen overleven op zee. De nieuwe vaartuigen zijn civiel gecertificeerd als Life-Saving Appliance (LSA). Daarmee zijn ze officieel geschikt als Man OverBoord (MoB) en reddingsboot voor de marine.
Van de 20 nieuwe vaartuigen gaan er ook 2 naar België
Zeewaardige oplossing
De samenwerking tussen COMMIT, DMI en Alunaut heeft geleid tot een robuuste, zeewaardige en toekomstbestendige oplossing. Van de twintig nieuwe vaartuigen zijn er twaalf voor de Koninklijke Marine, zes voor de Koninklijke Marechaussee voor maritiem grenstoezicht en twee voor de Belgische marine. Daarnaast krijgt de Marechaussee de beschikking over zes nieuwe trailers voor het vervoer van de boten.
Opblaasbare rand, radar en elektronica
CEO Mark is tevreden over de Alunaut die hij afleverde. “Hij ziet er klein en eenvoudig uit, maar is toch heel complex”, merkt hij op terwijl er een proefvaart plaatsvindt voor de Marineclub. Vanaf daar geniet hij van het uitzicht. “Tot nu toe zat ik altijd aan boord, maar nu kan ik de boot eindelijk vanaf de kant bekijken.”
Wat maakt de boot dan zo uniek? “Alles eigenlijk. De opblaasbare rand rondom het vaartuig, de radar en natuurlijk alle elektronica. Hoewel ik de vorige boot nooit heb geprobeerd, vertelden testpiloten van de marine dat de nieuwe boten beter reageren dan de oude RHIB. Vooral dankzij het materiaal en gewicht.”
Keuze voor Alunaut
De zoektocht naar een opvolger van de RHIB 700 duurde meerdere jaren. Op basis van een programma van eisen volgde de uitzetting van een aanbesteding. Uiteindelijk viel de keuze op Alunaut en hun aluminiumontwerp dat over betere prestaties en onderhoudsmogelijkheden beschikt dan zijn voorganger.
Tijdens de projectfase vonden extra aanpassingen plaats. Onder meer op verzoek van de Militaire Zeewaardigheid Autoriteit en voor de civiele certificering per vaartuig. Gedurende de testfase werden technische onderdelen geoptimaliseerd. Hierdoor voldoen de vaartuigen nu volledig aan alle veiligheidseisen.
Technische spin in web
Systeem-engineer Kees van DMI opereerde tijdens het project als de technische spin in het web. Hij bewaakte de wensen van de eindgebruiker, dacht mee vanuit onderhoudsperspectief en garandeerde de kwaliteit tijdens de bouw en het testen. Hij hield als het ware continu zicht op de functionele eisen.
“Een projectleider werkt toe naar de afronding van de projectfase (de ‘decharge’), met de overdracht aan de eindgebruiker als eindstation”, licht Kees de rol van projectleider Maarten en diens opvolger Harry van COMMIT toe. “Terwijl ik als beheerder in het begin een marginale rol had en belangrijker werd naarmate de overdracht vorderde. Ik moet ook na de overdracht voor de schepen blijven zorgen. Erop toezien dat er voldoende reserveonderdelen zijn en dat de onderhoudsketen goed is ingericht. En ervoor zorgen dat we beschikken over alle benodigde materialen. Van verf tot en met reserveonderdelen en van motoronderdelen tot componenten voor de navigatiesystemen. Alle kleine details, tot een klein ringetje aan toe.”
De Alunaut is gemaakt voor de grote bovenwatereenheden
Standaardisering als norm
De Alunaut is gemaakt als Man OverBoord (MoB) voor de grote bovenwatereenheden, oftewel de grote marineschepen die boven het wateroppervlak varen en een strategische of tactische rol vervullen bij de marine. “Je wil daarom dat de vervangende boot qua afmetingen past in de daarvoor gemaakte spot. Hiermee voorkom je dat je een geheel nieuwe plek voor zo'n schip moet maken”, merkt Maarten het belang op van een gelijkmatige boot. “Bovendien is het prettig als de indeling, de hoofdonderdelen en de inrichting van de stuurconsole hetzelfde zijn.”
Bovengenoemde focus op standaardisering was een belangrijk aspect tijdens het project. Behalve dat het onderhoud van de boten hierdoor eenvoudiger en efficiënter verloopt, kunnen de gebruikers blijven werken op een voor hen vertrouwde wijze. Ten slotte zijn er minder aanpassingen nodig in de opleiding.