Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 02

Materieel Mondiaal

Tekst Evert Brouwer
Foto Diversen

Meer mans met tweedehands

De Poolse luchtmacht kan sinds vorige maand beschikken over de eerste van twee Saab 340 Airborne Early Warning (AEW)-vliegtuigen.

De Zweedse minister van Defensie Pål Jonson was hoogst persoonlijk naar de vliegbasis in Gdynia gereisd om het toestel over te dragen.

Het betreft gebruikte Saab 340’s (linker foto), die voor totaal zo’n 52 miljoen euro van eigenaar wisselen.

Het gaat niet alleen om de vliegtuigen, maar ook essentiële grondapparatuur, reservemateriaal en onderhoud. Met een bereik van meer dan 550 kilometer maakt de Erieye-radar het volgen van zowel lucht- als marinedoelen mogelijk.

Zweden vervangt de toestellen trouwens door twee GlobalEye (foto rechts), waarvan de eerste afgelopen zomer is binnengekomen. Het vliegtuig (Global 6000) is van het Canadese Bombardier, de radar natuurlijk weer van Saab.

Bron: Saab

Scheidingslijn

Skyranger gaat hard

Rheinmetall heeft van de Oostenrijkse regering de opdracht gekregen om Skyranger 30-luchtverdedigingssystemen te leveren.

De levering begint in 2026, de exacte waarde van het contract is niet bekend gemaakt. De Duitse defensiegigant is bij dit project onderaannemer van voertuigfabrikant General Dynamics European Landsystems (GDELS). GDELS levert het pantservoertuig Pandur, waarop de koepel een plaats krijgt.

Oostenrijk rust in totaal 36 voertuigen met de Skyranger uit. Het anti-luchtdoelsysteem combineert de nieuwste sensoren met een krachtig 30 mm kanon en geleide raketten. In dit laatste geval gaat het om de Franse Mistral 3 (Missile Transportable Antiaérien Léger) van de Europese wapenfabrikant MBDA, een onderdeel van de Airbus Group.

De Skyranger 30 gebruikt dezelfde toren als zijn voorganger, de Skyranger 35 (video).

Langer leven voor Orions

Op zoek naar een meevallertje is Portugal bij de Duitse marine terecht gekomen.

Onze oosterburen hebben immers hun oog laten vallen op de P-8A Poseidon als nieuw marinepatrouillevliegtuig. Dus konden hun P-3C Orions na een lang en gelukkig leven de verkoop in en daar was het Portugese ministerie van Defensie als de kippen bij.

De eerste van zes van deze toestellen is begin deze maand na een grondige opknapbeurt van vliegbasis Nordholt richting Lissabon gegaan. De Portugezen betalen €45 miljoen voor de complete vloot.

Duitsland nam trouwens in 2005 zeven Orions over van onze Marine Luchtvaartdienst (foto), die op Marinevliegkamp Valkenburg gestationeerd waren. Daarvan waren er nog zes ‘in de lucht’. (Foto NIMH)

Bron: navalnews.com

Nederlandse Orion boven de Noordzee.

Ajax in de kou

De Ajax, het nieuwe infanteriegevechtsvoertuig van de Britse landmacht, heeft proeven doorstaan bij extreem koud weer in Zweden.

De all-weather capaciteiten van de Ajax werden getest Lapland, waar de temperatuur regelmatig de min 30 graden Celsius aantikte.

Het Household Cavalry Regiment meldde geen problemen met het voertuig onder deze extreme omstandigheden. De UK Army krijgt 589 van deze IFV’s in zes varianten. Het voertuig, voorheen bekend als de Scout SV, kende een lange aanloop in de ontwikkeling en ook daarna tal van tegenslagen. (Foto: UK Army)

Bron: UK Army

Vurend Ajax-infanteriegevechtsvoertuig in de sneeuw.

Rafale F4.1 getest in oefening

De Dassault Rafale F4.1 heeft zijn debuut gemaakt tijdens een oefening van de Franse luchtmacht.

Het eerste toestel maakte deel uit van manoeuvres met 30 Escadre de Chasse vanaf luchtmachtbasis Mont-de-Marsan. Een jaar lang heeft het Franse expertisecentrum voor de luchtmacht CEAM (Centre d'expertise aérienne militaire) met dit vliegtuig testen uitgevoerd en nu was het tijd om in een operationeel scenario mee te doen.

De volgende stap is de status van full operational capability (FOC). De nieuwe standaard is gericht op het verbeteren van de verbinding van de Rafale met andere systemen, via satellietcommunicatie. Voor de vlieger is er een nieuw vizier op de helm gemonteerd en een nieuwe precisiegeleide bom heeft z’n intrede gedaan: de AASM 1000 ‘Hammer’. Verder zijn er verbeteringen van het zelfbeschermingssysteem en de integratie van de TALIOS-targetingpod (Targeting Long-Range Identification Optronic System). Deze substantiële verbeteringen zijn nodig om de operationele levensduur van de Rafale te verlengen. (foto: Dassault)

Bron: defence.gouv.fr

Close frontaal zicht op de Dassault Rafale in de lucht.

Weer nieuwe IGV

Een groot aantal landen is bezig met het ontwikkelen van nieuwe, robuuste, militaire voertuigen.

Zo ook Singapore, dat met het nieuwe Terrex s5 8×8 infanteriegevechtsvoertuig (IGV) een plek op de toch al volle markt probeert te veroveren. ST Engineering presenteerde het nieuwe hybride voertuig tijdens de eind vorige maand gehouden Singapore Air Show 2024.

Naast de turbodieselmotor van 711 pk heeft de Terrex een elektrische aandrijving die het equivalent van 1.200 pk levert. De maximum snelheid ligt op 120 km/u en volgens de fabrieksopgave is een actieradius tot wel 1.000 km mogelijk. In de elektrische en stille modus beweegt het voertuig vrijwel geruisloos en kan dan maximaal 50 km afleggen.

Het nieuwe voertuig beschikt over automatische doelaanwijzing en -tracking. Het kan ook worden gebruikt als onderdeel van Manned Unmanned-Teaming (MUM-T) samen met onbemande grond- en luchtvoertuigen. De Terrex s5 biedt plaats aan maximaal 10 passagiers, naast de 2-koppige bemanning. Het voertuig is in de basismodule 8 meter lang, 3 meter breed en 2,7 meter hoog. (Video: ST Engineering)

Bron: stengg.com

Hij vliegt!

Het door Turkije ontwikkelde gevechtsvliegtuig TAI Kaan heeft de eerste vlucht gemaakt.

Het stealth-toestel stond in 2010 al op papier als TF-X, maar het programma kende verschillende onderbrekingen en vertragingen.

Het proces versnelde aanzienlijk in 2019 nadat Turkije werd uitgesloten van het F-35-programma. Of het echt een succes wordt, is nog maar de vraag. Aanvankelijk haakte zowel Pakistan als Azerbeidjan aan bij het project. De door inflatie almaar stijgende kostprijs, van nu 100 miljoen dollar per stuk, lijkt die landen nu af te schrikken.

Bron: scramble.nl

Turks gevechtsvliegtuig TAI Kaan

Meer Grip(ens)

Toeval of niet, maar vrijwel gelijk met de instemming van Hongarije om Zweden toe te laten tot de NAVO, verlangt het Oost-Europese land vier JAS 39 Gripen C jachtvliegtuigen van Saab.

Daarmee komt het aantal toestellen van de Hongaarse luchtmacht op achttien. Dat was trouwens niet het enige dat het Zweedse bedrijf en de regering-Orbàn overeen zijn gekomen. Saab kijkt mee naar de plannen van de Hongaarse Defensie na 2035 en overweegt een Center of Excellence voor Virtual Reality in Boedapest te vestigen. (foto: Saab)

Bron: Saab

Gripen boven een wolkendek in de ochtendzon met de onderzijde verlicht door een afgeschoten raket.

Koerswijziging

Niet alleen ons land maakt een flinke koerswijziging waar het de vloot marineschepen betreft. Ook Australië staat aan de vooravond van een ingrijpende herziening.

De regering van minister-president Albanese mikt op zes grote ‘optioneel bemande’ en zwaar bewapende oppervlakteschepen (OLSV’s), die op afstand kunnen worden bediend door een ondersteuningsschip.

Dit betekent dat de bestelling van negen Hunter-fregatten wordt teruggebracht naar zes. De marine krijgt daarvoor wel drie verbeterde torpedobootjagers van de Hobart-klasse en elf nieuwe fregatten bij. Die moeten op hun beurt de zes schepen van de de Anzac-klasse vervangen. En dan is er nog plek voor 25 kleine(re) oorlogsschepen.

De grondslag voor deze enorme investering, er is om te beginnen minimaal €6,5 miljard nodig, ligt in een onafhankelijke analyse van de gepensioneerde vice-admiraal William Hilarides. Hieruit bleek dat de huidige en geplande groot-bovenwatervloot niet geschikt is voor de toekomst.

Bron: The Guardian (Australië)

Pandur in vele gedaanten

De aanschaf van de Skyranger is niet het enige nieuwe uit Oostenrijk. General Dynamics European Land Systems - Steyr (GDELS) heeft een contract gekregen voor de levering van nog eens 225 Pandur Evolution (EVO) gepantserde wielvoertuigen aan de Oostenrijkse strijdkrachten. Het contract heeft een waarde van 1,2 miljard euro.

GDELS heeft al 100 van deze voertuigen onder contract, terwijl de derde batch momenteel in productie en levering is. De bestelling omvat acht nieuwe varianten, waaronder voertuigen uitgerust met een 120 mm mortier, evenals mobiele luchtverdedigings- en elektronische oorlogsvoeringvarianten. De Pandur wordt gebouwd in de Steyr-fabriek van GDELS in Wenen Simmering. Behalve de Oostenrijkste strijdkrachten hebben ook Koeweit, Portugal, Slovenië en de VS de Pandur.

Bron: shepardmedia

Nieuwe JAS

Ook de Tsjechische luchtmacht vliegt met de JAS-39 Gripen. De regering-Fiala heeft plannen aangekondigd voor een aanzienlijke upgrade van de JAS 39 Gripen C/D.

Daarmee kan de luchtmacht dan nog enkele jaren voort, tot de introductie van vliegtuigen van een volgende generatie. Het contract, dat de waarde van 1 miljard CZK overschrijdt, zal de Gripens van de Block 2.1 naar Block 2.2 tillen. (Foto: Milan Nykodym)

Bron: czdefence

Tsjechische Saab JAS 39 gripen in de lucht.

Caracal op weg

Oekraïne heeft een nieuw contract getekend met Rheinmetall voor de levering van meer Caracal lichte infanterievoertuigen. De Duitse overheid betaalt de kosten.

Na de eerste levering van vijf Caracals in het zogenaamde ‘winterpakket’ van november 2023, gaan komende maanden nog eens twintig voertuigen die kant op. Nauwe samenwerking tussen Rheinmetall, Mercedes Benz en ACS heeft tot dit voertuig geleid, dat ook bij de Nederlandse Luchtmobiele Brigade wordt ingevoerd. (Foto: Rheinmetall)

Bron: Mittler Report

Caracal voertuig rijdt heuveltje op.

(Nog) Niet militair

Een uitstapje naar de civiele luchtvaart, moet kunnen.

In dit geval draait het wel om de toekomst, waarvan ook militaire systemen ongetwijfeld gaan profiteren. Airbus heeft z’n prototype van de CityAirbus NextGen gepresenteerd. Dat is een elektrisch toestel dat verticaal kan opstijgen en landen en over een tiental jaren de korte vluchten tussen grote steden moet gaan overnemen.

Volgens de Europese vliegtuigbouwer gaat het toestel een revolutie in de luchtvaart veroorzaken. Tijdens de speciale ceremonie kondigde Airbus ook de opening aan van het nieuwe testcentrum voor de CityAirbus in Donauwörth, Duitsland.

Ondertussen vierde Stratolaunch in de Verenigde Staten de eerste succesvolle lancering van de hypersonische raketaangedreven Talon-A (TA-1). Roc, het enorme draagvliegtuig, liet de TA-1 los tijdens een testvlucht vanaf Mojave Air and Space Port in Californië. De bij Ursa gebouwde Major Hadley-raketmotor zorgde voor hypersonische snelheden. De testresultaten over hoogte en precieze snelheid zijn (nog) niet bekend gemaakt.

Bron: AeroTime News