Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 10

Het gezicht van DMO

Tekst Andre Twigt
Foto sergeant-majoor Cristian Schrik

‘Indirect dien je een hoger doel’

De Defensie Materieel Organisatie vormt de brug tussen de wens van de klant, de operationele commando’s (marine, landmacht, luchtmacht en marechaussee) en de mogelijkheden die de budgetten en de markt bieden. In een reeks artikelen geven medewerkers een gezicht aan de DMO en vertellen hoe die (ver-)binding tot stand komt. Als specialist werktuigbouw/operator is Giovanni Wouters niet voor het grote geld bij de Defensie Pijpleiding Organisatie (DPO) gegaan. “Hier draag je indirect bij aan de veiligheid en verdediging van Nederland en Europa.”

Giovanni vertelt dat Schiphol de grootste afnemer op het militaire net is. Per uur wordt er 550 kuub per uur richting de luchthaven gepompt. Dat staat gelijk aan 550.000 liter.

Giovanni weet dat hij in een soortgelijke functie bij de gemiddelde raffinaderij misschien wel twee keer zoveel kan verdienen. Toch piekert de technicus er niet over te kiezen voor het ‘grote geld’. Na een stage van zes maanden stond voor hem vast dat de DPO de ware was. Hij zag hoe leuk werken bij de pijpleidingorganisatie is, hoe interessant de werkzaamheden zijn en ook hoe divers de collega’s, die uit het hele land komen. Daarbij vindt hij kerosine naar zijn zeggen best lekker ruiken. Kortom, Giovanni had genoeg redenen om na het behalen van zijn mbo-4-diploma technicus service en onderhoud niet bij zijn oude werkgever in de steigerbouw terug te keren. “Dat is zwaar werk, waarbij salariëring en de hoeveelheid werk vaak niet in verhouding staan, is mijn ervaring.”

Uitgebreid netwerk

Inmiddels werkt Giovanni dik drie jaar bij de DPO en is hij volledig los op de werkzaamheden, die bestaan uit het onderhouden en repareren van de mechanische installaties, inclusief pompen, afsluiters en filters. De DPO verzorgt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, de brandstofvoorziening van de vliegbases Gilze-Rijen, Volkel, Leeuwarden en Eindhoven en van luchthaven Schiphol. Hiervoor ligt er onder de grond een uitgebreid netwerk van 550 kilometer pijpleiding. De hieraan gekoppelde pompinstallaties zorgen ervoor dat kerosine onder hoge druk op de plaats van bestemming wordt gebracht. Samen met enkele collega’s was Giovanni vorige week bezig op de locatie Slaghek in Lopikerkapel. Hier moest een zogeheten schraapfilter worden gereinigd, een ingreep die een kleine dag duurt. “Met deze voorziening halen we verontreinigingen uit de brandstof.”

Hoofddoel van de DPO is de bevoorrading van de militaire vliegvelden. De brandstofvoorziening van Schiphol is een commerciële activiteit, die je ook in het buitenland terugziet. Zo wordt in België ook het vliegveld Zaventem nabij Brussel op deze manier bevoorraad.

Giovanni zag hoe leuk werken bij de pijpleiding-organisatie is

Lomp

Vaste stek van Giovanni is het Pernis Depot in Poortugaal nabij Rotterdam, waar de brandstof van de raffinaderijen wordt ingenomen. Hier begint de werkdag doorgaans om half 7 met een bakje koffie. Daarna nemen de collega’s de werkzaamheden door. Omwille van de veiligheid worden die altijd met minimaal twee man uitgevoerd. “Vier ogen zien meer dan twee”, aldus Giovanni. En twee handen extra maken een hoop klussen makkelijker. Sommige onderdelen die van de pijpleiding afkomen, kunnen groot en lomp zijn, net als het benodigde gereedschap.

De specialist vertelt dat het verpompen van kerosine niet alleen naar militaire locaties en Schiphol, maar ook naar Duitsland en België gebeurt. Hiervandaan lopen er ook buizen naar Frankrijk. Dit Europese leidingsysteem van dik 5500 kilometer lengte is in beheer bij het Central Europe Pipeline System van de NAVO. Naast kerosine worden ook dieselolie, benzine en nafta via het netwerk getransporteerd.

Onder meer de raffinaderijen Shell en Esso, BP en de opslaglocaties ETT, Gunvor en Vopak zijn op het netwerk van de DPO aangesloten, aldus Giovanni.

‘Een pijpleiding is de veiligste manier om brandbare stoffen te vervoeren’

Beroepsopleiding

In de toekomst wil Giovanni graag pijpleidingopzichter worden. In deze functie heb je een sectie van het netwerk in beheer en ben je onder meer verantwoordelijk voor de veiligheid. Momenteel volgt hij in Utrecht hiervoor de eenjarige beroepsopleiding pijpleidingen. Naast regel- en wetgeving, materiaalkunde, grondwerkzaamheden en sterkteleer gaat de leerstof ook in op de aanleg van leidingen en kennis van onderhoud. “De hoeveelheid product en de druk waarmee je die verpompt, maken van een leiding een imposant en interessant transportmiddel.” Dat Giovanni graag bij de DPO werkt, heeft alles te maken met het hogere doel dat de organisatie dient. “Samen met iedereen hier houden we de DPO en daarmee de landsverdediging in stand. Dat is gewoon hartstikke leuk.”