Tekst Evert Brouwer
Foto Mediacentrum Defensie en anderen
RCH of Archer?
Armasuisse, de Zwitserse defensie-materieelorganisatie, heeft in een zoektocht naar een nieuwe pantserhouwitser nog twee kandidaten over. Het gaat om de RCH 155 van het Duitse Kraus-Maffei Wegmann (KMW) en de Archer van het Britse BAE Systems.
De twee artilleriesystemen ondergaan de komende twee jaar proeftests in Duitsland. In 2026 valt de beslissing welk systeem de M109 KAWEST, een verbeterde versie van de Amerikaanse M109, mag vervangen. De M109 is al meer dan 50 jaar in dienst.
De RCH 155 is een 155 mm zelfrijdende houwitser met het pantserwielvoertuig Boxer als basis. Het combineert vuurkracht met de bescherming en mobiliteit van de Boxer. Het voertuig is bewapend met een 155 mm/L52 kanon, hetzelfde als dat van ‘onze’ PzH. De RCH kan tot 8 schoten per minuut afvuren met een bereik van maximaal 40 km.
Voor de Archer kunnen de Zwitsers gegevens opvragen bij Zweden en Noorwegen. De Archer is gebaseerd op een aangepaste versie van de Volvo A30D 6×6 en heeft ook een 155 mm/L52 kanon. Het schietbereik verschilt niet met die van de concurrent maar met precisiegeleide munitie, waaronder de Excalibur, is dat 60km.
Ogen in de lucht, op en onder water
De Turkse Defensie-industrie heeft over belangstelling niet te klagen, zeker waar het onbemande vliegtuigen (UAV, unmanned aerial vehicle) betreft. Denk aan de Anka-S, De SIHA en de inmiddels beruchte Bayraktar.
Aan die lijst kan nu de STM Togan toegevoegd, bedoeld voor verkennings-, bewakings- en inlichtingenmissies. STM staat trouwens voor Savunma Teknolojileri ve Mühendislik AŞ, dat de Turkse veiligheidstroepen doorlopend voorziet van in eigen beheer ontwikkelde innovatieve systemen.
Volgens de Turkse media is nu ook de serieproductie begonnen van Turkije’s eerste bewapende, onbemande, oppervlakteschip (AUSV). Dat is het eerste vaartuig onder het zogenoemde ULAQ-project. Het is de bedoeling dat de Ares-werf in samenwerking met Meteksan Defense Systems 50 van deze vaartuigen per jaar aflevert. Er zou al internationale interesse zijn om die productie te verantwoorden.
De ULAQ is opgebouwd uit geavanceerde composieten. Ze kan een topsnelheid bereiken van 65 km per uur, met een maximaal vaarbereik van 400 kilometer. Het onbemande vaartuig heeft dag- en nachtzichtapparatuur aan boord. De gecodeerde communicatie-infrastructuur kan worden op 200 kilometer afstand worden bediend.
STM was trouwens een van de belangrijkste exposanten op de Defensiebeurs ADEX in Azerbeidzjan, die begin deze maand is gehouden. ‘Topstuk’ was een model van de STM500, een kleine dieselelektrische onderzeeboot voor ondiepe wateren.
Bushmaster op batterijen
De Australische krijgsmacht heeft de eerste elektrische Bushmaster voor beproeving in gebruik genomen. Deze ePMV (electronic Protected Military Vehicle) vormt volgens staatssecretaris van Defensie Matt Thistlethwaite “een volgende stap om gereed te zijn voor de toekomst.”
"Deze ePMV brengt de voordelen van elektrische voertuigen naar het slagveld, vooral omdat ze stiller zijn dan de huidige", aldus Thistlethwaite. De batterij van deze ePMV laat de Bushmaster zo’n 100 kilometer vol-elektrisch rijden. Er is inmiddels een grotere accu beschikbaar, waarmee de BuMa tot 300 kilometer kan afleggen.
Beowolf staat niet in de kou
De BvS10 Beowulf is als winnaar tevoorschijn gekomen uit het Cold Weather All-Terrain Vehicle (CATV) programma van de Amerikaanse landmacht. Het Zweedse BAE Systems Hägglunds sleept daarmee een contract ter waarde van 278 miljoen dollar binnen.
De Beowulf is een ongepantserd rupsvoertuig voor het vervoeren van personeel en vracht in een van de twee compartimenten. De Bv kan sneeuw, ijs, rotsen, zand, modder en moerassen doorkruisen en werken in steile bergomgevingen.
Door zijn amfibische functie is het voertuig ook inzetbaar in overstroomde gebieden of kustwateren. De Beowulf is gebaseerd op zijn gepantsterde ‘zuster’, de BvS10 en is bedoeld als opvolger van de BV206, die ook bij onze Koninklijke Marine rondrijdt.
Britse robothond
Het Britse leger werkt samen met de DE&S Future Capability Group (FCG) om de V60 Robotic Dog van Ghost Robotics te testen.
Onderzoekers van het FCG Expeditionary Robotics Expertisecentrum en 23 Parachute Engineer Regiment hebben 6 september voor het eerst geoefend met de ‘hond’.
De test was gericht op het mogelijke gebruik van deze technologie door het leger. Het gaat dan om verkenningen in vijandelijk gebied, ondersteuning van de logistiek en daadwerkelijke inzet tijdens gevechten. Alles om het risico voor militair personeel tot een minimum te beperken. (foto: DE&S)
Apache Polonaise
Het Poolse ministerie van Defensie heeft de regering van de Verenigde Staten gevraagd of het land 96 Boeing AH-64E Apache-aanvalshelikopters mag kopen. Vice-premier én minister van Defensie Mariusz Błaszczak onthulde het verzoek na een ontmoeting zijn Amerikaanse collega Lloyd Austin in Duitsland.
De waarde van de geplande overname van de helikopters en het mogelijke leveringsschema zijn niet bekendgemaakt. De Poolse krijgsmacht denkt dat de helikopters complementair zijn aan de Abramstanks die onlangs zijn aangeschaft. “Een kracht van verzet, omdat we ze willen gebruiken om onze tegenstander af te schrikken”, zei Błaszczak. Sinds de Russische invasie van Oekraïne in februari heeft de Poolse regering plannen gepresenteerd voor het versterken van de verdediging.