Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 07

Het gezicht van DMO

Tekst kapitein Charlotte Snel
Foto sergeant-majoor Sjoerd Hilckmann

Maatwerk op krappe arbeidsmarkt

CV

  • Tommy Termont (35), Wervingscoördinator HR Expertisecentrum 
  • Vijftien jaar werkzaam voor Defensie
  • Achtergrond: Logistiek Teamleider Koninklijke Luchtmacht, HBO Bedrijfskunde
  • Mission statement: ‘Train people well enough so they can leave, treat people well enough so they don’t want to’

De Defensie Materieel Organisatie vormt de brug tussen de wens van de klant, de operationele commando's (marine, landmacht, luchtmacht en marechaussee) en de mogelijkheden die de budgetten en de markt bieden. In een reeks artikelen geven medewerkers een gezicht aan de DMO en vertellen hoe die (ver)binding met en door de DMO tot stand komt. Ditmaal Tommy Termont, wervingscoördinator bij het HR Expertisecentrum.

Regie voeren

Nee, hij verkoopt niks waar hij niet achter staat. Het enthousiasme van Tommy voor DMO als werkgever is oprecht en in een gesprek direct voelbaar. “Natuurlijk is werken bij Defensie anders dan bij een commercieel bedrijf. Het enige zekere bij ons is dat dingen vaak onzeker zijn. Daar moet je tegen kunnen. Maar hé, het is wel een heel toffe organisatie.”

Uniform

Tommy weet waar hij het over heeft. De 35-jarige Doesburger diende tien jaar lang bij de Koninklijke Luchtmacht. Als logistiek teamleider reist hij van hot naar her tot de behoefte aan meer stabiliteit aan het thuisfront de overhand neemt. Tommy trekt zijn groene pak uit en is voornemens om, met een vers afgeronde HBO-opleiding op zak, een kijkje buiten de poort te nemen. Tot iemand hem op de vacature voor wervingscoördinator bij DMO wijst.

‘Toevallig op een perfect loopbaanbad terecht gekomen’

“Ik ben niet zo van de processen, meer van de mensen. Vandaar dat ik tijdens mijn opleiding HBO Bedrijfskunde koos voor de specialisatie Personeelsmanagement. Deze vacature sloot daar perfect op aan. Uiteindelijk ben ik dus heel toevallig op een perfect loopbaanpad terecht gekomen. Zo zie je; als je jong Defensie in gaat en veel ervaring opdoet, kun je door het volgen van opleidingen daarna als burger nog heel veel kanten op.”

Defensie breidt uit met DMO voorop en dat voelt best lekker, zo erkent Tommy.

Dringen om vijver

De vijf jaar die Tommy nu bij de afdeling HR werkt, waren op z’n zachtst gezegd veelbewogen. Via een pandemie denderde de sneltrein linea recta door naar een gespannen arbeidsmarkt waarin momenteel zo’n beetje alle werkgevers met hun hengeltje rondom dezelfde vijver dringen. Een ontwikkeling die een beroep doet op de creativiteit van zowel Tommy als zijn collega’s van de afdeling Recruitment.

“Eerder kon je nog wegkomen met een algemeen evenement. Zocht je inkopers dan organiseerde je een open dag. De kandidaten kwamen vanzelf”, herinnert Tommy zich. “Dat gaat nu niet meer. De huidige arbeidsmarkt vraagt echt om maatwerk. Je hebt tien IT’ers nodig? Prima, maar met jou nog honderd bedrijven.”

‘Je hebt tien ICT’ers nodig? Met jou nog honderd bedrijven’

Om DMO als werkgever te onderscheiden organiseert Tommy in samenspraak met het Dienstencentrum Personeelslogistiek (DCPL) onder andere campagnes en evenementen. Daarnaast creëert hij online content en probeert hij als wervingscoördinator grip te houden op lokale initiatieven binnen afdelingen van de DMO-organisatie. “Allemaal goed bedoeld, maar het is wel handig als we niet met z’n allen tegelijk bij een technische opleiding op de stoep staan.”

Tommy zit midden in een gespannen arbeidsmarkt waarin momenteel zo’n beetje alle werkgevers met hun hengeltje rondom dezelfde vijver dringen.

Gas bij

Na een coronatijd waarin de focus van Tommy naar eigen zeggen vooral lag op het ‘in leven houden van projecten’ mag er nu eindelijk weer gas bij. Defensie breidt uit met DMO voorop en dat voelt best lekker, zo erkent hij.

“Samen met een collega ben ik allerlei nieuwe initiatieven aan het opstarten. Zo hebben we deze zomer een infodag voor IT’ers georganiseerd; de grootste en moeilijkste doelgroep die we zoeken. Ook op sociale media loopt hier een campagne voor. Hoewel IT voor DMO nu prioriteit heeft, is er tegelijkertijd ook een tekort bij onder andere de afdelingen Inkoop en Techniek. Nee, we hoeven ons de komende tijd niet te vervelen!”

Impact

Grootschalige campagnes zijn voor Tommy zonder twijfel het leukste om te doen. En als ze dan ook nog eens iets opleveren, is dat natuurlijk de kers op de taart. “Op deze IT-campagne hebben we tot nu toe alleen maar lovende reacties gehad en belangrijker; het werkt. Alleen al uit de infodag zijn tientallen goede kandidaten gekomen waar momenteel gesprekken mee worden gevoerd.”

‘Ik kan de winkel mooi inrichten, de managers bepalen wat er op de plank komt te liggen’

Maar na die gesprekken houdt het niet op. Hierna is het aan de werkgever om waar te maken wat er in de wervende vacatureteksten is beloofd. En dat mogen we niet uit het oog verliezen, besluit de DMO’er.

“Nogmaals, ik vind dit écht een toffe organisatie en dat probeer ik buiten de deur ook over te brengen. Maar als je er mensen bij wilt, moet je ze ook faciliteren. Zorg voor een warm welkom die eerste dag, regel alle randzaken, betrek ze bij een appgroepje. Dat blijft een aandachtspunt voor de managers. Ik kan de winkel mooi inrichten, maar zij bepalen wat er uiteindelijk op de plank komt te liggen.”