Tekst Evert Brouwer
Foto Mediacentrum Defensie en anderen

Modulair vliegtuig

AERALIS gaat voor de Royal Air Force een experimenteel vliegtuig bouwen dat zowel als trainer én als gevechtsvliegtuig kan dienen.

Dit zogenoemde modulaire vliegtuigsysteem moet in korte tijd vleugels, cockpit en motorcompartimenten kunnen wisselen voor de verschillende taken. Het concept is bedoeld om de kosten te verminderen. 

AERALIS, gevestigd in Londen, richt zich voornamelijk op nieuwe manieren om toekomstige (militaire) vliegtuigen te ontwikkelen. Het bedrijf denkt dat de opdracht kan leiden tot 200 directe nieuwe, hoogwaardige, banen in het Verenigd Koninkrijk en nog eens 3.800 werkplaatsen in de ondersteunde toeleveringsketen.

Storm op komst

De IDEX2021, de defensiebeurs in de Verenigde Arabische Emiraten, heeft weer veel nieuws opgeleverd. Neem de Storm, een futuristisch ogende amfibische pantserwagen, ontwikkeld door Highland Systems.

Het voertuig is bedacht als een multifunctioneel platform. Het is een (diesel)hybride krachtpatser met een vermogen van 590 pk, waarbij elke motor 210 kW en 4.400 Nm kracht levert. Een derde motor is inbegrepen, met een vermogen van 150 kW en een koppel van 1.000 Nm om een HamiltonJet waterjet aan te drijven. Volgens Highland Systems haalt het voertuig een topsnelheid van 140 km per uur. Dit is deels te danken aan het relatief geringe voertuiggewicht van 8.000 kg, inclusief 3.500 kg laadvermogen.

Highland Systems is nieuw op de markt en heeft wortels in Oekraïne, maar is gevestigd in de VAE. Het concept is bedacht en uitgevoerd samen met de Streit Group. (Foto: IDEX)

Twee extra simulatoren

De Duitse luchtmacht heeft bij Rheinmetall 2 extra simulatoren besteld om het personeel van het A400M transportvliegtuig te trainen. Ze zijn bestemd voor de Duitse Vliegbases in Wunstorf en Altenstadt en worden eind 2022 of begin 2023 worden opgeleverd. Met de opdracht is een bedrag van een kleine €20 miljoen gemoeid. 

In Wunstorf komt bij Air Transport Squadron 62 een zogenoemde A400M Cargo Hold Part Task Trainer (CPTT) te staan. Die vormt een aanvulling op de bestaande reeks simulatie- en trainingssystemen van het A400M-trainingscentrum. Daaronder valt de geavanceerde Cargo Hold Trainer Enhanced (CHT-E), die wordt gebruikt voor het trainen van vrachtruimpersoneel, met name loadmasters en grondpersoneel. Speciaal voor de missie geconfigureerd, zal een tweede CPTT worden geïnstalleerd op de Airmobile and Air Transport School in Altenstadt. Die is bedoeld voor het trainen van luchtvrachtafhandelingspersoneel en parachutisten. De CPTT wordt de eerste A400M-simulator van de basis. (foto: Rheinmetall)

Stennis in de haven

Over 4 jaar en met een investering van €2,5 miljard moet het Amerikaanse vliegdekschip USS John C. Stennis weer 25 jaar mee kunnen in de vaart der volkeren. In het geval van de Stennis staat modernisering van meer dan 2.300 componenten gepland, waaronder katapulten en het commandocentrum, dat bekend staat als ‘het eiland’. 

De USS John C. Stennis, een vliegdekschip uit de Nimitz-klasse, werd in 1995 in gebruik genomen. (foto: US Navy)

Red Hawk in productie

Vliegtuigbouwer Boeing is begonnen met de productie van de T-7A Red Hawk, een geavanceerde trainerjet. 

Het toestel is volledig ontworpen met behulp van 3D-modellen die de afgelopen 20 jaar zijn ontwikkeld, meldt Boeing in het persbericht. De US Navy is inmiddels in onderhandeling met Boeing. De Red Hawk is een van de kandidaten om de T-45 Goshawk te vervangen. 

Al in september 2018 heeft de US Air Force $ 9,2 miljard toegezegd om 351 geavanceerde trainingstoestellen en 46 bijbehorende simulatoren te leveren.

Pijlsnel

Het in Singapore gevestigde Kelley Aerospace heeft officieel 's werelds eerste supersonische onbemande gevechtsvliegtuig (UCAV) gelanceerd.

Het vliegtuig, Arrow genaamd kan meer dan 4.800 km vliegen met een maximaal laadvermogen van bijna 17.000 kg. De snelheid is helemaal om van achterover te slaan: tot Mach 2.1 

Arrow is ontworpen om diverse taken uit te voeren en kost ‘kaal’ zo’n €8 miljoen. Volgens Kelly liggen er al 100 'pre-orders' te wachten voor deze drone, die samen moet vliegen met bemande toestellen.