Tekst Evert Brouwer
Foto Mediacentrum Defensie en anderen
Italiaans design
De Amerikaanse marine heeft Marinette Marine Corporation (MMC) een contract gegund voor maximaal 10 geleidewapenfregatten. Het gaat om het ontwerpen en bouwen van een nieuwe generatie kleine oppervlakteschepen, de Guided Missile Frigates (FFG (X)).
MMC is onderdeel van de Fincantieri Marine Group (FMG), een dochteronderneming van de Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri. Voor de schepen is een bedrag vrijgemaakt van $5,58 miljard. Het leidende schip van deze klasse moet in 2026 klaar zijn en zal naar verwachting in 2030 de initiële operationele capaciteit bereiken. Of er daarna nog ruimte is voor alle 9 beoogde resterende schepen wordt pas in 2024 bepaald.
De FFG (X) is gebaseerd op het succesvolle 'Europese multifunctionele fregat', van Fincantieri en de Franse Naval Group. Schepen met dit ontwerp varen al bij de Franse, Italiaanse, Egyptische en Marokkaanse marine. Brazilië is het volgende land dat hiermee wordt bediend.
Het is een veelzijdig schip met de multi-missie mogelijkheden.
Nieuwe ambu
Het Duitse ambulancekorps krijgt de beschikking over in totaal 80 Eagle 6x6-voertuigen (zie foto).
De eerste ambu-Eagles rijden volgend jaar al rond, in 2024 moeten ze er allemaal zijn. De Duitse evenknie van de DMO, de BAAINBw, heeft de bestelling geplaatst bij General Dynamics European Land Systems.
De Eagle 6x6 is het nieuwste en grootste lid van de beproefde familie van voertuigen. In zijn 6x6-configuratie biedt het voertuig een ruimer gebruikerscompartiment en meer laadvermogen. Duitsland is na Zwitserland de tweede klant voor deze nieuwe Eagle-versie.
Het Duitse leger en de Duitse federale politie beschikken over een vloot van bijna 700 Eagle-voertuigen. De Eagle is ook verkrijgbaar in 4x4-versies.
Ook Slovenië heeft nieuwe ambulances. De Amerikaanse regering heeft 4 M997 High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles (beter bekend als Humvee) militaire veldambulances geschonken aan de Sloveense strijdkrachten.
Patrouilleschepen voor Estland
Het Estse ministerie van Defensie heeft twee patrouilleboten besteld bij Baltic Workboats. Het gaat om een investering van bijna €4 miljoen.
Minister van Defensie Jüri Luik meldt dat deze schepen “kleine hiaten in de maritieme capaciteit opvullen.” Het gaat met name om de bescherming van de bestaande vloot en die van bevriende mogendheden die Estse havens aandoen.
De patrouilleboten zijn 18 meter lang, hebben een gedeeltelijke ballistische bescherming en zijn uitgerust met 2 machinegeweren (12,7 mm). Ze hebben een topsnelheid van meer dan 30 knopen. De boten moeten eind dit jaar gereed zijn en in 2021 in dienst komen bij de marine (foto: ministerie van Defensie Estland).
Kroatische kracht
Met de levering van AGM-114 Hellfire-raketten heeft de Kroatische luchtmacht er weer een sterk wapen bij.
De raketten zijn bedoeld voor onder meer de 16 OH-58D Kiowa Warrior-helikopters waarover het land beschikt. Die bereiken daarmee hun volledige operationele capaciteit (FOC).
Hellfire-raketten zijn geavanceerde anti-tankraketten van Lockheed Martin. Ze kunnen zowel overdag als 's nachts worden ingezet. De Kiowa Warrior-helikopters van de Kroatische luchtmacht hebben speciaal hiervoor software-upgrades gekregen. De vliegers hebben eerder een omscholing gekregen voor het gebruik van dit wapen.
De levering was al in 2017 overeengekomen via het FMS-programma (US Military Foreign Sales).
Azerbeidjans allegaartje
Azerbeidjan is flink bezig de Defensie-capaciteiten te vergroten.
Het land winkelde onder meer in Rusland, Italië, Turkije en Pakistan om de verdediging van het land te versterken. Er sluimert al sinds mensenheugenis een conflict met buurland Armenië.
Bij de Russische leveranties gaat het om onder meer helikopters en de 2S31 Vena, een 120 mm rijdende houwitzer/mortierinstallatie.
Tijdens het bezoek van president Ilham Aliyev aan Rome in februari, hebben Azerbeidzjan en Italië overeenstemming bereikt over de aankoop van de Alenia Aermacchi M-346 Master (https://www.youtube.com/watch?v=0FdrTn_yNhs).
De Azerbeidzjaanse luchtmacht is op dit moment nog een allegaartje van toestellen uit alle windhoeken. De basis wordt gevormd door toestellen uit Rusland (MiG’s 21, 25 en 29), maar ook door helikopters uit de VS en onbemande toestellen uit Israël. Met het Pakistaanse PAC bereikte de regering in Baku al eerder overeenstemming over de aankoop van 10 Super Mushshak MFI-395 trainingsvliegtuigen (https://www.youtube.com/watch?v=cmavcqGzSu0)
Opdracht voor Austal
Austal mag voor een slordige €200 miljoen 6 nieuwe patrouilleboten van de Cape-klasse bouwen voor de Royal Australian Navy (RAN).
De Australian Border Force vaart nu al met 8 schepen van deze klasse. Deze Cap 2.0 wordt geheel anders ingedeeld. Zo kunnen er 32 man aan boord verblijven, tegen nu 10. Ook de voorzieningen voor de opvarenden om contact te houden met de buitenwereld zijn sterk verbeterd.
De bouw van de 6 nieuwe schepen begint onmiddellijk, laat Austal weten. De planning voorziet erin dat tussen september volgend jaar en medio 2023 alle patrouilleboten te water zijn gelaten.
Koninklijke trainer
De US Navy (USN) heeft de eerste van 3 sets trainingsapparatuur voor de US Marine Corps (USMC) Sikorsky CH-53K King Stallion heavy lift-helikopter in ontvangst genomen.
Deze Containerized Flight Training Device (CFTD), gebouwd door Lockheed Martin in samenwerking met Veraxx, biedt realistische cockpit- of systeemweergaven. Het kan het weer en andere tactische omgevingen simuleren, terwijl het ook verbinding maakt met andere simulatoren voor trainingsscenario’s met de inzet van vliegtuigen.
De CFTD is de eerste in een reeks nieuwe trainingsapparatuur die wordt ontwikkeld voor de CH-53K (foto).
Boxer ook Brits
Het Verenigd Koninkrijk is een stap dichterbij de toetreding tot het Boxer Support Partnership (SP) gekomen.
De andere Boxer-partnerschapslidstaten (Nederland, Duitsland en Litouwen) zijn akkoord om door te gaan naar de volgende fase van volledige toetreding.
Door zich weer aan te sluiten bij het Boxer-partnerschap, wil het VK profiteren van de gezamenlijke logistieke ondersteuning en schaalvoordelen. De krijgsmacht van het land mikt op de aanschaf van 500 exemplaren in verschillende modules.
Egyptische sub
De Egyptische marine heeft de derde Type 209/1400-onderzeeboot verwelkomd in Alexandrië. De boot voer vanaf de bouwplaats in Duitsland. De S 43 (867) werd opgewacht door de 2 ‘broers’, 2 oudere ‘subs’ die in dienst blijven en het fregat Tahya Misr. Dat schip werd in 2015 van Frankrijk overgenomen.