Tekst ritmeester Arthur van Beveren
Foto korporaal Gregory Fréni
Licht en kostenefficiënt
Maak een draagbaar satelliet communicatiesysteem dat snel is op te zetten. Met die opdracht werd projectleider Koen Grotenhuis van de Defensie Materieel Organisatie twee jaar geleden op pad gestuurd. Het heeft even geduurd, maar de eerste CCT-200-systemen zijn operationeel. Het nieuwe SATCOM-systeem vervangt de Tactische Terminal die zijn beste tijd heeft gehad. Lichter, sneller en efficiënter. Dat is de CCT-200.
In de grote hal van de centrale werkplaats op het Militair Complex Dongen staan tientallen zwarte kisten klaar voor de klant, elk gevuld met een stukje CCT-200. Het nieuwe systeem past in precies acht kisten van elk iets minder dan 50 kilo, zodat twee mensen samen een kist kunnen dragen zoals de Arbowetgeving voorschrijft.
‘Nieuw systeem past in 8 kisten’
Geen trailer
In totaal 57 oude terminals worden vervangen, het Commando Landstrijdkrachten heeft nog eens 25 nieuwe systemen bijbesteld en in Dongen staat 1 exemplaar als referentie- en testset. Een van de oorspronkelijke eisen was dat het nieuwe SATCOM-systeem niet meer op een trailer zou staan. Senior SATCOM-engineer André Fransen hielp mee aan een oplossing en woog bij de Zweedse fabrikant elk onderdeel van de CCT-200 om zo tot een goede verdeling in de kisten te komen. “De CCT-200 werkt met hedendaagse technologie die in een kleiner jasje past. Dure capaciteit op de satelliet kunnen we veel efficiënter inzetten.”
Testen
Binnen 10 minuten kunnen 2 getrainde verbindelaars het systeem opbouwen. Ook de verbinding met een satelliet komt sneller tot stand. De schotel is bedoeld voor missies waarin snel behoefte is aan een dataverbinding. “Het systeem voldoet aan alle klimatologische eisen die door Defensie zijn gesteld”, vertelt collega Ruud Linsen. Als senior SATCOM-engineer test hij de apparaten die nieuw binnenkomen voordat ze naar de eindgebruiker gaan. “De systemen worden volgens een uitgebreid testprotocol gecontroleerd, voordat Defensie ze accepteert. Eventuele gebreken worden door de fabrikant hersteld.”
In het Duitse Fritzlar heeft een CCT-200 tijdens de Helicopter Weapon Instructor Course (HWIC) van de Koninklijke Luchtmacht een aantal weken onder stormachtige omstandigheden zijn werk naar ieders tevredenheid gedaan. Ook bij het Commando Landstrijdkrachten (CLAS) voldoet het platform volgens projectleider namens de DMO Koen Grotenhuis aan de wensen: “We werken nu aan verdere mobiliteit van het systeem.”
‘Binnen 10 minuten opgebouwd’
982 Squadron
Veel witte jassen achter bureaus met heel veel opengeschroefde apparaten. Een leek zou het een hobbyclub noemen maar in Dongen wordt techniek op hoog niveau bedreven. Militair lijkt de locatie niet en de personele constructie in Dongen oogt wat vreemd. Onder het Luchtmacht 982 Squadron Techniek & Missieondersteuning vallen luchtmachters, landmachters en heel veel burgers. De communicatietechnologietak van dit squadron zorgt samen met de Sectie Missie Ondersteunende Systemen (Groen) van het Luchtmacht Logistiek Centrum Woensdrecht voor de uitrol en instandhouding van de nieuwe CCT-200 in heel de krijgsmacht.
Nieuwe behoeftes
Plaatsvervangend directeur DMO generaal-majoor Ivo de Jong zette in april 2018 zijn handtekening onder het contract met de leverancier, Network Innovations. Sindsdien zijn de behoeftes deels veranderd en is er toch weer vraag naar een op maat gemaakte aanhangwagen. Als alles meezit hoopt Matlogco die eind van dit jaar te leveren. Ook aan een efficiënter modem voor de CCT-200 naar het ankerstation in Lauwersmeer wordt nog gewerkt. De oude Tactische Terminal verdwijnt in ieder geval snel uit het militaire straatbeeld. De technici van 982 Squadron verzamelen de oude beestjes in Dongen. Wat er uiteindelijk met de oude Tactische Terminals gebeurt, is nog niet besloten.