Tekst Evert Brouwer
Foto Mediacentrum Defensie en anderen

Polen kiest F-35

Polen is het 10e Navo-lid en het 14e land in totaal dat gaat vliegen met de F-35. Eind vorige maand besloot de regering-Morawiecki de jarenlange acquisitie voor een nieuw gevechtsvliegtuig met de ondertekening van een Letter of Offer and Acceptance (LOA). Aanvankelijk waren de Eurofighter, Saab Gripen en een moderne versie van de F-16 nog in beeld om de verouderde vloot Sukhoi-22’s MiG-29’s te vervangen. De Polen kopen 32 F-35A toestellen, die vanaf 2024 worden geleverd. De luchtmacht, Siły Powietrzne, van het land beschikt al over 48 F-16’s C/D.

Schot in de roos

BAE Systems heeft met succes een geïntegreerde, lange afstand geleide anti-tankraket afgevuurd vanuit de CV90. Daarmee krijgt het infanteriegevechtsvoertuig nog meer slagkracht en wordt ook nog eens de veiligheid van de bemanning verhoogd.

Bij de test, die plaatsvond onder moeilijke arctische omstandigheden, is gebruik gemaakt van een 'Spike-LR lange afstand raket. Het doel stond op ruim 2 kilometer. Volgens Hagglunds toont de proef de veelzijdigheid van het platform aan om een ​​breed scala aan missies uit te voeren. Er volgt ook nog een test met een mortier op de CV90, de Mjolnir (vernoemd naar de hamer van de mysthosche oppergod Thor). 

Bij onder meer de krijgsmachten van Denemarken, Estland, Finland, Noorwegen, Zweden en natuurlijk Nederland zijn in totaal meer dan 1200 CV90’s in gebruik.

https://www.youtube.com/watch?v=yRAtSFDyWws

Hybride alleskunners

De Franse DMO, het Directorate Generale de l’Armament (DGA) heeft nog eens 3 hybride multi-missievaartuigen in ontvangst genomen. De schepen krijgen Brest en Cherbourg als haven.

Het gaat om de Fourmi (mier), Scarabée en Araignée (spin), de nummer 4, 5 en 6 van in totaal 8 schepen. Ze zijn direct door de DGA overgedragen aan de Franse marine. De schepen moeten meer eenheid en minder type schepen in de vloot brengen, de (brandstof)kosten drukken en het milieu sparen. Ze zijn 24 meter lang, 8 meter breed en hebben een waterverplaatsing van 53 ton. Er is plaats voor 36 man aan boord of 12 ton aan vracht. De spullen zijn aan boord te hijsen met een kraan, die tot kan tillen tot een ton. Ook is er apparatuur aan boord om radiologische bedreigingen te detecteren. De schepen zijn eveneens inzetbaar als duikvaartuigen.

De laatste 2 schepen van dit type stromen eind dit jaar in en krijgen respectievelijk Fort-de-France en Toulon als basis.

Damen gaat Duits

Het Nederlandse Damen is aangewezen als hoofdaannemer voor de bouw van 4 zeer veelzijde (multi-purpose) fregatten voor de Duitse marine. Bij Blohm + Voss en Thales ging de vlag ook uit, want die bedrijven gaan een grote bijdrage leveren aan de MKS180. 

De schepen worden gebouwd op de werf in Hamburg en op andere scheepswerflocaties van de Noord-Duitse Lürssen Group. Damen zet in om ongeveer 80% van de totale netto-investering als toegevoegde waarde in Duitsland te besteden. Hetzelfde geldt voor de elektronische applicatiesystemen die door Thales Nederland naar een eigen ontwerp worden geleverd. Hierbij wordt ongeveer 70% van de diensten geleverd door de Duitse dochteronderneming van Thales en door andere Duitse onderaannemers.

Radar love

Het Nederlandse bedrijf Robin Radar gaat het Britse vliegveld Heathrow bij Londen voorzien van haar anti-drone systeem. Het vormt onderdeel van de door Operational Solutions geleverde maatregelen tegen illegale vliegtuigjes. Dit moet ervoor zorgen dat het drukste vliegveld van het Verenigd Koninkrijk dronevrij blijft. Het systeem detecteert en spoort drones op die in het luchtruim rond vliegvelden en zorgt dat vliegvelden zo snel en efficiënt mogelijk op de hoogte zijn van illegale drones. Het drukste van de 4 vliegvelden rond de Engelse hoofdstad heeft al langer last van onder meer protestgroepen die het vliegverkeer proberen te hinderen met vliegtuigjes.

Robin Radar, een Delfts bedrijf, levert op Nederlandse (militaire) vliegvelden al een vogelradar (foto onder).