Tekst ritmeester Bianca Brasser
Foto Paul Tolenaar
Plannen, plannen plannen!
De Defensie Materieel Organisatie maakt de verbinding tussen willen en kunnen. De DMO vormt de brug tussen de wens van de klant, de operationele commando's (marine, landmacht, luchtmacht en marechaussee), en de mogelijkheden die de budgetten en de markt bieden. In een reeks artikelen geven medewerkers een gezicht aan DMO en vertellen hoe die (ver)binding met en door de DMO tot stand komt. Deze keer projectplanner Sebastiaan van Kan.
Waar de een gillend wegrent van planningen, haalt Sebastiaan van Kan (35) zijn hart op bij de meest complexe varianten. Hij is projectplanner van het nog te bouwen Combat Support Ship Zr. Ms. Den Helder. In 2024 moet dit schip varen. In 2018 schreef Sebastiaan zijn eerste plan van aanpak. Hij bracht in kaart welke documenten, handtekeningen, systemen en materialen nodig zijn in de tussenliggende 6 jaar, op welk moment ze moeten worden aangeleverd en hoe lang daarvoor nodig is.
Van security-systemen tot de bevoorradingsmasten en van de romp tot uiteindelijk de rollen wc-papier aan boord. “Ik maak een overzicht van wat nodig is om van niets tot een varend schip te komen”, vat Sebastiaan zijn eerste stappen als planner samen. Dat betekent in de praktijk veel met mensen praten. “Ik heb nog nooit een schip gebouwd, dus ben input-afhankelijk. Ik spreek met alle spelers binnen het project. Wie moet welk onderdeel opleveren en hoe lang duurt dat?”
Netwerk
Loopt 1 zogeheten deelproduct vertraging op? Dan kan de bouwer mogelijk niet verder en heeft dat gevolgen voor de oplevering van het complete schip. “Als we dat van tevoren zien in de planning, wordt er gekeken naar oplossingen. Waarom kan iets niet sneller worden aangeleverd? En lukt het misschien wel met extra capaciteit of als we het product via een aanbesteding aanschaffen?”
In 6 jaar van niets tot een varend schip is geen lange tijd, erkent Sebastiaan. “Daarom is gekeken naar wat we al hebben op de huidige schepen. Neem bijvoorbeeld de bevoorradingsmasten op de Karel Doorman, die worden 1 op 1 overgenomen op het nieuwe schip. Dat scheelt onderzoekstijd. Nu moeten we alleen zorgen voor extra reservedelen.”
Marinier
Aan de motivatie van de voormalig kapitein der mariniers zal het niet liggen. “Ik weet voor wie ik het doe”, zegt hij. “Ik ken de eindgebruiker.” 12,5 jaar diende Sebastiaan bij het Korps Mariniers. Daarvoor studeerde hij 2 jaar civiele techniek in Delft. Later, als militair, maakte hij deze opleiding af. Ook volgde Sebastiaan een projectmanagementopleiding. De laatste jaren van zijn militaire carrière werkte de DMO’er als projectmanager opleidingen CZSK en daarna accountmanager bij het KPU. Omdat mariniers om de zoveel tijd verplicht een operationele functie moeten vervullen, koos Sebastiaan 1,5 jaar geleden voor een burgerfunctie. “Beter te combineren met een gezin”, verklaart hij.
DMO
Deze eerste burgerfunctie bij DMO als projectplanner ziet hij vooral als een mooie opstap. “Ten eerste ben ik heel blij dat ik bij Defensie kan blijven, maar het liefst zou ik projectleider zijn. Als kapitein was ik gewend veel zelf te bepalen en ik mis die verantwoordelijkheid als projectplanner.”
Met nu ruim anderhalf jaar ervaring als planner, hoopt Sebastiaan genoeg bagage te hebben om zijn ambitie waar te maken. Leider zijn van zo’n enorm project als het nieuwe Combat Support Ship staat voorlopig niet op zijn wensenlijst. Liever ‘stapt hij in’ op een kleiner project. “Een opdracht rondom kleding en uitrusting of bijvoorbeeld klein kaliber wapens zou ik dan graag oppakken. Zelf alle onderhandelingen doen en compleet eindverantwoordelijk zijn voor iets, dat lijkt mij een mooie volgende stap. Binnen DMO zijn er mooie mogelijkheden.”