05

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 03

Hybride krachtpatser

Tekst Saminna van den Bulk
Foto Rob Gieling

Quad ondergaat pasproef voor KCT

Stil en vol vermogen, maar af is hij nog niet. Een prototype van de Militaire Hybride Quad (MHQ) is eind maart onderworpen aan een pasproef bij machinefabriek Van Geffen in Tilburg. Alles om het voertuig gereed te maken voor het Korps Commandotroepen (KCT), dat de quad deze zomer gaat testen.  

Groot en sterk

Een voertuig op anabolen. De Militaire Hybride Quad (MHQ) weet met zijn uiterlijk al de aandacht te trekken. “Dit is geen omgebouwde quad. Dit is een wagen die primair als militair voertuig is gebouwd. En dat zie je”, vat kapitein Frans van het KCT samen.

De quad ziet er ruig uit door de mix van staal en aluminium. Ook het formaat helpt daarbij, met afmetingen van 1,5 meter breed en 2,5 meter lang. De quad weegt 745 kilo en kan een ballast van 400 kilo meezeulen. Topsnelheid: 100 kilometer per uur.

Stil voor de vijand

Defensie schreef een tender uit voor bedrijven om een prototype van de hybride quad te bouwen. Het resultaat is de MHQ. Groen, want het voertuig rijdt op elektriciteit. Tot wel 50 kilometer op een volle batterij. Fluisterstil, voor als je de vijand zonder geluid wilt benaderen. Lege batterij? Geen probleem: de quad heeft ook een multi fuel-dieselgenerator aan boord, die met constante stroom de batterij oplaadt.

De quad is uitgerust met een 3-cilinder motor. De bestuurder kan de quad zo instellen, dat de motor maximaal 45 graden warm wordt. Zo is het voertuig in missiegebied op hittebeeld moeilijk te zien.

Voorop: Joep van Geffen. Op de achtergrond de oprichters van REEQ (Reeq Extended Electrical Quad): Rob Verbruggen (l) en Mattijs Tweehuijsen.

Misschien wel de eerste hybride quad ter wereld…. “In ieder geval de snelste van de hybride quads”, glimlacht Rob Verbruggen van REEQ, kort voor Reeq Extended Electrical Quad. Zijn compagnon Mattijs Tweehuijsen vertelt: “We hebben hem samen ontwikkeld en gebouwd, puur voor militaire doeleinden en met deze gedachte wordt het voertuig ook verder doorontwikkeld. Van de breedte van het voertuig, tot de grootte van de wielen: overal is over nagedacht.”

Joep van Geffen van machinefabriek Van Geffen voegde zich bij het duo. “We gaan met de volle 100% voor deze hybride quad”, zegt hij. “Innovatie, techniek: de toekomst komt in dit voertuig samen.”

Snel in en uit elkaar

Het voertuig is modulair gebouwd, leggen de makers uit. “Je moet aan 6 bouten draaien om hem uit elkaar te halen. In 2 dagen zet je de quad weer in elkaar. Zo simpel kan het zijn”, vertelt Verbruggen. “We hebben geen exotische materialen gebruikt, want de quad moet overal en voor iedereen te repareren zijn.”

Aanpassen

Het KCT test het voertuig deze zomer, maar eerst moet de quad gebruiksproof worden gemaakt. Afwerking van de nog kale plekken aan de ene kant. Ook het KCT komt met wensen, blijkt tijdens de rondgang. Zoals vliegtuigrails, op de achterkant van de quad. Zodat militairen hun goederen op meerdere plekken kunnen vastzetten.

Een tweede punt: de plek voor de affuit. Want waar moet het wapensysteem komen? Het is een vraag waar de makers van de quad de komende tijd mee aan de slag gaan. Kortom: nu volgt de afwerking van het prototype.

Vraag vanuit eenheden

Dit project is een typisch voorbeeld van Military Innovation by Doing (MIND), vertelt Menno Reindersma, specialist Grondgebonden Wapensystemen bij DMO. “Geen ellenlange trajecten, maar zo snel mogelijk het voertuig produceren en daarna beproeven. Dan kijken we: wat kan het voertuig? Hoe doet die het op het terrein? Dit doen we in eerste instantie met MatlogCo en REEQ. Daarna gaat de quad naar het KCT. Daarna kijken we: wat is de behoefte binnen de eenheden van Defensie? Wat voor eisen hebben zij?”

Nog dit jaar moet duidelijk worden of er eenheden zijn die behoefte hebben aan de quad, aldus Reindersma. Dan wordt gekeken of Defensie straks een aantal hybride quads rijker is.