11

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 04

In 't kort 2|2

Tekst Evert Brouwer
Foto Mediacentrum Defensie

Allemaal Amaroks

Alle bestelde 2.079 Volkswagen Amaroks zijn in handen van de krijgsmacht. De eerste exemplaren arriveerden eind 2014. De laatste voertuigen zijn op de Majoor Mulderkazerne in Stroe overgedragen aan de Explosieven Opruimingsdienst Defensie.

De landmacht heeft nu in totaal 1.527 Amaroks, de luchtmacht 234 en de marine 194. Ook de Koninklijke Marechaussee is voorzien van deze pick-ups en beschikt over 92 van deze Volkswagens. Defensie ondersteuningsdiensten hebben er gezamenlijk 32. Amaroks doen dienst voor nationale taken en worden gebruikt tijdens oefeningen.

Streepje

Groene samenwerking

DMO gaat de samenwerking met 3 kennisinstituten verder intensiveren. De directeuren van de Defensie Materieel Organisatie, het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) en het Maritime Research Institute Netherlands (MARIN) hebben dat besloten.

Defensie werkt al decennia lang met deze kennisinstituten. De huidige manier van samenwerken en informatie uitwisseling past niet meer in het snel veranderende technische en operationele landschap. Met de kwaliteit van het uitgevoerde onderzoek en de opgebouwde kennis is niets mis, het zijn de procedures en randvoorwaarden die moeten veranderen om meer snelheid en flexibiliteit in de samenwerking te brengen. Alle initiatieven zijn gericht op het opbouwen van een flexibele en structurele relatie tussen medewerkers uit de 4 organisaties.

De Defensie Materieel Organisatie gaat ook samenwerken met het Defence Innovation Greenhouse (DIG).

De DIG gaat DMO helpen om op innovatieve wijze projecten te ontwikkelen. De eerste stap is het opzetten van een zogenaamde ‘concurrent design facility’ voor defensieprojecten. Bij deze methode worden alle spelers in een keten in de beginfase bij elkaar gebracht onder leiding van een facilitator. Van de behoeftesteller en ontwerper tot financiële spelers en eindgebruiker. Het is voorzien dat DIG internationaal gaat werken.

https://www.youtube.com/watch?v=Y1GuF9Mu_ec

Streepje

Beter beeld

Het contract tussen DMO en SAFRAN Vectronix voor de levering van draagbare warmtebeeldsystemen is ondertekend. Het contract houdt in dat het Zwiterse bedrijf behalve de 1.266 systemen ook voor reservedelen, speciaal gereedschap en opleidingen zorgt.

Het Thermal Handheld Imaging System (THIS) vervangt de LION, die al sinds midden jaren 90 in gebruik is bij Defensie. De THIS - fabrieksnaam Moskito TI - is een niet gekoeld handheld warmtebeeldsysteem dat de gebruiker een hoge kwaliteit warmtebeeld (infrarood) biedt met mogelijkheden tot detectie van personen op afstanden groter dan 1.000 meter. Dit is mogelijk dankzij de moderne sensoren. Het systeem weegt inclusief batterijen 1,3 kilo. 

https://www.youtube.com/watch?v=Mh0Ht7j1_KI

Streepje

Euro F-35

Het eerste in Europa gebouwde F-35-jachtvliegtuig voor Nederland is in productie gegaan in Italië. Het toestel arriveert naar verwachting eind volgend jaar. Beide andere toestellen zijn in de Verenigde Staten gebouwd en vliegen daar nog steeds. In totaal krijgt Nederland er 37. De officiële naam is F-35 Lightning II.

De eerste F-35’s voor Nederland krijgen Vliegbasis Leeuwarden als thuisbasis. De luchtmacht bereidt zich inmiddels volop voor om die nieuwe jachtvliegtuigen in gebruik te kunnen nemen. Daarvoor is onder meer ICT-ondersteuning nodig. Dat gebeurt via het zogenoemde Autonomic Logistics Information System, kortweg ALIS. Het vormt het hart van IT-ondersteuning van de F-35.

Streepje

Nieuwe aggregaten

Defensie krijgt vanaf 2019 mobiele aggregaten voor de nieuwe Scania-vrachtwagens. De stroomopwekker met een vermogen van meer dan 17kW wordt grotendeels meegenomen in het project Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW). Defensie vervangt de apparaten omdat 95% in technisch opzicht aan het einde van de technische levensduur is gekomen.

De Defensie Materieel Organisatie heeft de leverings- en onderhoudsovereenkomst getekend met de Nederlandse fabrikant Brinkmann & Niemeijer Motoren BV. Die levert meer dan 500 aggregaten, reservedelen en de instandhouding de komende 15 jaar. De overeenkomst biedt de mogelijkheid voor het op afroep leveren van extra generators en logistieke goederen. Het aggregaat komt op het subframe van de Scania's (tussen cabine en container) te staan en zorgt voor de energievoorziening van de container.