Tekst Jack Oosthoek
Foto Herman Zonderland
'We kunnen het niet langer alleen', is een veelgehoorde kreet in de Defensie Materieel Organisatie. Met de intrede van de term Gouden Ecosysteem wordt aangegeven dat Defensie, kennisinstituten en industrie samen moeten optrekken om het beste, meest innovatieve materieel voor Defensie te verwerven. Voor de rubriek In Bedrijf bezoekt Materieelgezien elke maand een onderneming of kennisinstituut dat een binding met DMO heeft. Dit keer onder het motto ‘klein maar dapper’ Transport Security Systems (TSS).
Directeur Ronald Huijzen glimlacht als hij terugdenkt aan de start van zijn bedrijf. Begonnen met een autoverhuurbedrijf op het Spaanse eiland Menorca, legt de autokenner in 1981 op een zolderkamer in Rotterdam het fundament voor TSS, tegenwoordig een internationaal opererend bedrijf met 8 werknemers met als thuisbasis een industriegebied bij Barendrecht. Bescheidenheid voert bij Huijzen nog steeds de boventoon. “Wij hebben geen behoefte aan samenwerking met multinationals. Dat loopt vaak over veel schijven en het duurt lang voordat je iets bereikt. Kleine bedrijven tonen veel meer betrokkenheid bij producten en denken met je mee.”
‘Wij hebben geen behoefte aan samenwerking met multinationals’
Lekke band
Op zijn zolderkamer brengt Huijzen een toen revolutionair (Amerikaans) product op de Nederlandse markt, de run flat insert. Een kunststof ring die een band beschermt tegen lekrijden. Zijn 1e klant is een Duitse kerncentrale die zijn wagenpark ermee uitrust. Overigens doet Huijzen daar nog steeds zaken mee.
Namens een Amerikaanse onderneming distribueert TSS de run flat vandaag de dag door heel Europa. Hij ligt om velgen van auto’s waarvoor een lekke band nog veel meer dan anders een doemscenario is. Ofwel: waarvan de mobiliteit gegarandeerd moet zijn, zoals ambulances, voertuigen van de Mobiele Eenheid, arrestatieteams, de brandweer, VIP-cars. Wat Defensie betreft draait het om de Patria, Boxer, Fennek, Fuchs, Bushmaster en Mercedes Benz-terreinwagen.
Bij een lekke band neemt een om de velg gemonteerde ring van rubber of kunststof de belasting over. Dat voorkomt dat de auto op de velg komt te rijden, met alle ellende van dien. Vervolgens kan het voertuig nog circa 150 kilometer vooruit. “Voldoende om uit de gevarenzone te komen”, weet Huijzen. “Je moet alleen wel langzamer rijden, want een lekke band wordt tijdens het rijden heet en maakt het voertuig instabiel.” Overigens levert TSS Defensie ook systemen (persen) om run flat inserts zelf te monteren en te demonteren. Dat bespaart kosten.
‘De mat kan voor de Bushmaster en de FRISC ideaal zijn’
Zelf dichtende coating
TSS doet ook in beveiligde brandstoftanks. Bedoeld voor auto’s van organisaties die in crisisgebieden opereren. Denk aan de Verenigde Naties, NAVO, ambassades, Artsen zonder Grenzen en vanzelfsprekend Defensie. TSS voorziet ze van een zelf dichtende coating (meerdere lagen) die bij een treffer door een kogel als het ware zwelt. Vervolgens dicht het gat zich min of meer zelf. Vergelijk het met het stollen van een vleeswond. TSS brengt in brandstoftanks tevens een foam aan die voorkomt dat de boel na een treffer in brand vliegt. “Precisiewerk”, weet Louis Huijzen, general manager en ‘zoon van’.
Niet voor een gat te vangen, distribueert de firma voor auto’s en pantservoertuigen schokabsorberende matten van kunststof. Ze moeten de passagiers beschermen tegen de ‘energie’ ofwel schokgolf van een ontploffend explosief. “Dit is een relatief simpele manier om zware verwondingen te voorkomen”, legt Louis Huijzen uit. “Nee, we leveren nog niet aan Nederlandse bedrijven. Maar de mat kan voor de Bushmaster van de landmacht en de FRISC van de Koninklijke Marine ideaal zijn.”
‘Iemand met slagkracht nodig’
“Ik heb bij Defensie een mooie tijd gehad. Maar op een gegeven moment wilde ik mijn horizon verbreden. Er is in de wereld meer te koop.” Na een internationale periode bij Heineken Corporate Security staat voormalig landmachtmilitair van 11 Luchtmobiele Brigade (1998-2008) Lennart Alkemade sinds februari van dit jaar op de loonlijst van TSS. “We hadden iemand nodig met ‘slagkracht’ als het gaat om de samenwerking met Defensie”, vertelt Huijzen junior over de reden om de voormalige ‘rode baret’ via het uitzendbureau voor oud-defensiepersoneel Stratego aan te nemen. Alkemade: “Ik hoop dat Defensie er door de producten van TSS op vooruit gaat.”
‘Als bedrijf dat goed weet wat er in de wereld gebeurt, kan Defensie van ons profiteren’
Windschermpje
In de collectie van TSS zit nog een opmerkelijk product: een bomzak, ofwel ground bomb killer. Geen overbodige luxe in deze wereld van groeiende onveiligheid. Het mini ‘windschermpje’ wordt om een verdacht pakketje geplaatst. Explodeert dat, dan vliegen de scherven naar boven in plaats van zijwaarts. De ground bomb killer ontbreekt nog in de materieelcollectie van Defensie. Wanneer de sinds 1996 bestaande contacten met de Defensie Materieel Organisatie aan bod komen, verzinkt directeur Huijzen even in gepeins. “De ene keer gaat het goed, de andere keer minder.” Oud-landmachtmilitair Lennart Alkemade, projectmanager bij TSS: “Defensie zou nog wat meer open mogen staan voor innovatie en dat TSS daarbij kan helpen.” Huijzen senior: “Wij denken graag mee met Defensie, wat niets kost. Als bedrijf dat weet wat er in de wereld gebeurt, kunnen ze van ons profiteren.”
Meer informatie op www.tssh.com