De landmacht heeft de Kodiak-geniedoorbraaktank eindelijk echt in handen. Na jaren van intensief testen en aanpassen, droeg de Defensie Materieel Organisatie de multifunctionele krachtpatser over. Dit gebeurde op de Prinses Margrietkazerne in Wezep.
De Kodiak is een multifunctionele gereedschapskist voor de pantsergenie. Het apparaat kan met zware gereedschappen doorgangen forceren en beschermende constructies creëren. Ook kan 'het Zwitserse zakmes' van de genie werkzaamheden uitvoeren onder dreiging van vijandelijk vuur.
De voertuigen krijgen nu alleen nog een nieuw ontwikkelde rij-periscoop voor verminderde zichtomstandigheden, zoals bij nacht.
Nederland heeft 10 systemen gekocht, Zweden 6. De Duitse firma Rheinmetall Landsysteme ontwikkelde de Kodiak samen met het Zwitserse RUAG.
Plastic fantastic
DMO’s MIND (Military Innovation by Doing) heeft met hulp van TNO een experimenteel plastic recycle systeem neergezet op kamp Castor in Gao. Doel van het experiment is om zo snel mogelijk kennis op te doen over hoe je het beste plastic afval nieuw leven in blaast.
Het systeem bestaat uit een shredder die het plastic eerst vermaalt. Daarna smelt een extruder het vermaalde plastic tot een draad. Tot slot maakt een 3D-printer van het plastic draad weer nieuwe producten. De hoeveelheid kunststof is groot genoeg om naast kleine objecten ook bouwmateriaal en meubilair te printen.
De Verenigde Naties hebben er een filmpje over gemaakt en op YouTube gezet.
https://www.youtube.com/watch?v=uCUGjkSbWhg
Prijs voor innovatie
Tijdens het Maritime Awards Gala 2018 wordt de Maritime RNLN Van Hengel-Spengler Award van de Koninklijke Marine uitgereikt. De prijs is ingesteld voor de beste operationele innovatie door jonge studenten. Inschrijven kan tot vrijdag 22 juni 2018.
Deelname staat open voor studenten tot 35 jaar. Zij moeten hun onderzoek hebben verricht in een algemene studie, vakopleiding of vervolgstudie in een maritiem vakgebied op wetenschappelijk of hbo-niveau. Het onderzoek moet – kunnen – leiden tot nieuwe inzichten, concepten of innovaties die bijdragen aan het verbeteren van de operationele inzet van marine-eenheden.
Inzendingen richten aan: kapitein ter zee Jan Willem Hartman p.a.: D.Grandadam@mindef.nl
NEN is de norm
DMO gaat zich als eerste defensieonderdeel bezighouden met een NEN-normering (Nederlandse Normalisatie Instituut) voor veiligheidsbewustzijn.
De aftrap van het project dat tot de normering leidt, is een belangrijk moment, vindt directeur Bestuur & Bedrijfsvoering Harmen Alkema: “DMO wil zich meten aan een objectieve standaard. Daarmee verbeteren we daadwerkelijk onze veiligheid en kunnen we dat ook laten zien aan onszelf en onze omgeving. Medio juli zijn de eerste resultaten gereed. Het uiteindelijke doel is dat we ermee kunnen aantonen dat we veiliger worden.”
De NEN-normering is gebaseerd op de 'ladder van Hudson', die 5 niveaus in een organisatie aangeeft op het gebied van veiligheid.
Schip ahoy
Nederland en België schaffen samen multipurpose fregatten en mijnenbestrijdingsvaartuigen aan. Minister Ank Bijleveld en haar Belgische collega Steven Vandeput zetten onlangs de volgende stap met het tekenen van 2 Memoranda of Understanding.
Het kabinet liet recent weten de M-fregatten en mijnenbestrijdingsvaartuigen te vervangen. België neemt de leiding bij de aanschaf van de 12 mijnenbestrijdingsvaartuigen, waarvan 6 voor Nederland, en de bijbehorende onbemande systemen. Nederland neemt het voortouw bij de aanschaf van de M-fregatten. Als leidende partij sluit het een contract voor 4 fregatten, waarvan 2 voor België.