Een vertrouwd beeld voor Hoek van Holland: de aankomst en het vertrek van vol beladen ferry’s. Dagelijks worden honderden paspoorten van chauffeurs gecontroleerd. Maar hoe kan dat het meest efficiënt als er nog niet overal controleposten zijn met een vaste Mulan-aansluiting? JIVC ging aan de slag met dat vraagstuk en creëerde samen met externe leveranciers en de Koninklijke Marechaussee een innovatief product: de Border Control Station (BCS)-koffer.
Sinds vorig jaar is Nederland verplicht 100%-controles uit te voeren bij de Schengen-buitengrenzen. Het gaat hier veelal om (paspoort)controles uitgevoerd door de marechaussee. Meestal gebeurt dat vanuit standaard controleposten met behulp van apparatuur met een vaste aansluiting. Echter, door de nieuwe Europese eisen en huidige dreigingen is er ook behoefte ontstaan om grenscontroles uit te voeren op plekken waar geen of niet overal een vaste Mulan-aansluiting is, zoals de vrachtwagenterminals in Hoek van Holland en Europoort. Medewerkers van het cluster Field Services & Logistics (FSL) gingen aan de slag en werkten mee aan de ontwikkeling van nieuwe BCS-software.
Speciale software
Het mobiele controlesysteem ziet eruit als een grote verrijdbare koffer en bestaat uit een paspoortlezer, vingerprintscanner, een Mulan-laptop en een router. In de laptop zit speciale BCS-software die complexe vergelijkingen kan uitvoeren tussen verschillende databases in Europa, zoals Interpol en politie- en visumcontrolesystemen.
Specifieke kennis
FSL voegde de standaard ICT-diensten (DEFnet Remote++ en BCS) samen tot één nieuwe dienst, zodat het systeem integraal kon werken. Projectleider ing. Ronald van der Knaap (Advies en Applicaties) was betrokken bij de ontwikkeling van het systeem. “Met name de mogelijkheden om de echtheid van documenten, zowel optisch als elektronisch, te kunnen controleren maken het systeem bijzonder.” Voor de biometrische apparatuur (scanner) is gebruikt gemaakt van specifieke kennis van externe firma’s.
Met name de mogelijkheden om de echtheid van documenten, zowel optisch als elektronisch, te kunnen controleren maken het systeem bijzonder.
De software voert complexe vergelijkingen uit tussen verschillende databases
Testen aan boord
Om de BCS-koffer in de praktijk te testen, stapte een team van KMar en DMO in Harwich aan boord van een van de ferry’s van Stenaline. Het team controleerde de paspoorten met behulp van de BCS-apparatuur. De gecontroleerde vrachtwagenchauffeurs plaatsten een formulier achter hun voorruit zodat ze, eenmaal in Nederland aangekomen, zonder oponthoud de terminal in Hoek van Holland binnen konden rijden. Hierdoor waren de wachtrijen minimaal. De test werd positief ontvangen.
Door de nieuwe Europese eisen en huidige dreigingen is er behoefte ontstaan (grens)controles uit te voeren op plekken waar geen of niet overal een vaste Mulan-aansluiting is, zoals de vrachtwagenterminals in Hoek van Holland en Europoort.
Noodoplossing
Toch blijkt er in Hoek van Holland meer behoefte aan vaste controleposten. Vanwege de ‘herkenbaarheid voor chauffeurs, veiligheid voor de controleurs en de snellere internetverbinding’, vinden de daar geplaatste KMar-medewerkers. Het personeel beschouwt het mobiele BCS-systeem meer als een ‘welkome noodoplossing’. Echter, totdat de vaste controleposten er zijn, zal de terminal gebruik blijven maken van de BCS-koffer.