06

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 09

Purple NECtar bruist van de ideeën

Tekst Evert Brouwer
Foto Sergeant Hille Hillinga/korporaal 1 Jorvik Wiersma

Inventiviteit viert hoogtij

Bruisend, inspirerend, innoverend en druk bezocht. Purple NECtar 2017, het jaarlijkse platform voor innovatie op het gebied van verbindingen, gaat de geschiedenis in als een van de succesvolste. Dat lag niet alleen aan de proefnemingen, maar ook aan de inbreng van individuele militairen voor ‘Het idee van Purple NECtar’. 15 winnaars presenteerden hun oplossingen voor een nijpend probleem dat ze zelf hadden ervaren. “Een geweldig succes”, noemt projectmanager Fikri Demirtas het evenement.

Korporaal 1 Jorvik Wiersma heeft al heel wat functies gehad bij13 Infanteriebataljon Luchtmobiel uit Assen: verkenner, schutter lange afstand en medic. Na het Innovatie-platform Purple NECtar eind vorige maand mag hij daar de titel ‘uitvinder’ aan toevoegen. Even simpel als handig bedacht hij de Flip Mount, een mechaniek om de vergroter op de Colt C7 om te klappen, in plaats van te verwijderen. Dat scheelt heel wat ergernis, verwacht hij.

Beeld bij de Flip Mount.

Het komt regelmatig voor tijdens oefeningen op de schietbaan dat militairen het onderdeel verliezen. “De schietoefening ligt stil en de hele compagnie kan in lijn op zoek gaan naar de kijker. Dat is voor niemand leuk. Vandaar dit idee”, verklaart de korporaal van de Delta-compagnie. “Het bedenken en ontwerpen van oplossingen bevalt me trouwens wel. Misschien dat ik hiermee verder ga.”

Korporaal 1 Jorvik Wiersma met zijn Flip Mount. ‘Mentor’ Bart Zwiep van KIXS (rechts) en hij wonnen de 2e prijs voor ‘Het Idee van Purple Nectar’.

KIXS

Wiersma won er de 2e prijs mee bij de verkiezing ‘Idee van Purple NECtar’. Er was wel wat ultramoderne techniek voor nodig om het allemaal voor elkaar te krijgen. “Met steun van DMO’er Bart Zwiep van de afdeling Kennis, Innovatie, Experimenten en Simulatoren – KIXS vormt de motor achter PN - is de eerste Flip Mount van plastic gemaakt. Die was niet al te stevig en ik vreesde een beetje dat-ie bij de presentatie kapot zou gaan. Gelukkig kreeg Bart een paar uur ervoor een steviger exemplaar van roestvrij staal uit ‘zijn’ 3D-printer.”

DUCC

De eerste prijs was voor marinesergeant Johan Schilder en zijn Diver Underwater-Communication Charger (DUCC). Dit oplaadstation voor accu’s levert Defensie mogelijk vele tienduizenden euro’s per jaar op, omdat de batterijen niet meer verloren gaan door overbelasting. Een even simpele als effectieve oplossing voor nog geen 1000 euro. “Bestel er maar meteen 55 van”, grapte de juryvoorzitter, Directeur DMO vice-admiraal Arie Jan de Waard. Er zit immers een geldprijs van 55.000 euro aan het winnende idee vast om het project verder uit te werken.

De DUCC van sergeant Schilder won de 1e prijs.

Bandbreedte

PN had zeker meer te bieden. Zoals nieuwe ontwikkelingen voor commandovoering. Tijdens de zeer druk bezochte VIP-dag was dat te zien met de opstelling van een main-, forward- en tactical commandopost (CP). De huidige generatie radio’s voldoet daarvoor niet meer zowel qua afstand als bandbreedte. En daarom is een veldtest uitgevoerd met het CIS Lite-systeem. 2 Boxers CP kregen hierbij hulpmiddelen voor de ondersteuning van de commandovoering ingebouwd. Een nieuw element daarvan is een op bittorrent gebaseerde file-distributie.

Robots namen het nog net niet over tijdens Purple Nectar.

Door de zogenoemde mobiele ad-hoc netwerktechnologie (MANET) kunnen alle transmissiemiddelen gebruikt worden; behalve HF/VHF ook bijvoorbeeld veldkabel, een draadloze LAN, 3G/4G en satellietcommunicatie. Een router ‘zoekt’ dan welke verbinding het beste werkt. Nieuw daarbij was ook het experiment met de Rolatube, een oprolbare antenne voor onder meer VHF Squad en de dual VHF/UHF.

Purple NECtar (PN) is een jaarlijks evenement waarbij een week lang vooral verbindingen (Network Enabled Capabilities, NEC) in een experimentele omgeving worden getest. Doelstelling van de week vol proefnemingen is met behulp van innovaties de situational awareness van de operationele eenheden (OPCO’s) te vergroten. Op basis van een aantal scenario’s, vragen en behoeften van die OPCO’s is marktpartijen gevraagd een oplossing aan te dragen.

Hieronder een video die speciaal gemaakt is voor Purple NECtar over communicatie in de toekomst.