Tekst Leo de Rooij
Foto Phil Nijhuis
Ruime spin-off project NIMCIS
Van een mobiele ops-room tot oprolbare mast, van batterijladers tot flexrek voor in de BandVagn. De spin-off van het project NIMCIS, een command & control-systeem voor beveiligde spraak- en dataverbindingen, is ongekend groot. En belangrijker: valt bij de gebruikers zeer in de smaak. Op het terrein van het Logistiek Centrum in Dongen stond een loods vol nieuwe spullen voor het Korps Mariniers klaar.
Even een kleine stap terug in de tijd. In oktober 2015 krijgen ook de mariniers in het Caribisch gebied de beschikking over het New Integrated Marines Communications and Information System (NIMCIS), dat sterk verbeterde mogelijkheden biedt op het gebied van C2 en informatie-uitwisseling. Niet alleen het hoofdkwartier op Curaçao kreeg NIMCIS, de apparatuur werd ook ingebouwd op het ondersteuningsschip voor de West Zr.Ms. Pelikaan, 15 Mercedes Benz (MB)-voertuigen en de FRISC-vaartuigen. Daarnaast kreeg men de beschikking over 3 NIMCIS deployable ops-rooms (NIMDOR), kisten met de kern van de systeem-apparatuur die mobiel en daarmee snel inzetbaar is, bijvoorbeeld voor noodhulp na een orkaan.
Dit project werd gezamenlijk getrokken door het Joint Informatievoorziening Commando ( JIVC), LCW en het Commando Zeestrijdkrachten. “Maar daarmee hield het voor ons niet op”, stelt projectleider Mark van Harmelen. “Vanuit het veld kwamen nieuwe verzoeken om iets aan te passen, de mogelijkheden te vergroten, extra items toe te voegen. Samen met mijn collega van het Korps sergeant-majoor verbindingen John van Drunen zijn we aan de slag gegaan.”
Het resultaat mag er zijn. Een kort rondje door de loods levert het volgende op:
- Vernieuwde NIMCIS deployable ops-room. Mark: “Dit is echt ons troetelkindje. Het systeem heeft zich tijdens de orkaan Irma uitstekend gehouden, dus de basis was goed. We hebben het compacter gemaakt, efficiënter in gebruik, voorzien van een aansluiting voor glasvezel, geschikt gemaakt voor data-radio's en je kunt er nu ook de batterijen van man-pack radio's mee opladen. Ook voorziet het systeem in zijn eigen energie en het kan met alle energiebronnen uit de voeten. Perfect apparaat, binnen 30 minuten operationeel en door 2 man op te zetten en te bedienen.
- Pro Joint Mobile Charging Unit. John zegt: “Mobiele oplaadstations, want binnen het Korps bestaat altijd een tekort aan laadcapaciteit voor batterijen. Deze unit past ook in de NIMDOR. We hebben er 15 klaar staan voor gebruik binnen het gehele Korps.”
- Flexrek. Mark: “Krijgsmachtbreed inzetbaar en ook binnen diverse voertuigsystemen op dit moment in gebruik. De MB280CDI in de West heeft als eerste binnen het Korps het Flexrek in gebruik genomen en nu wordt het in de BandVagn ingebouwd. Het rek kan straks ook naadloos in de nieuwe Scania vrachtwagens worden gemonteerd. In dit rek passen alle soorten radio-apparatuur; het is in hoogte en breedte verstelbaar en alles is zonder gereedschap te (de-)monteren. Met name in de BeeVee is dat een uitkomst, want hierin hingen de radio's eerst aan het dak. Nu zitten ze bovenop de motorkap in de cabine en zijn ze veel gemakkelijker te bedienen. Moet de motorkap open om olie te peilen/vullen, dan scharniert het flex-rek gewoon mee.”
- Aangepast antenneplan. John: “De coupler afstemmingsunit voor de antennelengte hebben we bij zowel de Landrover als BeeVee verhuisd naar het dak. Arbo-technisch functioneert dat een stuk beter.”
- MORLAF. Mark: “Een ingewikkelde afkorting voor een door LCW 982 ontwikkeld apparaat dat 220/110 volt omvormt naar 24 volt. Hebben we nu ingebouwd in de zijkant van de Landrover.”
- Kleine NIMDOR-kit. Mark: “Echt een broodje speciaal. Hebben we ontwikkeld voor de (maritieme) special forces, die andere radio's (kleiner, lichter) gebruiken.
- Oprolbare mast. John: “Weliswaar een bestaand product, maar door ons handzamer en lichter gemaakt met een gecombineerde UHF-VHF antenne. Verder hebben we er een aantal kinderziektes uitgehaald.”
Bij de overhandiging van het hele pakket aan systeemmanager NIMCIS majoor der mariniers Robert Langeveld en aan kapitein der mariniers Koen Dreijer, verantwoordelijk voor het materieel binnen het Korps, benadrukte Mark van Harmelen nogmaals het belang van samenwerking. “Wij zijn er voor de gebruikers. We gaan daarom graag op die groene stoel zitten. Gezamenlijk hebben we alle problemen en uitdagingen naar tevredenheid kunnen oplossen, waardoor er nu mooie producten liggen.” Vanwege hun niet aflatende inzet werden John en Mark ook nog eens verrast met een beloning.