Tekst EVERT BROUWER/ANDRÉ TWIGT
Foto SM GERBEN VAN ES
Eerste schietoefening en inzet in Litouwen
Nog een dik jaar en dan moeten alle 200 Boxers zijn ingestroomd bij de Koninklijke Landmacht. Het pantserwielvoertuig maakt deze zomer z’n officiële debuut tijdens de missie in Litouwen, een land dat onlangs 88 Boxers bestelde.
Er is een lichte achterstand. De teller zou op 149 moeten staan, maar er zijn nu 146 geleverd. De nieuwe projectleider namens de Defensie Materieel Organisatie Joost Vernooij deert dat nauwelijks. Ook zijn er nog heel wat kinderziektes en, wat hij noemt garantiezaken. Punten voor re-engineering en retrofit’. “Het vertellen van het werkelijke verhaal vind ik belangrijk. Het is geen hosanna, maar zeker ook geen gejammer.”
Zo moeten DMO, gebruiker en leverancier nog eens kijken naar de bliksembeveiliging en de kwaliteit van de CP-tent. “Let wel: ze zijn allemaal inzetbaar, maar nog niet allemaal 100% goed.”
Toenemende belangstelling
Dat het robuuste voertuig internationaal een goede indruk achterlaat, bewijst de toenemende belangstelling voor de Boxer. Australië en Slowakije zitten op het vinkentouw en ook het Verenigd Koninkrijk – dat nota bene uit het Boxerproject is gestapt – heeft hernieuwde belangstelling. Dat de Boxers die momenteel bij 13 Lichte Brigade instromen niet zijn gemaakt als infanteriegevechtsvoertuig weet de landmacht wel. En ook dat de bewapening met een .50 boordmitrailleur aan de lichte kant is.
Maar welke mogelijkheden heeft de zwaargewicht onder de groot wielvoertuigen bij het gemotoriseerd optreden? De eerste – net voltooide – 8 weken durende tactische omscholing mondde voor de pelotons uit in een zoektocht naar wat kan en niet kan.
“Mij hoor je niet klagen hoor”, lacht pelotonscommandant tweede luitenant Joep. Nadat de CV90 pantserrupsen anderhalf jaar geleden werden weggehaald bij 13 Lichte Brigade, hebben 17 en 42 Infanteriebataljon geen voertuigen meer gehad.
Drilmatig
Nu rijden de eerste imposante Boxers over de legerplaats. “Dit voertuig maakt het optreden veel dynamischer dan ‘maatje 42’”, aldus Joep. “Na anderhalf jaar kunnen we weer drilmatig bereden werken.” Doordat nog niet alle ingevoerde voertuigen inzetbaar zijn, heeft het peloton van Joep een voortrekkersrol in de omscholing. “Dat is hartstikke leuk, want momenteel is nog niets in beton gegoten en bouw je mee aan je eigen toekomst. Je kunt het slechter treffen.”
De Boxer is geen infanteriegevechtsvoertuig, hij beschikt wel over een groot deel van de basisvoorwaarden. De zwaargewicht van 44 ton heeft vooral op de neus een zwaar pantser. Aan boord zijn er de noodzakelijke communicatie- en zichtmiddelen én natuurlijk de .50 mitrailleur.
Speciale opbouw
42 Bataljon Limburgse Jagers schoot als eerste eenheid met de Boxer met scherpe munitie. Dat gebeurde in Duitsland op schietterrein Bergen-Hohne. De Bravo-compagnie van '42' mocht als eerste het nieuwe Protector M-151 wapensysteem uitproberen. Dat bestaat uit een .50 mitrailleur, gemonteerd in een speciale opbouw. Die maakt het mogelijk het wapen 'onder pantser' te bedienen, dus terwijl de bemanning in het voertuig zit. Schutter korporaal Jeroen had weinig problemen met het nieuwe schietsysteem, waarbij hij gebruik maakt van een joystick en een beeldscherm. Bij het - bij de eenheid - uitgefaseerde CV90-infanteriegevechtsvoertuig ging schieten ongeveer hetzelfde.
De compagnie bereidt zich voor op de uitzending naar Litouwen als onderdeel van geruststellende maatregelen van de NAVO in het oosten van het verdragsgebied. Die staat gepland voor half juli.
De 2 andere infanteriecompagnieën van 42 Bataljon Limburgse Jagers schakelen later dit jaar over op de Boxer en de Mercedes-Benz softtop. Eind november is dit proces naar verwachting afgerond.