Tekst Evert Brouwer
Foto DMO/Archief

Algerijnse helikopters

Het Algerijnse ministerie van Defensie heeft een overeenkomst gesloten met de Brits-Italiaanse Leonardogroep over de productie van helikopters in eigen land. De Afrikaanse natie wil de krijgsmacht danig versterken en gaat 3 types lichte- en middelzware helikopters bouwen: voor transport van mens en materieel, voor medische evacuaties en een verkenningsvariant. Het Algerijnse leger beschikt al over de Agusta-Westland 101. De fabriek komt te staan in de Ain Arnat, waar ook een trainingsfaciliteit moet verrijzen.

Nieuwe tanker

Boeing voorziet de Amerikaanse luchtmacht voor 2,8 miljard dollar van 19 KC-46A tankers. De vliegtuigfabrikant levert de toestellen, bijgenaamd Pegasus, voor januari 2018. De KC-46, in de burgerluchtvaart in dienst als Boeing 767, is geschikt om alle type vliegtuigen van de NAVO in de lucht bij te tanken.  

Kijk hier voor een demonstratie van de KC-46: https://www.youtube.com/watch?v=jOv3oAajtsA

Tweede leven zeppelin?

Er komt mogelijk een tweede leven voor de zeppelin. Zowel  het Verenigd Koninkrijk (de Airlander van Leonardo Airborne and Space Systems) als de Verenigde Staten (de LMH-1 van Lockheed Martin) experimenteert met deze vorm van luchttransport.

Na het ongeval met de Hindenburg in 1937 (https://www.youtube.com/watch?v=CgWHbpMVQ1U) en de snelle ontwikkeling van het vliegtuig raakte de zeppelin grotendeels uit beeld.

Luchtvaartbedrijven zien toch weer heil in deze grote toestellen, zowel voor transport van (militair) materieel als voor verkenningsvluchten. De Airlander kan bijvoorbeeld een vracht van 10,000 kg meenemen en 5 dagen achtereen in de lucht blijven. Lockheed Martin heeft al een voorcontract getekend met vrachtvervoerder Straightline Aviation voor de levering van 12 airships in  2018. 

Zie ze vliegen: https://www.youtube.com/watch?v=c-0aYicv26M

Rappe boot

Israël Aerospace Industries (IAI) levert op korte termijn 3 nieuwe  Super Dvora Mk3 patrouilleboten aan de eigen marine. Het eerste exemplaar ondergaat op dit moment tests in Ashdod.

De Dvora’s vervangen de laatste verouderde schepen van de Dabur-klasse, die meer dan 40 jaar dienst hebben gedaan.

Wat de Dvora allemaal kan, zie je hier: https://www.youtube.com/watch?v=x44SGbfrShs

Made in China

China is begonnen met de productie van het grootste watervliegtuig ter wereld, de AG600.

China Aviation Industry General Aircraft Co. (CAIGA) maakt 4 versies: een brandbestrijder, een voor search and rescue (SAR), een vrachttoestel en een maritiem patrouillevliegtuig. De AG600 kan maximaal 50 personen vervoeren, heeft een bereik van 5000 kilometer en vliegt maximaal 525 kilometer per uur. Het is de bedoeling dat het toestel ook een kleiner broertje krijgt, de H660

Kijk hier: https://www.youtube.com/watch?v=MDjgKUpFCp8

Nieuwe artillerie

Larsen & Toubro (L&T) heeft samen met het Zuid-Koreaanse Samsung een order binnengesleept voor de levering van 100 houwitsers aan de Indiase artillerie. Er is een bedrag van 700 miljoen Amerikaanse dollars mee gemoeid. Het L&T-Samsung team heeft met de K-9 Vajra een Russisch aanbod voor de 2S19 MSTA verslagen. Een van de belangrijkste aspecten voor de order is dat het merendeel van het werk in India zal plaatshebben.

Onbemand

De Franse DMO heeft vanaf  het (nucleaire) vliegkampschip Charles de Gaulle een proef uitgevoerd met het onbemande gevechtsvliegtuig Neuron. Het toestel vloog een uur lang op een hoogte van 1000 voet.

De Neuron kreeg daarbij gezelschap van Rafale gevechtsvliegtuigen. De test is gehouden om de waarde van het toestel voor zee-operaties te bepalen. De proeven gaan nog in ieder geval tot volgend jaar door om te bezien of en – zo ja – hoeveel Neurons op het verlanglijstje van de krijgsmacht komen te staan.

https://www.youtube.com/watch?v=EwZ9A-h04pg