Tekst kapitein Arjen de Boer
Foto Herman Zonderland
Reservisten sleutelen op DMO-afstotingslocatie Vriezenveen
Defensie kan niet zonder reservisten. Ook DMO maakt graag gebruik van hun kennis en ervaring. Bijvoorbeeld om topdrukte op te vangen. “Daar zit wel een stukje eergevoel in.”
Neem Leen van der Poel (51), in het dagelijks leven buschauffeur maar nu even niet. Want als hij eerlijk is, is zijn hart verpand aan het monteursvak, aan de smeerolie, remschoenen en moersleutels. Wie de geboren Rotterdammer observeert, ziet een twinkeling in de ogen van de reservist-wachtmeester vlak voordat hij onder de motorkap van een MB verdwijnt.
Zonder mannen als Van der Poel zou het werk van Rob Zijderveld en Gerrie Meijerink van de Projectorganisatie Afstoting Grondgebonden Systemen een stuk lastiger zijn. Vooral wanneer er (onverwachte) pieken in de werkdruk zijn op de DMO-locatie in Vriezenveen waar Leopards, vrachtwagens en meer wachten op verkoop, onderhoud en verscheping.
Bijvoorbeeld afgelopen december: “Toen leverden de eenheden hier een serie MB’tjes en vrachtwagens af. Eigenlijk stond die al een half jaar eerder gepland”, zegt Meijerink. “Dat zou ons genoeg tijd geven de spullen op tijd klaar te hebben. Maar we hadden dus een half jaar minder.”
De leverdatum ligt echter vast en de klant, Litouwen in dit geval, verwacht dat Nederland de voertuigen op tijd en in operationele staat afgelevert. Dan is het handig als reservisten kunnen bijspringen. “De organisatie kan deze mensen goed gebruiken. Zij hebben kennis van zaken, zijn enthousiast, goed gemotiveerd en passen daarmee naadloos in de vaste formatie van de afstotingsorganisatie", zegt Zijderveld. "Bovendien is hier werk zat.”
Het verhaal van Leen zit ' verstopt' achter de 'plusjes' in de foto.