06

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 5-6

De handige handen van Leen

Tekst kapitein Arjen de Boer
Foto Herman Zonderland

Reservisten sleutelen op DMO-afstotingslocatie Vriezenveen

Defensie kan niet zonder reservisten. Ook DMO maakt graag gebruik van hun kennis en ervaring. Bijvoorbeeld om topdrukte op te vangen. “Daar zit wel een stukje eergevoel in.”

Neem Leen van der Poel (51), in het dagelijks leven buschauffeur maar nu even niet. Want als hij eerlijk is, is zijn hart verpand aan het monteursvak, aan de smeerolie, remschoenen  en moersleutels. Wie de geboren Rotterdammer observeert, ziet een twinkeling in de ogen van de reservist-wachtmeester vlak voordat hij onder de motorkap van een MB verdwijnt.

Zonder mannen als Van der Poel zou het werk van Rob Zijderveld en Gerrie Meijerink van de Projectorganisatie Afstoting Grondgebonden Systemen een stuk lastiger zijn. Vooral wanneer er (onverwachte) pieken in de werkdruk zijn op de DMO-locatie in Vriezenveen waar Leopards, vrachtwagens en meer wachten op verkoop, onderhoud en verscheping.

Bijvoorbeeld afgelopen december: “Toen leverden de eenheden hier een serie MB’tjes en vrachtwagens af. Eigenlijk stond die al een half jaar eerder gepland”, zegt Meijerink. “Dat zou ons genoeg tijd geven de spullen op tijd klaar te hebben. Maar we hadden dus een half jaar minder.”

De leverdatum ligt echter vast en de klant, Litouwen in dit geval, verwacht dat Nederland de voertuigen op tijd en in operationele staat afgelevert. Dan is het handig als reservisten kunnen bijspringen. “De organisatie kan deze mensen goed gebruiken. Zij hebben kennis van zaken, zijn enthousiast, goed gemotiveerd en passen daarmee naadloos in de vaste formatie van de afstotingsorganisatie", zegt Zijderveld. "Bovendien is hier werk zat.”

Het verhaal van Leen zit ' verstopt'  achter de 'plusjes' in de foto.

Mooi en veilig product

“Toen ik deze vacature kreeg doorgestuurd, was ik dolblij”, vertelt monteur Van der Poel. “Werkelijk op mijn lijf geschreven. Heel fijn om hier mijn ervaring te kunnen gebruiken. Ik heb ook contact met de klanten. Zo kwamen Litouwers laatst de MB’tjes inspecteren die ze hadden gekocht. Als er dan iets defect is, kan ik het meteen repareren. Daar zit wel een stukje eergevoel in. Ik wil een mooi en veilig product afleveren. Het is toch de bedoeling dat de klant tevreden is en graag terugkomt.”

In het bloed

“Ik hou van het atmosfeertje dat hier hangt”, stelt Van der Poel met een knik naar de mannen van de werkplaats. “Natuurlijk wordt er weleens een geintje met je uitgehaald, maar daar moet je tegen kunnen. Ik werk nu vooral aan de MB’s en vrachtwagens. Maar als het nodig is, kan ik ook elders bijspringen. Dit werk zit in mijn bloed. Ik heb het in mijn diensttijd altijd jammer gevonden dat mijn laatste dag dichterbij kwam.”

Kostenbesparend

Voordat een MB op de brug staat, maakt Van der Poel een testrit. “Dan kijk ik of alles werkt. Schakelt hij goed in zijn hoog en laag? Doet de vierwielaandrijving het? Hoe is het oliepeil? Als alles oké is, werk ik van boven naar beneden. Van het dak, tot de motor, tot de remschoenen. Als er iets kapot is, wordt het onderdeel gerepareerd. Als dat niet lukt, worden ook onderdelen gebruikt van MB's die niet meer kosteneffectief zijn te repareren. Dit doen we echter niet vaak. Als het enigszins kan, worden MB's gerepareerd. Er zijn klanten genoeg voor en Defensie kan het geld van de verkoop goed gebruiken.”

Terugkeergarantie

“Mijn baas juicht toe dat ik hier als reservist werk. Ik heb voor een half jaar ontslag genomen, met terugkeergarantie”, zegt Leen van der Poel, die als reservist de rang van wachtmeester der cavalerie heeft. Na zijn dienstplicht in de jaren ‘80 werkte van der Poel als Beroeps Bepaalde Tijd (BBT) in Duitsland. Daarna bleef hij daar nog enkele jaren als burger hangen en werkte als monteur aan wagens van zo’n beetje alle grote Duitse automerken.