Tekst Evert Brouwer
Foto Sergeant-1 Joyce Rutjes/Dave de Vaal (video)
Het duurt nog even maar dan heb je ook wat. In 2019 levert de Amerikaanse landmacht de eerste van 14 nagelnieuwe Chinook-transporthelikopters aan het Defensie Helikopter Commando (DHC) in Gilze-Rijen. Directeur DMO viceadmiraal Matthieu Borsboom tekende onlangs het contract met een waarde van ruim 800 miljoen euro. Het DHC beschikt straks over dezelfde toestellen als onder meer de Amerikanen, Australië en Turkije.
Projectofficieren van DMO kolonel Koen van Gogh en luitenant-kolonel Wil van Rijn kregen bij de presentatie alle lof toegeworpen voor het werk dat is verricht om de ondertekening nog voor het nieuwe jaar voor elkaar te krijgen. Het duurt nog tot de zomer van 2019 voordat de nieuwe Chinooks worden afgeleverd, zo zei de Amerikaanse generaal-majoor James McDonald (US Army Security Assistance Command)
CH-47F MYII CAAS heet het nieuwe toestel officieel. CAAS staat voor Common Avionics Architecture System, een luchtvaartelektronicasysteem. De belangrijkste verandering ten opzichte van de huidige D-modelen, is de nieuwe cockpit met geïntegreerde communication suite.
11 Chinooks vervangen de verouderde CH-47D-helikopters. Sommige daarvan dateren van de jaren ‘70 van de vorige eeuw. Eind 2014 is besloten om 3 extra nieuwe toestellen aan te schaffen, die zijn betaald uit het extra budget voor Defensie. Het is de bedoeling de 6 CH-47F(NL)’s die de luchtmacht al heeft, tot hetzelfde niveau als de MYII CAAS te standaardiseren. Als de nieuwe Chinooks binnen zijn en de andere zijn gestandaardiseerd, heeft Defensie dus 20 nagenoeg dezelfde transporthelikopters.
Direct
DMO koopt de nieuwe transporthelikopters namens Defensie direct van de Amerikaanse landmacht. “Hierdoor maken we gebruik van de raamovereenkomst met Boeing Defense, Space & Security en dat scheelt in de kosten”, weet kolonel Van Gogh.
Nadat de toestellen de fabriek zijn uitgerold, is er nog minimaal een half jaar nodig om de heli’s naar Nederlandse maatstaven in te richten. “We kennen daarin trajecten als operationeel noodzakelijke aanpassingen en de eisen van de Militaire Luchtvaartautoriteit”, legt luitenant-kolonel Wil van Rijn uit.
Eisen
“Bij de noodzakelijke modificaties moet je denken aan een tactische VHF Combat Net Radio (CNR) voor secure communicatie met Nederlandse eenheden en een voorziening om een .50 kaliber wapen te installeren. Ook willen we een ballistische bescherming in de cockpit en de cabine. Voor de certificering in Nederland is ook nog een aantal aanvullende eisen, zoals onder andere crash-stoelen voor de vlieger aan boord. De Nederlandse versie krijgt tevens een ijsdetector en een Emergency Locator Transmitor (ELT).”
Liaison
Vanaf medio volgend jaar zal er een liaison officier worden gestationeerd in Huntsville (Alabama). Hij bemiddelt tussen de Amerikaanse Landmacht en het Nederlandse projectteam Chinook Vervanging en Modernisering.