10

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 08

Passend slot FRISC-project

Tekst Evert Brouwer
Foto Sergeant-1 Joyce Rutjes/sergeant Henry Westendorp (video)

Gebruiker KCT houdt de vaart er in met RHICC

x
Een volle groep aan boord.

“Dit”, glundert adjudant Ep, “is echt uniek in de wereld. Met deze boten kunnen we zeker 10 jaar voort.”

De commandant Vaarschool van het Korps Commandotroepen in Raamsdonk kan er eigenlijk niet over uit. Op de Bergsche Maas onderstreept de Rigid Hull Inflatable Commando Craft (RHICC) het enthousiasme van de adjudant met een wervelend optreden (zie video).

Het KCT was dringend op zoek naar nieuwe boten. De 2 oude exemplaren, de GHOST 1 en 2, dateren van begin deze eeuw. “Het was meer sleutelen dan varen en de reservedelen raakten op”, meldt Van Bennekom. “Eerst wilden we kijken bij Zodiac en Boomeranger. Via DMO konden we echter aansluiten bij het FRISC-project. We zijn gewend om met boten te varen, er een ontwikkelen is wel een andere tak van sport. Na veel testen en verbeteren, hebben we nu deze 2 bijzondere boten.”

Varianten

Met de overdracht van de RHICC aan het Korps Commandotroepen is een eind gekomen aan de levering van in totaal 54 vaartuigen door DMO. Uiteindelijk zijn 5 verschillende varianten in dienst gekomen bij de Koninklijke Marine, de Belgische krijgsmacht, de Koninklijke Marechaussee, de Douane en nu ook bij de Koninklijke Landmacht.

De 2 boten voor het KCT zijn een doorontwikkeling van de eerder geleverde vaartuigen. Het KCT en het Korps Mariniers hebben samen met DMO een aantal verbeteringen en specifieke wensen in het ontwerp gebracht. “Het is heus niet alleen hosanna geweest”, bekent assistent-projectleider Casper van Hemert (Maritieme Systemen). “We zijn echter steeds dichter naar elkaar toe gekomen, in samenwerking met de leverancier.”

x
Het FRISC-project kent vele ' kinderen': op de foto's de boten van de marechaussee (boven), van de mariniers en de verkorte versie voor de West.

Veranderd

Hij, projectleider Wiebe van der Haar en adjudant Van Bennekom hebben heel wat mijlen liggen op de Mersey, de rivier die Liverpool doorkruist. DMO en de commando's kwamen met zo'n 20 veranderpunten. “Ze zijn wel eens moe van ons geworden in Engeland”, bekent Van Hemert lachend. “Meest in het oog springend zijn de FLIR en het vernieuwde console, waarmee de situational awareness optimaal is. De mariniers kijken er met jaloerse blik naar”, weet Van der Haar.

Ook de rubber strip op het einde van de tube, ter bescherming, is nieuw, evenals het verlaagde duikplatform. Deze RHICC kan door de platte achterkant bovendien een kleine motorboot of kajaks meenemen. ”Het is een bijzondere, mooie afsluiting van het FRISC-project geworden”, zegt Van der Haar.

De motoren zorgen voor een snelheid van zo'n 80 kilometer per uur.

Het console is geheel vernieuwd en aangepast voor het KCT.

De infrarood-camera (FLIR) is een opvallende verschijning op de RHICC.

De onderkant van het schip is extra beschermd.

De stoelen op de boten van het Korps Commandotroepen zijn aangepast.