Tekst Patrick Regan
Foto Bart Nijs Fotografie

Derde prijs in Euro-Amerikaanse ‘Best Paper’ competitie

Met zijn publicatie ‘Protection Against Common Mode Currents On Exposed Cables’ is promovendus Bart van Leersum in de prijzen gevallen op het symposium voor elektromagnetische compatibiliteit in Dresden. Van de 400 inzendingen uit de hele wereld, kwam hij als derde uit de bus in de categorie ‘Best Paper Award’. Wereldwijde erkenning voor zowel DMO als Van Leersum.

Van Leersum, sinds 2006 werkzaam als beleidsmedewerker Elektromagnetische Effecten, week voor zijn promotieonderzoek uit naar de Universiteit Twente. Daar ging hij de samenwerking aan met vertegenwoordigers van Damen, Imtech en Thales. “Vroeger was Defensie koploper in de ontwikkeling van elektronica”, merkt de DMO’er op. “Tegenwoordig ontwikkelt de industrie zich echter veel sneller. Daarmee de samenwerking aan gaan, is voor Defensie cruciaal.”

Verouderde normen

De systemen aan boord van marineschepen krijgen te maken met een hoge mate van elektromagnetische velden. Dat kan komen van voorbijvarende schepen, donder en bliksem of de eigen systemen aan boord. Sinds de jaren ’70 wordt al onderzoek gedaan hoe dit zoveel mogelijk in te perken. De normen waar Defensie zich nu aan houdt, zijn volgens Van Leersum echter verouderd en te conservatief. “Daarin staat bijvoorbeeld dat een kabeltje ‘zo kort mogelijk’ moet zijn. Voor een aannemer is dat misschien 10 meter want hij kon geen kortere lengte krijgen. In werkelijkheid zou het waarschijnlijk beter zijn om onder de 25 cm te blijven. Dat soort getallen willen we met dit onderzoek vastleggen.”

Ook hoopt de wetenschapper de houding tegenover COTS (Commercial off-the-shelf) te veranderen. Tot voor kort testte en beveiligde Defensie alle civiele materiaal afzonderlijk. Volgens de promovendus kan dit echter simpeler en goedkoper. “Door te kijken hoe hoog de storingsvelden buiten het schip zijn en hoe daartegen te beveiligen, creëer je binnenin een veilige omgeving. Dan kan een kantoorautomatiseerder bij wijze van spreken het schip inrichten met normale Dell of HP computers. Dat is een kostenbesparing waarbij je geen extra risico loopt.”

De eerste testcase, Zr. Ms. Karel Doorman, is al een groot succes. “Die zit vol met COTS. Volgens mij loopt Nederland in het gebruik hiervan dan ook voorop. We mogen ontzettend trots zijn op de wereldwijde erkenning die zo’n prijs oplevert.”